Lägg upp en förfrågan på Sendus så får ni/du olika förslag på fraktkostnader, olika bolag budar för att få returer från eu till sverige..... Vi transporterar mycket materiel från Sverige till Polen för att göra bla. kök mm mm.... det är fullt möjligt att köpa från Polen, Tyskland mm till ett förmånligare pris än IKEA Sverige, men det kan komma att uppstå vissa problem.... Betänk att inte alla speditionsfirmor har försäkringar som täcker att en last försvunnit, det är inte svenska regler som gäller i Europa, kunden måste ha försäkringar som täcker diverse "konstiga" problem för oss som är vana vid svenska speditörer som står för de flesta försäkringarna.
 
Incoterms borde väl fungera även i Polen?
 
Det skulle inte förvåna mig om det finns några finurliga Polacker som har som affärside att handla i Polska butiker och ombesörja med frakt inom EU. Gäller nog bara att hitta dom, dags att putsa av ordförrådet i Polska:D
Fenomenet med billiga polska priser på IKEA har även uppmärksammats i Tyskland och där har man även jämfört priserna med att skapa en varukorg och jämfört priset i flera länder i Europa.
http://www.spiegel.de/wirtschaft/ikea-preisvergleich-klippan-in-polen-holen-a-306424.html
 
Ja, jag funderar på lite ikea kökslådor till garaget. Sparar ett gäng tusenlappar på polska priser, ser jag.

Nån som vet nåt bra sätt att få hem grejerna?
 
thomasx skrev:
Ja, jag funderar på lite ikea kökslådor till garaget. Sparar ett gäng tusenlappar på polska priser, ser jag.

Nån som vet nåt bra sätt att få hem grejerna?
Du är kör aldrig vinkelslip eller svets hoppas jag... (brand)
 
Jaha, är ikeas kök extra brandfarliga? Jag menar, mer än resten av allt trä i och på väggar, tak och inte minst bänkar?

Får man inte flambera då, i ett ikeakök? Vilka kök är godkända för flambering, och gasbrännare använder jag ju också frekvent i köket, å vi ska snart bygga nytt så kan ju vara bra å veta? ;)
 
thomasx skrev:
Jaha, är ikeas kök extra brandfarliga? Jag menar, mer än resten av allt trä i och på väggar, tak och inte minst bänkar?

Får man inte flambera då, i ett ikeakök? Vilka kök är godkända för flambering, och gasbrännare använder jag ju också frekvent i köket, å vi ska snart bygga nytt så kan ju vara bra å veta? ;)
Om du har ett oklassat utrymme spelar det självklart ingen roll, eftersom du då varje fall inte får utföra 'heta arbeten' om du vill ha försäkringsskydd.

Har du parkett också? ...
 
Trägolv i verkstadsdelen är troligt, ja. Eftersom det är bäst ur många aspekter. Tänka sig, det ligger trägolv i vardagsrummet också, där den öppna spisen finns, och i matsalen, där kakelugnen står. Hur huset kan stå kvar ännu efter +100 år är ett under ingen kan förklara, eller så har man bara vidtagit diverse försiktighetsåtgärder i största allmänhet. ;)

Men mina funderingar här i tråden gällde alltså frakt från Polen av Ikeakök. Några tips någon?
 
Väldigt gammal Tråd men nu har jag också funderingar på att åka till polen med en lätt lastbil, men vill ha tips från någon som HAR.....läs HAR... gjort det.. så är det någon som varit nere i poem och hämtat kök så hör av er.!
 
Vad vill du köpa där?
Ikea sortimentet, titta på svenska sidan, kopiera artikelnummer och sök på det på polska sidan, du ser pris och lagersaldo på det varuhus du tänkt åka till.

Ikea kök, planera i svenska programmet, skapa konto på polska planeringsidan, maila din ritning till dig själv och öppna upp, du ser priset och att allt finns i polen, vitvaror skiljer i utbud och vissa grejer typ bänkbelysningen kan vara dyrare där.
Ikea Gdansk har typ allting i lager till skillnad från de svenska varuhusen.
Jag köpte 1200kg kök o allt fanns på lager.

Byggvaruhus, knalla runt o glo typ, allt o lite till finns, leroymerlin.pl , obi.pl och castorama.pl är de största.
Auchan.pl är typ som ica maxi och ullared fast mycket billigare så passa på o fylla upp det utreymme som är kvar i bilen innan hemresa.

