Har under de senaste åren handlat till mina byggen: bastu, växthus, uthus och diverse renoveringar, till 98% på Byggmax och är helt nöjd - men kanske beror det på att jag vet vad jag vill ha och ska göra och aldrig behöver hjälp?
 
Det är lite vad Byggmax bygger sitt koncept på, man kan inte räkna med att de kan hjälpa dig med vad du skall ha för dimension till en viss del exempelvis, eller du kan inte räkna med att få hjälp av en truck för att lasta det du vill köpa.

Man åker dit när man vet vad man vill ha och accepterar att det är lite personal. Jag tycker Byggmax är helt ok, även om jag köper det mesta hos Optimera. Det är när man behöver hjälp att räkna ut vad för slags Lecabalk man skall ha de mer "proffsinriktade" butikerna vinner pluspoäng från de som marknadsför sig som lågprisbutiker.

Angående TS problem. Jag skulle reklamera hela köpet, hade rätt personer hjälpt dig skulle du säkert vara nöjd nu, men man måste markera sitt missnöje på något vis tycker jag.

Lämna tillbaka allting....
 
Som vanligt i detta forum dominerar svar från stridstuppar, som säger: Stå på dig, stå på dig, STÅ PÅ DIG. Bråka, bråka, BRÅKA. Men i verkligheten är bästa sättet att lösa problem dialog, dialog, DIALOG. Sen måste man som kund förstå vad man köper. Om det är ett lågprisalternativ så beror det lägre priset på att man sparar på något, t*ex kundservice. Jämför med Ryanair. Skitbolag på många sätt, men ofta billigt. Klaga på Ryanair? Glöm det! Dom skiter till och med i Konsumentombudsmannen.

Kontentan: Ett lågt pris är inte detsamma som billigt.
 
  • Gilla
kanonkula och 1 till
  • Laddar…
M
pege01 skrev:
Kontentan: Ett lågt pris är inte detsamma som billigt.
Lägsta pris är inte bästa pris?

Men varför skall man acceptera att bi rövk*****d bara för att det är billigt?
 
FredrikR skrev:
Hedins har webhandel nu också, inte på långa vägar bäst, men du kan se saldo och vad DU får betala med rabatt.
Be dem ordna ett konto nästa gång du är in. :)
Galet stort Hedins i Falun!
Ja Hedins är jättebra utom när det gäller pris. Konto har jag såklart, ska se om jag kan logga in på webbshoppen.
 
Om man ska återgå till ursprungsproblemet så undrar jag om kolli nr 3 var restnoterat och har försvunnit på vägen till kund ? Eller blev det inte skickat från byggmax ?
Hur många kolli som skickats borde framgå på fraktsedeln ...
 
Johnsson 56 skrev:
Har Beijer bättre priser? Om vi tar en vanlig regel 45x95 c14, så kostar den på Byggmax 11,25/m och på Beijer 23,29.
Ok, du får någon form av rabatt, men så mycket kan det väl knappast bli?
Alla priser jag jämförde när jag byggde garage, så var Beijer billigare än Byggmax, och därtill med oändligt mycket bättre service på brädgården. Men det är inte Beijers web-priser nej, utan de priser jag när jag frågat, efter att ha fått ett kundnummer inför garagebygget.
 
thomasx skrev:
Alla priser jag jämförde när jag byggde garage, så var Beijer billigare än Byggmax, och därtill med oändligt mycket bättre service på brädgården. Men det är inte Beijers web-priser nej, utan de priser jag när jag frågat, efter att ha fått ett kundnummer inför garagebygget.
Nu tror jag ju inte för ett ögonblick på det, men det måste vara ett enormt dumt sätt att göra affärer på, att skriva ett pris på sin web-sida, för att sedan ge de som "frågar" 60 % rabatt
 
  • Gilla
mniku
  • Laddar…
pege01 skrev:
Som vanligt i detta forum dominerar svar från stridstuppar, som säger: Stå på dig, stå på dig, STÅ PÅ DIG. Bråka, bråka, BRÅKA. Men i verkligheten är bästa sättet att lösa problem dialog, dialog, DIALOG. Sen måste man som kund förstå vad man köper. Om det är ett lågprisalternativ så beror det lägre priset på att man sparar på något, t*ex kundservice. Jämför med Ryanair. Skitbolag på många sätt, men ofta billigt. Klaga på Ryanair? Glöm det! Dom skiter till och med i Konsumentombudsmannen.

Kontentan: Ett lågt pris är inte detsamma som billigt.
Finns en hel del svar från pellejönsar också.

