Hur kan företaget som bygger gjort en så grov miss
 
Kommunala bolag brukar väl vara dom som 'slarvar' mest med bygglov och planbestämmelser...
 
Polos skrev:
Hur kan företaget som bygger gjort en så grov miss
Ja, det är en bra fråga. 80 år i branschen och över 8500 byggda bostäder. Jag tog det som en garanti för att slippa strul ...
 
När det är stora byggföretag så är det viktigt att tänka på att det i mer än hälften av fallen inte är byggföretaget som ritar, utan de anlitar arkitekter från firmor på konsultbasis som ritar åt dem, ffa i bygglovsskedet. Så det stora företaget organiserar ofta byggprocessen, inte detaljritandet.

De flesta kommuner jag har haft erfarenhet av kräver minst en meter mellan huskropparna alternativt minst en halvmeter mellant akutsprången för att byggnader ska räknas som fristående. Bilden som redovisats i illustrationen visar på ett kedjehus, dvs huvudbyggnaderna är sammanbyggda med carports, så alla huskroppar i längan är sammanbyggda.

Nu har inte detaljplanen redovisats. Men om planen kräver att byggnaderna är fristående/friliggande och sammanbyggandet inte har räknats som en liten avvikelse (osannolikt) så strider carportutförandet mot bygglovet. Tråkigt, för utförandet är väldigt kedjehusaktigt och såg trevligt ut.
 
Tänka skrev:
När det är stora byggföretag så är det viktigt att tänka på att det i mer än hälften av fallen inte är byggföretaget som ritar, utan de anlitar arkitekter från firmor på konsultbasis som ritar åt dem, ffa i bygglovsskedet. Så det stora företaget organiserar ofta byggprocessen, inte detaljritandet.

De flesta kommuner jag har haft erfarenhet av kräver minst en meter mellan huskropparna alternativt minst en halvmeter mellant akutsprången för att byggnader ska räknas som fristående. Bilden som redovisats i illustrationen visar på ett kedjehus, dvs huvudbyggnaderna är sammanbyggda med carports, så alla huskroppar i längan är sammanbyggda.

Nu har inte detaljplanen redovisats. Men om planen kräver att byggnaderna är fristående/friliggande och sammanbyggandet inte har räknats som en liten avvikelse (osannolikt) så strider carportutförandet mot bygglovet. Tråkigt, för utförandet är väldigt kedjehusaktigt och såg trevligt ut.
Ok, en meter mellan hus och carportens stolpe skulle det kunna vara då alltså. Eller en halv mellan tak. Det blir en pluttig carport :(
 
Nu hittade jag lite info på Boverkets webb:

"Var på tomten får attefallshus placeras

Hur långt ifrån bostadshuset får attefallshuset uppföras

Byggnaden måste uppföras i omedelbar närhet av ett en- eller tvåbostadshus. Det framgår inte uttryckligen av lag eller förarbete hur begreppet "omedelbar närhet" ska tolkas. Det finns dock två vägledande rättsfall som handlar om friggebodar. I ett äldre rättsfall ansågs placering 75 m från bostadshuset vara för långt för att kunna ses som omedelbar närhet, och i ett senare rättsfall ansågs 31,2 m vara för långt. Placeringen får inte innebära att bostadshusets hemfridzon utökas eller att allemansrätten inskränks. En bedömning ska göras i varje enskilt fall. (Kammarrätten i Göteborg 2008-06-04 mål nr 7595-06, MMD Vänersborg 2013-07-02 mål nr P 605-13, (jfr Didón m.fl. (2011). Plan- och bygglagen (2010:900): en kommentar. Norstedts Juridik 9:29)

Hur nära bostadshuset får attefallshus uppföras

Byggnaden måste vara fristående. Den får alltså inte byggas ihop med en- eller tvåbostadshuset. Det är däremot inte klarlagt hur nära bostadshuset den får placeras. Det finns ett rättsfall som säger att om man placerar en friggebod direkt mot bostadshuset så är den inte fristående, vilket borde gälla även för ett attefallshus. (KR Göteborg 2010-03-05, mål nr 7156-09, avd. 2)

Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap 4a §

Attefallshuset får inte placeras så nära bostadshuset eller någon annan byggnad så att det inte går att underhålla byggnaderna."

