200 kg på taket är väl i sig inte ett problem så länge det hålls där. Min kollega fick ett gäng reglar in i sin bil bakifrån efter en bil som haft dem på taket tvärbromsade och reglarna flög iväg. De var surrade med snöre...
 
anders07 skrev:
200 kg på taket är väl i sig inte ett problem så länge det hålls där. Min kollega fick ett gäng reglar in i sin bil bakifrån efter en bil som haft dem på taket tvärbromsade och reglarna flög iväg. De var surrade med snöre...
Det har tyvärr skett dödsolyckor på det viset, med folk som fått bakomvarande bils taklastade virke i nacken. Inte så länge sedan det skedde i Tingstadstunneln i Göteborg.
 
Öfremora skrev:
Ja jo så klart, men när man står den ensam med lämmarna nere och alla andra lastar ovanpå början jag undra om det är jag som gör fel :)
De är därför att på många kärror kan man inte fälla främre lämmen.
Man kan få det lika stabilt ovanpå om man har har extra stöd under mot kärrans golv.
Skulle vilja säga att det krävs då den bakre lämmen inte är dimensionerad för tyngre last ovanpå.
På vår Sävjökärra så börjar den böja sig ganska snabbt utan extrastöd.
Och en halvmeter extra framåt ger bättre viktfördelning och kultryck.
 
Hemmakatten
Ni är oroliga för era släp. Jag, efter har läst tråden, är lite orolig för lastbilen som kommer i morgon med extra kassett med väggrus (0-16mm) för vår infartsväg, 200 m och vändplaner. Bk2-väg så max 22 m3, Vi kommer nog att behöva nästan det dubbla.

Har bett om någon som är duktig på att sprida gruset. Inser att det är en svår konst, inget som man som amatör vågar sig på, men blir lite orolig när man läser om era vedetmödor och svårigheter.
 
T
Med min nuvarande kärra, som är rätt rejält byggd, så lastar jag mindre mängder reglar/brädor på lämmarna och spänner runt dem och ned framför och bakom lämmarna för att det ska ligga still. Sen en eller två spännremmar på "mitten", också runt virket.

Blir det tyngre så fäller jag lämmarna.

Är inte så rädd för att lämmarna inte ska klara vikten, de är som sagt rätt rejäla, utan det är punktbelastningen på flaket som kan vara det största problemet.

Minns för en 10-15 år sedan när jag skulle hjälpa min far att köra ut lite material till ett bygge han höll på med. Det var lite gips och plyfa på flaket, sen reglar på lämmarna och sist lite isolering på det.
Vikten var totalt sett inom gränsen för vad kärran var klassad för men när vi kom fram så såg det "knepigt" ut. Det visade sig att balkarna under flaket hade vikt sig i bakkant på grund av punktbelastningen på bakre lämmen....

Balkarna var u-formade med öppningen nedåt så de hade tryckts isär och kroknat så pass att bakdelen sjunkit ca 15 cm, ungefär så långt att reglarna vilade på skivorna..

Det blev lite demontering av flaket, riktning av balkar och sen förstärkning med plattjärn på båda sidorna och även påsvetsade bitar under för att balkarna inte skulle kunna vika sig på samma sätt igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.