Blir lite svårt att föra en dialog, när det inte finns någon att föra en dialog med...

Jag är rätt övertygad om att TS har rätt när han ger uttryck för att han förstått att det ska vara dörrpartier med i köpet. Någon kundtjänst har han nog inte köpt, och inte heller hade han behövt hjälp av någon, om det han faktiskt har köpt, också hade levererats.
Att företag som ryanair inte följer konsumentlagstiftningen är ju verkligen ingen anledning för TS att strunta i att försöka reda ut sin situation.
 
Johnsson 56 skrev:
Nu tror jag ju inte för ett ögonblick på det, men det måste vara ett enormt dumt sätt att göra affärer på, att skriva ett pris på sin web-sida, för att sedan ge de som "frågar" 60 % rabatt
Det är ju upp till dig att tro att jag sitter här och ljuger. Den enda som möjligen förlorar på det är du själv. Men det är ju ditt problem. Jag kollade upp saken, så jag vet.
 
thomasx skrev:
Det är ju upp till dig att tro att jag sitter här och ljuger. Den enda som möjligen förlorar på det är du själv. Men det är ju ditt problem. Jag kollade upp saken, så jag vet.
Jag förlorar inget, jag har varit byggmästare i 30 år och innan det platschef på BPA och har handlat enormt mycket mer på Beijer än vad du någonsin kommer att göra. Det är därför jag inte tror på det du säger. Jag säger inte att du ljuger, det kanske bara är så att du inte kan räkna
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Johnsson 56 skrev:
Jag förlorar inget, jag har varit byggmästare i 30 år och innan det platschef på BPA och har handlat enormt mycket mer på Beijer än vad du någonsin kommer att göra. Det är därför jag inte tror på det du säger. Jag säger inte att du ljuger, det kanske bara är så att du inte kan räkna
Eller så är det bara så att du trots alla dina år i yrket inte vet vad du talar om, eller inte kan räkna, eller bara inte har varit tillräckligt bra på att förhandla.

Oavsett vilket så behöver du inte tro på mig. Jag vet att jag har rätt, det räcker gott för mig.
 
pelpet skrev:
Ja Hedins är jättebra utom när det gäller pris. Konto har jag såklart, ska se om jag kan logga in på webbshoppen.
Tror du lär in och få ett konto skapat för shopen.
Jag är osäker på min rabattsats, men jag vet en hel del artiklar som är billigare på Hedins än Byggmax.
 
Johnsson 56 skrev:
Jag förlorar inget, jag har varit byggmästare i 30 år och innan det platschef på BPA och har handlat enormt mycket mer på Beijer än vad du någonsin kommer att göra. Det är därför jag inte tror på det du säger. Jag säger inte att du ljuger, det kanske bara är så att du inte kan räkna

IYF!

Därtill är kvaliteten på Beijers 22mm norrlandsvirke långt över Byggmax 21mm "noname" och som grädde på moset så tar Byggmax inga returer men hos Beijer är det aldrig några frågor vid retur. Man köper ett gäng mer än man behöver, plockar bort och returnerar det som inte håller måttet plus det som blir över. Så i längden är Beijer mycket billigare, även om enbart prisskillnaden i just detta exempel är minimal, men ändå till Beijers fördel.

Efter +30 år i branschen tycker man att du borde ha koll på sånt här, men varken det eller självinsikt tycks finnas. Men en sak är klar, hantverkare är inte att lita på.


Byggmax pris
Byggmax1.JPG

Beijers pris, ex.moms.
Beijer1.JPG
 
Redigerat:
thomasx skrev:
IYF!

Därtill är kvaliteten på Beijers 22mm norrlandsvirke långt över Byggmax 21mm "noname" och som grädde på moset så tar Byggmax inga returer men hos Beijer är det aldrig några frågor vid retur. Man köper ett gäng mer än man behöver, plockar bort och returnerar det som inte håller måttet plus det som blir över. Så i längden är Beijer mycket billigare, även om enbart prisskillnaden i just detta exempel är minimal, men ändå till Beijers fördel.

Efter +30 år i branschen tycker man att du borde ha koll på sånt här, men varken det eller självinsikt tycks finnas. Men en sak är klar, hantverkare är inte att lita på.


Byggmax pris
[bild]

Beijers pris, ex.moms.
[bild]
Prisskillnaden är minimal, men till Beijers fördel? 16,80 ex.moms är 21 kr inkl.moms och Byggmax 14,95?
Det finns dessutom inget (annat än skitsnack) som säger att Byggmax har sämre kvalitet. "Norrlandskvalitet", fnys.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.