Samtliga ligger bra samlade inom 10km från varandra ca 30 minuters bilresa från Gdynia.
Var nere i januari o handlade kök o besökte en fönsterfabrik o beställde fönster, var ner i mars o hämtade dom och gjorde ett svep på bygghandlarna o tog golv, kakel o sånt.
 
Värt att tänka på att de inte har skåpen för tex inbyggnadsspis (Man äger samtliga vitvaror så när man flyttar tar man dem med sig). Vi fyllde i allt vi ville ha på den polska sidan och skrev sedan ut en plocklista på lagret dagen innan vi åkte ner. Vi valde dock en hel del grejjor som vi inte kunde plocka själv utan de plockade ihop åt oss, men det gick bra. skriv bara ut en lista innan du åker.

Sen har du naturligtvis de andra byggvaruhusen med helt fantastiska priser på tex badkar hoar mm
 
Skåpen till den ugn o häll jag valde fanns iallafall i januari.
Men som sagt alla vitvarumodeller finns ej och det kan kvitta för just vitvarorna skiljer inte massor, typ nån hundring på ett kylskåp.
När man pratar med dom på köksavdelningen och beställer köket så får man en lista man plockar ihop själv på tag själven innan kassan och en lista de fixar på uthämtningslagret i byggnaden bredvid.
 
Per_Eriksson skrev:
Vad vill du köpa där?
Ikea sortimentet, titta på svenska sidan, kopiera artikelnummer och sök på det på polska sidan, du ser pris och lagersaldo på det varuhus du tänkt åka till.

Ikea kök, planera i svenska programmet, skapa konto på polska planeringsidan, maila din ritning till dig själv och öppna upp, du ser priset och att allt finns i polen, vitvaror skiljer i utbud och vissa grejer typ bänkbelysningen kan vara dyrare där.
Ikea Gdansk har typ allting i lager till skillnad från de svenska varuhusen.
Jag köpte 1200kg kök o allt fanns på lager.

Byggvaruhus, knalla runt o glo typ, allt o lite till finns, leroymerlin.pl , obi.pl och castorama.pl är de största.
Auchan.pl är typ som ica maxi och ullared fast mycket billigare så passa på o fylla upp det utreymme som är kvar i bilen innan hemresa.

Samtliga ligger bra samlade inom 10km från varandra ca 30 minuters bilresa från Gdynia.
Var nere i januari o handlade kök o besökte en fönsterfabrik o beställde fönster, var ner i mars o hämtade dom och gjorde ett svep på bygghandlarna o tog golv, kakel o sånt.

Tack för svar:)

Tänkte precis göra som du säger. Göra köket i ikea home planner sen ladda upp den på polska sidan för att se vad som finns i lager.
Men tänkte även kolla på vitvaror.
Men vad finns det för garantier.? Om det är fel på kyl o frys?
Ska man behöva åka till polen o lämna dom där eller går det att lämna på ikea sverige.?
Vad kostar färjan ner.?
Totala tiden som man är borta?

Ska även renovera badrum så ska kolla på kakel. Är badrumsmöbler billigare där nere med.?

Åker från Norrköping.

/Roy
 
Inga problem att byta eller få garanti på Ikea här, var inne igår o bytte ett 60 skåp mot ett 80 då jag ändrat om lite i layouten.

Åk från Karlskrona, priset varierar beroende på vilken dag i veckan man åker, billigast är nog att åka tis, ons, tors.
Jag har åkt över natten så man sover på färjan och anländer på morron i Gdynia.
Vet man exakt vad man vill ha är det inga problem att bränna rakt ner från färjan på morron och tillbaka tills kvällsfärjan går tillbaka men ska man strosa runt på lite bygghandlar o annat så ta en övernattning i Gdansk.

Det mesta är billigt, frågan är bara vad man har för plats vikt/volymmässigt för, sen skiljer det förstås på mått på en del, typ 150cc istället för 160cc på blandare men tänker man på sånt i förväg är det inga problem.

vill man ha hjälp så sikta på de yngre i personalen då det är störst chans att de kan engelska.
 
Redigerat:
Tack för svar.

Ja men det låter. Vi får huset i februari. Och vi har tänkt att innan midsommar ska köket vara bytt. Med mera.
Men kanske att man tar köket första resan. Sen kakel en annan resa.

Går det att förboka/förbeställa.? Så allt är fram plockat?
Även vit varor.?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.