Pagno skrev:
Helt rätt tänkt, utgångsläget bör vara för eran del vad ni anser att carporten hade varit värd, i byggarens ögon kommer de att utgå ifrån vad kostnaden är att uppföra den. Ni bör hamna någonstans mitt i mellan efter förhandling.
Min gissning runt 75-80 000:- inte mera tyvärr.....
Mvh P-A

Ps! hoppas att ni får mera än min gissning.
Varför skulle kompensationen hamna mitt emellan?

Självklart ska byggaren kompensera med värdeminskningen för säljaren när det är ett nytt hus. Annars tar man ju betalt för något som man inte levererar och det är olagligt.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
För att återgå till Attefallstillbyggnad.Skulle det vara ok att bygga ett skärmtak som är fäst i vår husvägg.
Säg att det blir 3x5 meter och takutsprång i längsled så når jag närmare 6 meter på längden. Det är inte så illa ändå, bättre än inget menar jag.
 
Kom att tänka på att markstativ för solceller inte är bygglovspliktiga! Att de sedan har formen och storleken som en carport får väl ses som ren slump. ;)
 
  • Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Kom att tänka på att markstativ för solceller inte är bygglovspliktiga! Att de sedan har formen och storleken som en carport får väl ses som ren slump. ;)
Skulle det faktiskt vara en möjlighet? Tell me more!
 
cem77 skrev:
Varför skulle kompensationen hamna mitt emellan?

Självklart ska byggaren kompensera med värdeminskningen för säljaren när det är ett nytt hus. Annars tar man ju betalt för något som man inte levererar och det är olagligt.
Och värdeminskningen uppskattas hur tror du?
Det finns ännu inga schablonbelopp på carportar som i ts fall att dra det rättsligt utan att båda parter förlorar på det.
Vad jag menar är att beställare(kund/köpare eller annan juridisk person) bör komma överens med byggaren om ersättningen, det brukar kunna hamna så som jag skrev.
Mvh P-A
 
Redigerat:
torbeno skrev:
Skulle det faktiskt vara en möjlighet? Tell me more!
Som jag fått det förklarat så finns inte stativ för solceller definierade som byggnad eller liknande och då behöver de inte bygglov. Så jag skulle prova att presentera ett förslag på en carport som har solceller som takyta och förklara att det är en solcellsanläggning och den behöver vara typ 2m upp för att inte skuggas av huset och för att man skall kunna gå under den.

25m2 solceller bör inte kosta mer än ca 7-800kr/m2 mer än tak och om man vill kan man sätta upp inverter mm och även få ut el från den. Totala merkostnaden borde inte bli mer än ca 50 000kr och ge ca 3,5kW.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Som jag fått det förklarat så finns inte stativ för solceller definierade som byggnad eller liknande och då behöver de inte bygglov. Så jag skulle prova att presentera ett förslag på en carport som har solceller som takyta och förklara att det är en solcellsanläggning och den behöver vara typ 2m upp för att inte skuggas av huset och för att man skall kunna gå under den.

25m2 solceller bör inte kosta mer än ca 7-800kr/m2 mer än tak och om man vill kan man sätta upp inverter mm och även få ut el från den. Totala merkostnaden borde inte bli mer än ca 50 000kr och ge ca 3,5kW.
Det låter ju hur bra som helst :)
Man anmäler ändå till stadsbyggnadskontoret eller liknande? 50 000 är helt ok i detta sammanhang. Du gjorde min dag nu, stort tack!
 
Finns möjlighet att bygga en pergola, markis, segelduk.........
Skärmtak närmare grannen går inte i ditt fall.
Jag hade satsat på att bygga ett plank på max 1100mm högt, bygglovsbefriat alltså, runt den tänkta bilplatsen och sedan fäst en markis till tak, mot husväggen, tänk på att den inte får bli klassad annat än som markis, då klarar du dig....
Två stora terrassmarkiser kostar under 20 000:- och täcker gott 15 kvm.
 
Redigerat:
Pagno skrev:
Finns möjlighet att bygga en pergola, markis, segelduk.........
Skärmtak närmare grannen går inte i ditt fall.
Jag hade satsat på att bygga ett plank på max 1100mm högt, bygglovsbefriat alltså, runt den tänkta bilplatsen och sedan fäst en markis till tak, mot husväggen, tänk på att den inte får bli klassad annat än som markis, då klarar du dig....
Två stora terrassmarkiser kostar under 20 000:- och täcker gott 15 kvm.
Hmm, inte med på hur du menar riktigt
110 cm högt plank, har jag nån nytta av det?

Det är alltså inte grannen närmast mig som protesterar. Kolla på bilden i första inlägget, hus A2 och A3 är jag och mina goda blivande grannar. Vi och fyra hus till är i samma sits.
De som överklagar är några som bor i ett par gamla hus en bit bort
 
torbeno skrev:
Det låter ju hur bra som helst :)
Man anmäler ändå till stadsbyggnadskontoret eller liknande? 50 000 är helt ok i detta sammanhang. Du gjorde min dag nu, stort tack!
Jag tror inte man ens behöver göra en bygganmälan för detta. Men stäm av med samhällsbyggnad i kommunen så det även gäller hos er. Fråga inte mer än om man behöver något lov eller anmälan för stativ för solceller i detaljplanerat område och se till att få det skriftligt. :)
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Jag tror inte man ens behöver göra en bygganmälan för detta. Men stäm av med samhällsbyggnad i kommunen så det även gäller hos er. Fråga inte mer än om man behöver något lov eller anmälan för stativ för solceller i detaljplanerat område och se till att få det skriftligt. :)
Ringer på måndag!

Hittade detta solcellspaket. http://www.swedensol.se/kompletta-solcellspaket/solcellspaket-5000w

Verkar det vettigt? Kompletterar med ett markstativ.

Måttmässigt passar det väldigt bra.
solcellercarport.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Nu orkar jag inte räkna ;-) men hur stor carport skulle du haft?
 
Pagno skrev:
Och värdeminskningen uppskattas hur tror du?
Det finns ännu inga schablonbelopp på carportar som i ts fall att dra det rättsligt utan att båda parter förlorar på det.
Vad jag menar är att beställare(kund/köpare eller annan juridisk person) bör komma överens med byggaren om ersättningen, det brukar kunna hamna så som jag skrev.
Mvh P-A
Är ju bara låta några mäklare göra en värdering av huset med respektive utan carport. Mindre än så skulle jag inte nöja mig med.

Skulle jag sen köpt ett hus där jag lovats carport och det inte blev någon så skulle jag avstått att köpa helt oberoende av ersättning.

Att bara få ersättning för byggkostnaden för en carport är ju inte okej då TS inte kommer kunna ta dessa pengar och bygga en carport i framtiden.
 
Odjuret skrev:
Nu orkar jag inte räkna ;-) men hur stor carport skulle du haft?
Med förrådet inräknat så skulle det vara ca 35 m2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.