robert.brink skrev:
Det syns nog inte så bra på mina bilder, men jag har hängt grillen på 6st skruvstift, så om vi säger att grillen är 57cm i diameter så är hålet i bänkskivan ca 61-62cm i diameter. Detta gör att det finns ett spelrum mellan grill och skiva på ca 2-3cm runt om som gör att värmen inte överförs direkt till skivan. Visst känner man att bänkskivan blir varm, men inte mer än gissningsvis 30-40 grader även efter lång grillning.
Fördelen med skruvstiften är att det är lätt att ta ut grillen för att tex rengöra den, byta ut den om den blir trasig osv. Nackdelen är att det är inte den snyggaste lösningen... kolla här för en mycket trevligare lösning, som dock kräver att du kan laserskära plåt själv eller känner nån plåt-nicklas... :)
Jo det där såg ju fint ut. Men så flådig lösning kan jag inte med just nu.


DennisCA skrev:
Tänker göra samma med min grill (weber 57a) fast jag ska gjuta betongskiva, hade tänkt att låta grillens "läpp" vila direkt mot betongen. Men har funderat om det inte blir för varmt för betongskivan.
Precis min fundering också! Men nu har jag tänkt lite under dagen, och kommer nog göra så att jag gör hålet lite större, och fäster någon form av vinklar på undersidan av skivan och sätter i bultar som grillen kan vila på, alternativt en ram i metall på undersidan som grillen vilar på.
 
Betong tål värme ganska bra. Har för mig att man har en minskad tryckhållfasthet om 20% vid 250 grader. Armeringen påverkas naturligtvis också men jag tror ingen av de parametrarna har någon praktisk betydelse i en bänkskiva. Man kan förbättra värmeegenskaperna genom att använda annan ballast.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Betong tål värme ganska bra. Har för mig att man har en minskad tryckhållfasthet om 20% vid 250 grader. Armeringen påverkas naturligtvis också men jag tror ingen av de parametrarna har någon praktisk betydelse i en bänkskiva. Man kan förbättra värmeegenskaperna genom att använda annan ballast.
Tack för svaret. Skulle precis börja googla lite mer ingående. Med tanke på hur många som hittills löst det så vore det väl sjutton om det inte ska gå för en annan. Men, så fort tvivlet kommer så börjar man ju fundera.
 
  • Gilla
Nove
  • Laddar…
Jag tror jag gör hålet som jag tänkt innan, man kanske kan lägga en tun remsa med något brandsäkert material som ligga mellan "läppen" och grillen. Typ asbest men något hälsosammare... Kanske sånhär högtemperaturs silikon, dra en sträng med det runt kanten och låt härda, så får grillen vila på det.
 
Om du dessutom har öppningar med jämna mellanrum i den massa du använder så kommer du få en naturlig luftväxling runt grillen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
MUMS! Lite härligt pilljobb, sådant som jag älskar. Till mamma.
IMG_20141001_160528.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20141001_160536.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Hep och 36 till
  • Laddar…
Inget direkt skrytbygge, men då jag tycker jag varit lite finurlig så postar jag här.

IMG_20160704.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En egen hatthylla :)

Vi har en entré som är 120cm bred och jag kunde inte hitta en vettig hatt och skohylla som passade snyggt. Jag vet inte varför men det verkar vara standard att alla köpeshyllor skall vara 80 eller 100cm breda :confused:. Till slut köpte jag en ikea "tjusig" skohylla (80cm). Lite gardinstänger i borstad stål inhandlades på Jysk till reapris. De yttre stängerna använde jag för att modda skohyllan till 120cm. De inre tunnare stängerna använde jag till att bygga en egen hatthylla. Stommen kapades till av planhyvlad furu från Bauhaus som sedan målades vit. Så här blev de tillsammans

IMG_20160705_141509.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lungebo och 18 till
  • Laddar…
Vadå inte skrytbygge? Det vart ju as-nice!
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Byggde en liten terrass till baljan. Blev rullgräs och natursten som gåstenar.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
trojlee och 9 till
  • Laddar…
remdrivet skrev:
Vadå inte skrytbygge? Det vart ju as-nice!
Tack! Jo men man känner sig ju rätt ödmjuk inför de hantverk som visats i denna tråd. I jämförelse med tex ditt bord så är hantverksnivån på min hatthylla mer i klass med... lego-duplo. Men visst blev den bra. Både enkel och snygg.
 
Redigerat:
  • Gilla
maah och 1 till
  • Laddar…
Nu vet jag ju inte vad du har för utbildning, men jag har ju en del möbelsnickeriutbildning och en hel del fina maskiner och tillgång till material som jag gissar att inte alla har, så på så sett kan jag ju ha lite av ett försprång. Jag kan dock tycka att det är mäktigare med sådant som din hatthylla och skohylla som är praktiskt, mitt bord kommer att stå i ett hörn med duk över och ingen vågar använda det... lite poänglöst kanske?
 
  • Gilla
Torrfura och 3 till
  • Laddar…
ylletröja skrev:
Inget direkt skrytbygge, men då jag tycker jag varit lite finurlig så postar jag här.

[bild]
Sådana här bidrag uppskattar jag väldigt mycket, bra inspiration för oss som inte har ett välutrustat snickeri att tillgå.

Måste också säga att jag är imponerad över att ni faktiskt har hattar på er hatthylla! (y)
 
  • Gilla
saiter och 9 till
  • Laddar…
Jag har satt min weber 57 i en betongskiva. Inga problem alls med värmen hos mig för er andra som funderade på att göra liknande.
 
Snickrat ett garage till sonen. Lite ifyllnad av färg samt klistermärken kvarstår.
Än så länge har det mottagits med glädje. :)

20160715_114226.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
amatörsmurf och 14 till
  • Laddar…
Vilket toppengarage!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.