Hejsan.
Jag håller på och byter ut innervägg, allt innanför teglet ska bort och ny träregelstomme dit. Det är första gången, så jag fiskar efter andras mycket större erfarenhet här en sväng ;).

Det gäller 2 rum som delar samma raka yttervägg. Väggen mellan rummen ska bytas ut också i samma veva, så att riva loss den är inte nåt problem. Den nya väggen blir:
[inne]
Gips
Spånskiva
45x45 liggande regel
Ångspärr
120x45 stående regel
Vindpapp
Luftspalt
Tegel
[ute]

[Namnlös].png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det stora momentet blir förstås att bygga regelstommen och resa den. Väggen mellan rummen är garderober hela vägen, dock har de i Rum 1 blivit utrivna.
- Rum 1 med 2 garderober är helt utrivet, tegel och betonggolv kvar där.
- Rum 2 är inte utrivet än, men kommer att bli inom en snar framtid.
Det handlar om ~8 m stomme sammanlagt. Frågan är, kan jag dela upp det på en stomme/rum, för att få det mera lätthanterligt? Eller är det bättre att göra stommen i ett stycke(För stabilitet? Isoleringens skull kanske? Men det blir ju inga stora gluggar mellan stommarna då, utan 2 reglar sida vid sida)?

Nån som har några tankar? Hur skulle ni göra? Jag vet inte om jag funderar för mycket.. Men det är en lite udda situation, ingen husägare som jag känner har gjort nåt som det här, och jag är ny på det. Alla synpunkter är intressanta.
 
tommib
Hmm.... hur hade du tänkt att du skulle få dit luftspalt och vindskiva inifrån?
Jag hoppas att du är medveten om att tegelväggar ofta sitter med sk kramlor i bakomliggande material för att få det stabilt. Vet du hur din tegelvägg är konstruerad? Är det bara enkla stenar som väderskydd? I så fall är väggen inte särskilt stabil när du tar bort det som är bakom...
 
  • Gilla
sebnor
  • Laddar…
Är trästommen bärande? isf hur stämpar du upp under tiden?
Varför ska stommen bytas?

Om du lägger upp bilder får du lättare hjälp.
 
K
Det kan väl omöjligtvis handla om en bärande innervägg. Men mer info från TS hade varit bra om han ska kunna få hjälp.

Vad är det för typ av hus? Hur ser väggen ut idag?
 
Kallebo skrev:
Det kan väl omöjligtvis handla om en bärande innervägg. Men mer info från TS hade varit bra om han ska kunna få hjälp.

Vad är det för typ av hus? Hur ser väggen ut idag?
Jag uppfattar det som det är yttervägg det gäller?
Som sagt mer information behövs.
 
tommib
Jag uppfattar det också som yttervägg, med tanke på TS väldigt tydliga beskrivning.
Som sagt är jag mycket nyfiken på hur TS tänkt sig få till väggen.
 
Är väl svårt att göra ett regelverk och sedan resa det på plats. Är väl mera lämpligt att lägga en syll och något upptill och sedan slå in stående reglar med presspassning.

Protte
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Tack för svaren! Även om det var rätt många som var formulerade som frågor ;).

Det handlar alltså om yttervägg(övervåningen) till ett suterränghus med tegelfasad, byggt -67.

[Namnlös].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rum 1, in i garderobsutrymmet.

[Namnlös].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rum 1, samma yttervägg på andra sidan fönstret, rest stomme med svart vindpapp mot anslutande yttervägg.

Den gamla väggen var:
[inne]
9 mm gips
75x45 stående regel
"luftspalt" - men jag tvivlar på att det verkligen var en spalt mellan den oskyddade isoleringen och teglet
tegel
[ute]

Teglet är en enkel rad. (Eller säger man lager?) F.ö inte imponerande gjord, om jag som nybörjare får tycka till. Fogtjocklekarna varierar mellan åtminstone 0.5-1.5 cm, ibland så är det inget murbruk alls, dagsljuset lyser in mellan stenarna, sjok av murbruk hänger ut från väggen(på insidan, utsidan ser ju normal ut så jag kan inte låta bli att tänka "ögontjänare") Sjoken måste ha "krokat i" den gamla isoleringen, när jag skulle ta bort den så blev det som en beläggning av isolering kvar på tegelväggen. Jag har gått över väggen med murarhammare nu för att jämna till det värsta, känns bättre då med tanke på luftspalten även fast det tillkommer vindpapp mellan.

