Har säkert skrivits om detta tidigare men hittar inte så mycket aktuell information på nätet. Så nu ställer jag frågan här. Vilken spik ska jag välja till järnvitriolfasad? Fungerar vanlig galvad? Erfarenheter mottages tacksamt!
 
S
rostfrispik skall det vara.
vanlig galvad ger till slut upp
 
Redigerat av moderator:
Ok, tack för svar. Fler erfarenheter mottages tacksamt. Är det någon som har en äldre järnvitriolfasad som vill ge en kommentar skulle jag bli glad 😃!
 
Fungerar fint med galvat, vet flera hus här i närheten som har järnvitrol sedan 50år och inget problem med spiken.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S
larsbj skrev:
Fungerar fint med galvat, vet flera hus här i närheten som har järnvitrol sedan 50år och inget problem med spiken.
skillnad på kvalite!!!!
dagens rostar efter några är
 
SBH skrev:
skillnad på kvalite!!!!
dagens rostar efter några är
Kanske biltema eller liknande, har kollat på många fasader som jag gjort och ingen rost.
 
Rev igår ett 6år gammalt staket med felfri spik.


DSC_0324.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




DSC_0325.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kul att se bilder på spikar som inte rostat! Är ju en viss prisskillnad mot rostfritt 😉. Får dock kolla upp om det finns olika kvalitéer på galvad spik. Är inte mitt expertområde precis men man kan ju lära sig 😃. Tar gärna emot fler erfarenheter.
 
Redigerat:
Förr använde man blankspik. Det höll i 50-100 år också. Helt onödigt med rostfritt.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
En fasad av vanligt trävirke behandlat med järnvitriol. Det motsvarar ju en gammaldags rödfärgad fasad.

Förr spikade man med svartspik som det kallades. Det vill säga spik som var obehandlad precis som dagens blanka spik. Svartspiken rostar långsamt bort men har visat sig hålla lika länge som bräderna (50-150 år) men då man byter bräder går många spikar av i stället för att låta sig dra ut. Därför tycker jag att du skall satsa på galvaniserad (varmförzinkad) spik som håller att dra ut då man byter bräder nästa gång.

Att spika en vanlig brädslåning med rostfri spik låter fullkomligt vansinnigt.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
RoBo skrev:
Rostfritt. [länk]
Min tolkning av texten i artikeln är att det ska vara spikar som inte rostar för att undvika rostränder. Galvad spik rostar inte. Det står inte uttryckligen att det ska vara spik av rostfritt stål och jag tror inte att det är det som avses heller.
 
mlkjhr skrev:
Min tolkning av texten i artikeln är att det ska vara spikar som inte rostar för att undvika rostränder. Galvad spik rostar inte. Det står inte uttryckligen att det ska vara spik av rostfritt stål och jag tror inte att det är det som avses heller.
Är ju en tolkningsfråga såhär skriver dom ju "kräver att spik och bleck är rostfria annars rostar de så att rostränder bildas" Rostfria är alltså galvade ?
 
Ja, galvat är rostfria om än inte gjorda av rostfritt stål.
 
skitsnack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.