Lite oklart läge alltså. Husets fasad kommer vara obehandlad cederträ som skall vara typ underhållsfritt. Ok om man behöver tvätta det men inte måla iaf.
Om man får till en carport av aluminium så behöver ju den inte heller målas utan bara tvättas på sin höjd. Då borde man kunna placera dessa närmare än 50 cm från varandra.
 
Redigerat:
O
Men borde inte en attefalls tillbyggnad fungera?
 
Odjuret skrev:
Men borde inte en attefalls tillbyggnad fungera?
Nu blottar jag min okunskap här men är det skillnad mellan attefallshus och attefallstillbyggnad?
 
Tillbyggnad är max 15m2 så då får du även budgetera en Smart om vill rymma hela bilen under tak.
 
Aha, tack. 15 kvm var inte mycket nä men är får man ha nåt takutsprång utöver denna area?
 
Max 50cm brukar det vara.
 
Värt att tänka på vid prisreducering av "ingen carport", en carport kostar inte 5% av fastighetspriset oavsett var i landet du bor, så det tror jag inte byggaren anser som rimligt.
Det kunden skall räkna på är inte kostnaden för vad det kostar att uppföra en carport (max 30 000:) utan vad kunden räknar att förlora i bekvämlighet, om du förstår mig.

Ett exempel: Vi glömde lägga in golvvärme i halva huset, slangen kostar bara 2000:- så vi gör ett avdrag med det dubbla...... I det fallet är komforten värd mycket mera än 4000:-

Tänk på att du inte får bygglov att bygga ett garage eller carport så nära grannen i efterhand, kan vara så att kommunen redan beviljat bygglov men att det tas tillbaka om det går till rättsliga instanser, det förekommer att kommuner gör fel.:rolleyes:
 
Pagno skrev:
Värt att tänka på vid prisreducering av "ingen carport", en carport kostar inte 5% av fastighetspriset oavsett var i landet du bor, så det tror jag inte byggaren anser som rimligt.
Det kunden skall räkna på är inte kostnaden för vad det kostar att uppföra en carport (max 30 000:) utan vad kunden räknar att förlora i bekvämlighet, om du förstår mig.

Ett exempel: Vi glömde lägga in golvvärme i halva huset, slangen kostar bara 2000:- så vi gör ett avdrag med det dubbla...... I det fallet är komforten värd mycket mera än 4000:-

Tänk på att du inte får bygglov att bygga ett garage eller carport så nära grannen i efterhand, kan vara så att kommunen redan beviljat bygglov men att det tas tillbaka om det går till rättsliga instanser, det förekommer att kommuner gör fel.:rolleyes:
Tack för input.
Jag vet om att carporten inte kostar 5 % i byggkostnad men jag vill bedöma utefter tappat marknadsvärde. Vi betalar ändå så mycket för huset, byggaren gör en rejäl vinst här. Vi köpte efter konceptet att allt skulle vara klart, rubb och stubb. Betalar man efter marknadsvärde så bör väl avdragen vara efter marknadsvärde också.
 
Redigerat:
Helt rätt tänkt, utgångsläget bör vara för eran del vad ni anser att carporten hade varit värd, i byggarens ögon kommer de att utgå ifrån vad kostnaden är att uppföra den. Ni bör hamna någonstans mitt i mellan efter förhandling.
Min gissning runt 75-80 000:- inte mera tyvärr.....
Mvh P-A

Ps! hoppas att ni får mera än min gissning.
 
Pagno skrev:
Helt rätt tänkt, utgångsläget bör vara för eran del vad ni anser att carporten hade varit värd, i byggarens ögon kommer de att utgå ifrån vad kostnaden är att uppföra den. Ni bör hamna någonstans mitt i mellan efter förhandling.
Min gissning runt 75-80 000:- inte mera tyvärr.....
Mvh P-A

Ps! hoppas att ni får mera än min gissning.
Vi har fått ett erbjudande som överstiger din gissning.

Grejen är ju den att jag vill ha min carport. Det Kansle kan verka som om en carport inte är så speciellt men hela grejen, att man ens bygger så pass "egna" hus som dessa ändå är på denna plats är helt unikt. Kommunledningen här vill bara bygga trånga höga hus och så bilfritt som möjligt. Vi kommer inte hitta något alternativ till detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.