[Namnlös].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har rest stomme i rum 1 mot den vägg som ansluter till ytterväggen(den är också yttervägg). Eftersom rummet var utrivet så kunde jag sätta ihop 120x45, syll, syllpapp och hammarband liggandes. Sen häftade jag på vindpappen och reste stommen, med markeringar i golvet så kunde jag putta in den lagom nära inpå teglet. Men det är sant, det är nog inte den mest platsekonomiska metoden. Jag försöker lära mig så mycket som möjligt allt eftersom :).

..och att slå in reglarna låter ju hur mycket mera smidigt och platsekonomiskt som helst, men då vet jag inte riktigt hur jag ska göra med vindpappen :confused: . Om luftspalten är en tum och stommen är rest så kommer man ju fortfarande åt att dra pappen, men att häfta fast den i stommen?? (My bad antagligen, det var ju en del info som fattades i första inlägget)

Anledningen till väggbytet är om inte annat gnagare i väggarna. När jag tog bort ytterväggen i rum 1 så var det en "grotta" i isoleringen(helt borta) som var 3-4 dm tvärs över(köldbrygga :)?). Med enbart gips i väggarna så var det också svårt att använda väggarna till nåt(barn i familjen). Och så försöker jag förbättra isoleringen i huset över huvud taget, det är tunt överallt. Taket var
[kallvind]
100 mm kutterspån
100 mm isolering
gles
gipsskiva
[rum]
..och golvet var..ja..
ekparkett
brädor
kutterspån med bjälklag som "höjts" några cm från betonggolvet m.h.a nåt slags gjutna "klumpar"(verkar i princip ha hällt dit en klutt murbruk och tryckt ner bjälken i det) Så kutterspånet var mellan och under bjälkarna.
Golvet knarrade rätt rejält, och så var det sanslöst vanvårdat. Jag kunde se hur parketten sett ut från början när jag tog bort golvet i garderoberna där det varit lite skyddat, men ute i rummet så var det totalt förstört. Och det är väl ungefär orsakerna till att jag gör om rummet.

Det är takstolarna på kallvinden ovanför som är tyngden ovanifrån. Kallvinden är outnyttjad där eftersom det bara var 100 mm isolering+100 mm kutterspån ovanpå mellan takstolarna, finns inget golv att ha saker på(vilket jag ju vill ändra på). Men absolut så är det dumt att chansa, så jag tagit loss alla dom gamla reglarna men har kvar några av dem för att stötta taket tills den nya väggen kommer på plats. Och som sagt, jag är ingen expert på tegel, det är kanske stadigare än vad jag tyckte, men det gör mig ännu mindre benägen att fuska med stöttor.

Hoppas att det här blev lite mera fullständig info.
 
tommib
Förstår fortfarande inte varför du tog bort det gamla regelverket. Var det ruttet?
Vad är det som håller upp takstolarna nu?
 
tommib skrev:
Förstår fortfarande inte varför du tog bort det gamla regelverket. Var det ruttet?
Nej, det var inte ruttet, träet var rätt ok. Men:
- Dels så var(är) det gnagare lite varstans i huset, det fick mig att undra över sakernas tillstånd.
- Dels så vill vi ha in fler kablar(dolt) för olika ändamål.
- Främst så vill jag ha bättre isolering -> tjockare vägg. Det här är väl orsaken till att jag inte behöll den gamla stommen, jag bor visserligen i mälardalen, men ändå.. Det går inte att få så mycket tunnare än 75 mm, och materialet till väggen kostar inte alltför mycket.. Energideklarationen pratar om just tilläggisolering, visserligen främst i taket, men med allting sammantaget så kändes det rätt att ta hand om väggarna också.
- Dels så var föregående ägare rökare, vilket fortfarande märks. Jag försökte först med att ånga bort tapeterna, men det som luktar lär inte försvinna med det och så mådde jag illa av lukten som blev. Jag vet att det finns saker att täcka över sånt med, men då ska man dels lita på att det fungerar, och när man lägger ihop det här tillsammans med de andra punkterna så har det känts som att det inte vore helt fel att göra det från början och få det både rent och bättre.

