Precis, det finns dessutom inget som heter "hemligstämplat" längre utan sekretess om man ska vara formell. Det är när handlingen skall lämnas ut som det görs en sekretessprövning. Sådan prövning görs varje gång en handling ska lämnas ut. Det innebär, i princip, att samma handling ena gången kan lämnas ut, medan den en annan gång beläggs med sekretess helt, eller delvis (maskade uppgifter).

I det fall en uppgift inte lämnas ut med hänvisning till sekretess, skall en besvärshänvisning också ges.
 
  • Gilla
jtl
  • Laddar…
Det finns knappast nått i lagen som gör det olagligt att publicera deras offert men om det handlar om en stor offert så kan man ju tycka att det också finns nått som heter affärsetik? Det är inte så schyst att publicera ett företags offert inför ögonen på alla andra konkurrenter som arbetar med samma offertförfrågan.

Lagom kul att spendera en hel dag på att räkna en offert för att sen se den publicerad på nätet så att konkurrenten kan snuva en på den genom att lägga sig en procent under utan att behöva lägga ner nått arbete överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Vilka påhitt! Kan inte tänka mig att det skulle vara ett problem, OM det inte finns ett sekretess avtal - vilket jag betvivlar!
 
Claes Sörmland
Nu blir man ju onekligen intresserad av vilket företag som beter sig på detta sätt.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
tommib
mexitegel skrev:
Precis, det finns dessutom inget som heter "hemligstämplat" längre utan sekretess om man ska vara formell. Det är när handlingen skall lämnas ut som det görs en sekretessprövning. Sådan prövning görs varje gång en handling ska lämnas ut. Det innebär, i princip, att samma handling ena gången kan lämnas ut, medan den en annan gång beläggs med sekretess helt, eller delvis (maskade uppgifter).

I det fall en uppgift inte lämnas ut med hänvisning till sekretess, skall en besvärshänvisning också ges.
Nu tänker du nog på offentliga myndigheter. När det gäller företag (i de fall företaget inte hanterar myndighetsuppgifter) så är det nog privaträttsliga avtal mellan parterna. Därav att det inte går att skriva i offerten att den är hemlig, man måste komma överrens om det innan.

Sen håller jag i och för sig med Finndjävel, är det inte småpengar det rör sig om så bör man vårda sina affärsrelationer, även om man inte väljer det företaget just den gången. Det är i mitt tycke normal hyfs. Avidentifierat kan man naturligtvis lägga upp offerten, t.ex. här, för att få hjälp att bedöma den.
 
vilken tråd gäller det? :D
 
  • Gilla
thewolf
  • Laddar…
Claes Sörmland skrev:
Nu blir man ju onekligen intresserad av vilket företag som beter sig på detta sätt.
Eller hur! Låter inte seriöst, mer som att de pga någon irritation letar loopholes för att kunna bråka......sådana företag vimlar det av!
 
Kanske kan det vara något företag vars namn börjar på A och slutar på rid, jag har ingen aning, tanken bara slog mig, skulle inte förvåna ;)
 
Jag fick en offert nyligen på ett jobb som jag vill ha utfört hemma där det finns en klausul om att inte föra informationen om priser vidare. Tänkte inte mer på det, men blev lite förvånad eftersom jag aldrig sett detta tidigare. Så det verkar förekomma.

Är det flera anbudsgivare inblandade och affären inte är klar tycker jag inte att det är rätt att delge de andra anbudsgivarna innehållet i en offert i detalj. Vid en förhandling är det väl rätt naturligt att man berättar för en part hur de ligger till prismässigt och även med avseende på andra faktorer, men att presentera en annan anbudsgivares offert rakt upp och ner känns inte rätt.

Vet ju inte vad som skett i just detta fall, men den som kan ha gjort fel är väl i så fall personen som lagt upp offerten här på BH om det finns ev sekretessparagrafer eller non disclosure agreement undertecknade.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
jtl skrev:
Lite "off topic" men det stämmer inte. Den som svarar kan begära sekretess vid inlämnande av svar men det finns inga garantier för att det beviljas. Det är mottagaren som avgör huruvida ett enskilt svar skall beläggas med sekretess eller inte.
Läs gärna vad jag skrev EN GÅNG TILL och fundera sedan på varför du tror att du säger emot mig när du säger exakt samma sak som jag.
 
Marlene: Kan ju vara värt att fråga trådskaparen om någon sådan sekretess finns i deras avtal?
 
Claes Sörmland
Patrick E skrev:
Jag fick en offert nyligen på ett jobb som jag vill ha utfört hemma där det finns en klausul om att inte föra informationen om priser vidare. Tänkte inte mer på det, men blev lite förvånad eftersom jag aldrig sett detta tidigare. Så det verkar förekomma.
Slöt du ett avtal om att inte föra informationen vidare innan företaget delgav dig offerten? Annars känns det som en meningslös klausul. Eller det kanske ska ses som ett önskemål från företaget?
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Patrick E skrev:
Jag fick en offert nyligen på ett jobb som jag vill ha utfört hemma där det finns en klausul om att inte föra informationen om priser vidare. Tänkte inte mer på det, men blev lite förvånad eftersom jag aldrig sett detta tidigare. Så det verkar förekomma.
Jobbigt läge om man måste låna pengar från banken för att göra sin renovering och inte får berätta hur mycket jobbet kostar eftersom man inte får föra informationen om priser vidare ;)
 
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Publicerades hela offerten på forumet eller bara enstaka information?
En gång fick jag en offert som innehöll följande text:
- Detta dokument får ej användas av tredje part utan medgivande.
huruvida det är olagligt att dela en offert låter jag vara osagt, men jag tvivlar på det.
 
Om det är en attraktiv offert borde ju företaget se det som reklam att offerten sprids till flera presumtiva kunder. Om man är rädd för att konkurrenter ska prisa in sig stax under får man konkurrera med annat än absolut lägst pris. Kvalitet tex (bra utfört jobb, färdigt i tid, med rätt kostnad,...)
Vill man undvika att blotta sin prispolicy så kan man göra just det i offerten, tex genom fast pris (fördelat på arbete och material om ROT ska användas). Företaget behöver inte lista upp vad personalen har i lön, vad de har för påslag på arbete och material och så vidare. Har de av någon anledning blottat sin prispolicy så får de väl stå sitt kast.
Att en offert från ett företag som riktar sig till en enskild konsument skulle behöva vara hemlig förstår jag inte.
Många företag har tvärtom gjort det lätt för konsumenten att välja och beställa och publicerar fasta priser eller prisexempel på sin hemsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.