Hej!

Går och planerar att börja successivt byta ut mina slitna 70-talsfönster.
Har ett hus med plankstomme som tidigare varit reveterat men där föregående ägare knackat ner putsen, tilläggsisolerat och satt träfasad.
Han flyttade dock aldrig ut fönstrena utan jag har djupa smygar utvändigt och inga smygar alls invändigt.

Är det någon som gjort ett liknande arbete och hur gjorde ni då för att hitta något vettigt att fästa i?
Tänker att jag inte livar de med fasaden helt utan går ut så jag får 4-5 cm smyg utvändigt.

Lägg gärna upp bilder!
 
Bara att såga/skruva loss fönstren och bort med smyg inne och ute. Beroende på hur de byggt runt fönstren vid isoleringen kan du behöva fälla in några reglar för att kunna fästa fönstret i sin nya position.
 
Hur fäller jag in reglarna som smidigast? Vilken är minsta dimension som lämpar sig?
 
Beror på hur det ser ut, men inte mindre än 45x45 skulle jag Spontant säga. Fönstren ska ju kunna sitta kvar :)
 
45x45 känns ju klokt. Har du gjort något liknande projekt själv och har du i sådana fall några fotografier från det?
 
  • Gilla
roegartanten
  • Laddar…
Gjorde det senast hos min syster för några veckor sedan, då var tyvärr prio på att få det klart och ej ta bilder :(

Men som sagt ganska straight forward job.
Bort med smyg o foder, montera ev reglar för att kunna skruva fönstren längre ut. Flytta ut fönstren och skruva fast, sedan tillverka nya foder o smyg
 
Skulle ju vara guld om någon hittade bilder på hur de gått tillväga. Jag är mest bekymrad för hur jag ska fästa själva regelverket som kommer att behövas.
 
Nu när semestrarna börjar dra in är det säkert en och annan som flyttar ut sina fönster!
Ta gärna några kort och släng upp i tråden så jag får se hur ni gjort.

Det jag framförallt är nyfiken på är hur ni har fällt in det nya regelverket utan att behöva riva halva fasaden, likaså hur grovt virke ni använt er av för att få stadga i det hela.

Vill inte ställa mig och öppna upp hål som jag sen inte får ihop igen med konsekvensen att jag ska hitta någon snickare som kan hjälpa till på kort varsel.
 
Om du börjar med att ta bort utsidans foder runt ett fönster så bör du se hur det är uppbyggt sedan tidigare. Det kanske kan ge dig den input du behöver för att få en idé om hur du kan göra.
Förmodligen är du nog tvungen att lossa den närmsta panelbrädan på sidan för att verifiera huruvida ev befintligt trä är en regel och om den är tillräckligt väl fastsatt för att fästa/bära ett fönster.
 
  • Gilla
Location
  • Laddar…
Vet inte om någon håller med, men att sätta hålplattor på karmen som sticker ut inåt och skruva i plankstommen.

Protte
 
DSC_0003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trista är att de har gjort sån här integrerad fodring så jag får plocka en 3 meters planka för att komma in och titta.
Nu har jag pratat med en snickare som får göra de första fönsterna så vet jag hur det är konstruerat därefter.
 
Jag vet en "granne" i närområdet som byggde ut med plywood för att ha ngt att fästa fönstren i. Men exakt vilekn metod som fungerar beror ju lite på hur stort spel det är mellan bef. reglar och fönstren. Plywwod metoden minskar ju storleken på fönsterhålet lite.
 
nikasp
@Location : Hur gick det och har du bilder att lägga upp för att se vad som gjordes?
 
Gick alldeles utmärkt. Flyttade ut de så jag har ca 5cm smyg på utsidan. Har gamla plankväggar som är rejält tjocka så det var inga problem. Ska se om jag hittar några foton från det.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Är klart intresserad. Vi ska renovera badrum snart och har funderingar på att justera det fönstret samt ev. sätta in nya/extra fönster i vardagsrum och kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.