Jag medger att en del av punkterna inte har med just regelverket att göra utan mera är motiv till att börja riva i väggen alls.

tommib skrev:
Vad är det som håller upp takstolarna nu?
Först och främst så räcker rummet(1) inte halvvägs tvärs över huset, och det tillsammans med takets form(det är inte symmetriskt, taknocken ligger över rummet) gör att tyngdpunkten inte ligger över rummet som jag jobbar i, utan där det fortfarande finns stöd under. Men där jag har tagit bort stommen så har jag kilat fast några av de gamla reglarna igen som tillfälligt stöd tills den nya väggen är på plats.
 
S
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
sinuslinus skrev:
Det hade väl räckt med att riva isolering och väggbeklädnad och sen sala på reglarna för att få mer isolering.
Mycket bra påpekande. Om det inte hade varit för vindpappen så hade jag nog gjort det utan att tveka. Men nu.. Jag inbillar mig att det inte blir så bra för isoleringsförmågan i väggen att hoppa över den. Speciellt som det finns "ventilationshål" i murbruket(#8 för detaljerna), så luften i luftspalten är inte så olik uteluften.

sinuslinus skrev:
Hur ska du nu fästa teglet i reglarna? En skalmur måste sitta förankrad med kramlor (som nämndes tidigare).

Skräckscenario:
[länk]
Hoppla. Ok, det där vill jag undvika. Men kramlor var nytt för mig. Egentligen så borde man ju tänka på att tegelväggar också kan ramla. Jag har inte kontrollerat noggrant, men min inbyggda okulärbesiktare säger att tegelväggen som jag jobbar med knappast är helt lodrät. Kanske som helhet, men nog farao känns det som att det buktar här och var.

Det fanns inte kramlor i den gamla väggen. Och skräckscenariot handlade ju om en flera våningar hög vägg medan min är en våning. Regelstommen är säkrad upptill, den kommer inte att vicka, men å andra sidan så är det ju inte samma sak som kramlor.

Är det allmän rekommendation att använda kramlor även om väggen bara är en våning hög? Men hur farao skulle man fästa dom, hur får man dom att gå ihop med vindpapp?? Känns ju som ett brutalt pillgöra att göra hål i vindpappen för dom?
 
tommib
Kramlorna fäster man från utsidan. När man har rest trästommen och håller på med skalmuren. Det var bl.a. därför jag och andra undrade varför du hade rivit hela regelstommen.

Det finns någon slags renoveringskramlor men jag har ingen aning om hur man använder dem. I skalmuren ska det finnas ventilationshål. Oftast gör man det genom att lämna var fjärde stötfog öppen i nedersta tegelskiftet. Annars har konstruktionen svårt att torka ut och du får mögel.
 
Synd att du rev reglarna. Men det är bara att bita ihop.

Ställ upp nya reglar, skaffa bladskruv och borra och plugga i teglet och skruva i bladskruvarna och skruva fast bladskruvarna i regeln.
Sedan finns det plåtvinkel, ingår i stålregelsortimentet som du spikar i kanten på regeln.
Mellan reglarna i plåtvinkeln kan du nu skruva fast utegips så har du vindskyddet.

Isolera och sätt plast och tvärregla isolera OSB och gips.
(Jag har gjort på detta viset när jag isolerade ett kallgarage)

Protte
 
Vad är det egentligen som bär upp huset i dagsläget? Står takstolarna och liksom balanserar på hjärtväggen?

Jag skulle gjort som det beskrevs i #11. Det går väl lika bra att häfta vindpapp på långsidorna på reglarna? Blir ju att skära till en bit papp per fack, men det kan inte ta allt för lång tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.