C
MathiasS skrev:
Jag vill att...
Aha. Vet inte vilka funktioner som Bahnhof erbjuder i detta webhotell, men det du skall leta efter är "virtual hosting", så att du kan koppla ditt DNS-namn (www.mugglo.net) till din sida. En snabb sökning ger dock vid handen att de kanske inte har denna funktion. Finns dock mängder med andra "nästan gratis" webhotell som erbjuder detta.

P.s. det är alltså i Bahnhofs "kontrollpanel" där du gör inställningar för din sida du skall leta efter detta. I den mån det finns en sådan.
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Jag vet inte riktigt vilken webserver Bahnhof använder och om jag får fippla med htaccess på den, men om jag inte får det så får jag hitta ett annat ställe att spara filerna på, eller göra det här hemma med egen webserver.
One.com är ju annars löjligt billigt och så kan du flytta din domän dit...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Eller om man tycker det är roligt att mecka själv så en Amazon AWS image i AWS med Route53 för DNS. Det lär dock bli dyrare än One.com men då har man all makt själv!
 
One.com pratade jag med idag, så det är feg-alternativet....:)
 
cpalm skrev:
Aha. Vet inte vilka funktioner som Bahnhof erbjuder i detta webhotell, men det du skall leta efter är "virtual hosting", så att du kan koppla ditt DNS-namn (www.mugglo.net) till din sida. En snabb sökning ger dock vid handen att de kanske inte har denna funktion. Finns dock mängder med andra "nästan gratis" webhotell som erbjuder detta.

P.s. det är alltså i Bahnhofs "kontrollpanel" där du gör inställningar för din sida du skall leta efter detta. I den mån det finns en sådan.
sådant har dom nog i sina webhotellspaket, men inte i det man får via sitt internetabb.
 
C
MathiasS skrev:
sådant har dom nog i sina webhotellspaket, men inte i det man får via sitt internetabb.
I så fall måste du tyvärr använda något annat, alternativt använda en fristående ompekningstjänst dit du styr om i DNS.
 
Jag tycker ju att jag ska kunna göra det på namecheap....men det jag kan göra där verkar inte räcka.
 
ja exakt, men det där flyttar mig bara från en domän till en annan, den delen av urlen som pekar på specifikt content, eller en fil, följer inte med.
 
Längst ner på sidan du länkade, står lite vital information, men jag får det inte att lira ändå:

In the first case, www1.yourdomain.com will not pass values to the destination URL, so www1.yourdomain.tld/xyz.html will redirect users to http://destination.com only.

In the second case, www2.yourdomain.tld/xyz.html will redirect users to http://destination.com/xyz.html (pay attention to the / in the configuration).
 
MathiasS skrev:
Jag tycker ju att jag ska kunna göra det på namecheap....men det jag kan göra där verkar inte räcka.
Problemet är att du bara kan lägga redirect till startsidan, inte till enskilda filer.
Som alla skrivit här, så är DNS i princip bara för IP-adress, eller CNAME (till annan domän, men inte fullständig URI), men i de funktioner som Namecheap har, liksom de andra liknande leverantörer, så har de ju en funktion som kallas Redirect, som (även om man hanterar det under DNS-funktionerna på deras Webbsida) egentligen inte alls har med DNS att göra.
Men du kan bara redirecta startsidan där - inte alla andra filer.
Jag kan inte komma på något sätt det skulle kunna funka på med kundsidan på Bahnhof som du använder nu - förslag med .htaccess etc kan inte funka, eftersom dessa i så fall skulle behöva vara i roten på Bahnhofs server - plus att du skulle behöva parkera din domän på deras rot (och de ha det konfigurerat så systemet accepterar det), annars funkar det inte.
När man redirectas så är det ju Bahnhof-adressen som (Bahnhof)servern får, så någon URI med din egen domän kan under inga omständigheter hittas, eftersom Bahnhof-servern aldrig ser den. Så att få det du vill med den hosting du har, är uteslutet.
Själva startsidan, ja, men inte enstaka filer.
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Längst ner på sidan du länkade, står lite vital information, men jag får det inte att lira ändå:

In the first case, www1.yourdomain.com will not pass values to the destination URL, so www1.yourdomain.tld/xyz.html will redirect users to [länk] only.

In the second case, www2.yourdomain.tld/xyz.html will redirect users to [länk] (pay attention to the / in the configuration).

För att förtydliga det jag skrev nyss, så kan du bara redirecta själva domänen, antingen till en annan domän eller en URI. Men du kan inte redirecta en URI till en URI. Bara själva domänen, eller subdomäner, kan redirectas.

Alltså:

abc.com till cba.com
eller
abc.com till cba.com/def/ghij.html

men inte

abc.com/def.html till någonting alls
 
Redigerat:
Ja just det.

Så, hur har nuvarande webhotell löst detta? Det är ju ingen konstig funktion.

På ett annat, vanligt, webhotell antar jag att min webplats har en egen ip osv, så att mitt utrymme ligger i rooten på min webserver, inte som hos bahnhof en nivå ner.
 
FlyttaHem skrev:
För att förtydliga det jag skrev nyss, så kan du bara redirecta själva domänen, antingen till en annan domän eller en URI. Men du kan inte redirecta en URI till en URI. Bara själva domänen, eller subdomäner, kan redirectas.
Ja jag fattar det sedan en stund tillbaka...:)
 
Webhotell ger dig inte nödvändigvis en egen IP (oftast inte, nuförtiden), men där ligger din domän inlagd som en "virtuell domän" i webbservern, och då hamnar man direkt på rätt sida, eftersom servern "känner till" din domän, och är konfigurerad för att hantera den, och alla URI:er som hör till den.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.