Hej Alla,
Behöver lite råd från medlemmarna på detta forum.

Byggde nytt hus förra året och efter mycket betänkande så beslutade vi att bandtäcka taket med antracitgrå plåt. Trots det betydligt högre priset.

Efter att taket var färdigt så upptäckte vi stora nyansskillnader i plåten. Se bifogad bild.
Vi kontaktade leverantörerna, och efter mycket väntetid så dyker de upp för att besiktiga taket. Vi är grymt missnöjda och meddelar dem att ett byte av plåten måste ske pga. de stora nyansskillnaderna.

Idag skickar de ett protokoll där de hävdar att nyansskillnaderna är inom ramen. De kommer därför inte att göra något åt problemet.

De skriver "Kulöravvikelsen, dE, mellan rullarna är mindre än 1,0, alltså godkänt enligt vår specifikation "

Jag hävdar att trots ett mätinstrument så kan man med bara ögat se de stora skillnaderna. Så stora att de förstör hela vårt hus.

Nu är frågan, Vad tycker ni att jag ska göra? Funderar på att anlita en advokat samt anmäla till allmänna reklamationsnämnden.

Tacksam för svar!

/R
 
  • image1 (002).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
richardtenggren
Problemet är väl om rullarna kommer från två olika coils, som gått i olika körningar, dvs eventuellt olika fat med färg. För det förekommer ju en viss varians av färgen som Beckers eller Valspar levererar till företaget också. När jag sommarjobbade där fick vi ibland reklamera fatvis med färg pga detta.

Men tråkigt när de inte blir bra och att dom inte är service minded.
 
Redigerat av moderator:
Du har nog postat i fel avdelning. Nån moderator hjälper dig säkert snart med att flytta det rätt.

Det där såg ju tyvärr inte så roligt ut. Reagerade även på spänningarna i plåten och "vågigheten" i den.
Tyvärr är ju det liksom färgen en subjektiv estetisk bedöming som är svår att värdera juridisk. Jag vet inte, men om firman har gjort taket enligt överenskommelse och plåten är inom ssab feltollerans, så tror jag det är svårt att komma vidare.

Jag har dock aldrig sett något liknande med ett tak som är lagt vid samma tidpunkt och med samma plåtleverantör. Mellan olika tidpunkter kan det ju däremot skilja med nya typer av lacker mm.

En klen tröst är kanske att det lär nog mattas av och smutsas ned och bli jämnare och bättre med tiden.

Är det bara färgen som är problemet så går det ju att måla om hela taket med ny plåtfärg.
Men det ör ju inte gratis heller.
 
Redigerat:
richardtenggren skrev:
Problemet är väl om rullarna kommer från två olika coils, som gått i olika körningar, dvs eventuellt olika fat med färg. För det förekommer ju en viss varians av färgen som Beckers eller Valspar levererar till företaget också. När jag sommarjobbade där fick vi ibland reklamera fatvis med färg pga detta.

Men tråkigt när de inte blir bra och att dom inte är service minded.
Hej Richard
Tack för svar
De säger själva att detta är problemet men att avvikelserna är godkända enligt deras standard. Jag tycker inte att det är mitt problem som konsument. Det är som att beställa en svart volvo med 4 olika nyanser av svart:mad:
 
  • Gilla
19magnus
  • Laddar…
Det suger när man bygger nytt och allt inte blir "perfekt" och som man förväntat sig.
Men, om nyansskillnaden på plåttaket är det enda som inte blivit bra med entreprenaden så hade nog jag bitit ihop, låtit det vara och varit glad för att det inte blivit något större fel. :)
Kanske kan du få en liten peng tillbaka om du är påstridig men räkna med att det tar mer energi av dig än vad det kommer att synas i plånboken. Att de lägger om taket pga nyansskillnaden har jag svårt att tro, hur dyr advokat du än anlitar.
 
D
Har ni anlitat en besiktningsman? Inte för att de bryr sig om nyansen, men de kanske kan se om taket ändå måste göras om pga vågigheten?
Kan tänka mig att detta blir ett grötigt case, för du måste skaffa teknisk bevisning att det är så pass stora nyansskillnader även om det syns på bilderna.
 
Inte snyggt färgmässigt och jag reagerar också på att det är vågigt. Ser ut som en illa bäddad säng...
Jag hade reklamerat utifrån hur illa det är lagt.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
När det byggde ut högskolan dalarnas labb så kläddes det in i SSAB's svarta Prelaq Energy plåt som SSAB sponsrade, tyvärr fick detta samma vågighet ungefär som ditt tak, tror det sas att det var plåtslagarna som var problemet där.
LABBET%u0025257E1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Robin!

Det där såg inte alls kul ut. Framför allt inte den bubbliga takläggningen. Vi ska också låta bygga hus i höst med exakt det taket (ssab, antracit, green coat pro) och ska verkligen försäkra mig om att de spänner plåtarna bättre och att Profilplåt som gör taket kontrollerar nyanserna innan de skickar ner taket.

Har ni anmärkt på att taket inte är spännt? För det ska väl egentligen se ut så här:
plåt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kalle Kiander
Byggblogg: www.hemresan.net
 
Kalle_Kiander skrev:
Hej Robin!

Det där såg inte alls kul ut. Framför allt inte den bubbliga takläggningen. Vi ska också låta bygga hus i höst med exakt det taket (ssab, antracit, green coat pro) och ska verkligen försäkra mig om att de spänner plåtarna bättre och att Profilplåt som gör taket kontrollerar nyanserna innan de skickar ner taket.

Har ni anmärkt på att taket inte är spännt? För det ska väl egentligen se ut så här:
[bild]
Kalle Kiander
Byggblogg: www.hemresan.net
Det där är väl inte ett bandtäckt tak ? Ser ut som klickplåt. :screwy:
 
  • Gilla
19magnus och 2 till
  • Laddar…
My bad, antog att ert var klicktak eftersom det är så vanligt nu. Då känner jag mig lugnare vad gäller läggningen för egen del då vi valt klick. Färgvariationen ska jag ändå se till att kolla upp.

Hoppas det löser sig för er, att de förstår värdet av nöjda kunder. Den här tråden kommer komma högt när man söker på "bandtäcka taket", vilket säkert kommer kosta dem ett par kunder om de inte gör rätt för sig.
 
Hade det INTE varit ett bandtäckt tak utan ett Royal (eller liknande) som visade denna färgskillnad så hade jag nog också blivit besviken. Men eftersom det är just ett bandtäckt tak som inte är "fabrikstillverkat" så tycker jag att det lättare att acceptera den variation som bilden visar. Jag tror inte att jag hade sett något konstigt med bilden om jag inte vetat vad som var "felet".

Bandtäckta tak blir i princip alltid blir lite vågiga p g a hantverket. Det syns även bättre på bilder som är tagna när solen lyser lite från sidan, vilket verka vara fallet på TS bild. Jag trodde, innan jag läst TS inlägg, att färgskillnaden berodde på skillnader i plåtarnas vinkel mot solen.

Bandt%u002525C3%u002525A4ckt.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4447761540_a6dee32251.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
bandtäckt ser ju ut som något halvdant, klickplåten var mycket snyggare.
 
Klickplåt är ett riktigt skit tak enligt mej men vi behöver inte gå in på det. Men oftast är bandtäckning mycket slätare än klickplåt är! När bandtäckning ser ut som på bilderna har plåtslagaren ofta en gammal maskin för att kör upp skivor.
 
Uppenbarligen blev det inte som ni tänkt. Då blir man missnöjd.
För min del tycker jag att det var ett plus, då det ger lite extra liv och variation i taket.
Då jag hoppas/tror att jag inte är alltför onormal så utgår jag från att många andra också tycker att taket är ok utseendemässigt.

Just färgvariationer är svåra att hantera rent kvalitetsmässigt. Man bestämmer sig för hur man ska "mäta" färgen (metod) och inom vilka gränser det är ok resp inte. Det brukar inte betyda att det inte går att se skillnad på allt som är acceptabelt enl metod och gränsvärden. Så om de svarar att allt är ok, dvs inom deras gränser på färgavvikelser/utseende så blir det nog svårt att driva ett case rent juridiskt. (Under förutsättning att de någonstans i det finstilta har hänvisat till vad som gäller ang utseendet.) Dock som här tidigare påpekats kan det ju ändå ibland pga bad-/goodwill vara lönt att försöka få till en deal av ngt slag. Här blir det förmodligen extra komplicerat iom att det är så mkt hantverk. Sedan är frågan om det är plåtleverantören eller tak-/husfirman som lagt det som är din motpart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.