HenFre skrev:
Den bootar om. Har haft så stora problem med detta att jag håller på och flytta till Domoticz på en Raspberry PI3.
När det var som värst startade den om 5-7 ggr/dygn.
Kommer med med avancerade regler och stigande antal devices.
Fast detta har kommit nyligen. Jag har verkligen inget avancerat typ tänd och släck vid sol nedgång och typ bara 8 devices.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Fast detta har kommit nyligen. Jag har verkligen inget avancerat typ tänd och släck vid sol nedgång och typ bara 8 devices.
Personligen så har jag gett upp. Är hjärtligt trött på dem. Läs denna tråd så förstår du:
https://community.zipato.com/topic/zipabox-restarts-without-apparent

Dessutom finns det ett ännu allvarligare problem om man använder Zipaboxen mer avancerat. Den fungerar inte vid avbrott på internet. Man blir helt hjälplös. Hade ett 48 timmars avbrott i "stadsnät" under smällkall vinter och Zipaboxen styr värmen i villan.

Den körde igång och startade om var 20:de minut. Checkboxen var feldokumenterad. Men det är högst troligt att ett avbrott kombineras med ett elavbrott. Då startar Zipaboxen med ett absolut tomt minne och nätet är nere så ingen variabelinformation kommer den vägen.

Zippaboxen minns inget vid avbrott. Alla värden laddas ner från deras server. Även statusen på fysiska switchar. Det är förklaringen till att det så ofta är miss match mellan den fysiska switchen och vad programmet påstår om switchen.
 
Redigerat:
Sätt in en "Stop" pusselbit sist i alla rutiner så minskar omstarterna till 1/3 del.
 
Nu har den blinkat blått sen igår kväll. Fick dra ur strömsladden för att få den online :mad:
 
Redigerat:
HenFre skrev:
Sätt in en "Stop" pusselbit sist i alla rutiner så minskar omstarterna till 1/3 del.
Ok.fixat nu.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Nu har den blinkat blått sen igår kväll. Fick dra ur strömsladden för att få den online :mad:
Sådant kan ju hända med alla "datorer" någon gång ibland. Men det får ju inte vara ofta med något som marknadsförs för att styra allt i ett boende. För mycket som står på spel om det handlar om fler prylar än några lampor.

Vilken firmware version kör du?

Den senaste BETAn påstår de ska vara fri från omstarter. De har legat på mig om en uppdatering som jag gjort idag.

Tyvärr är inte min anläggning lämplig för test längre. Jag har plockat över alla sensorer, utom en, och 6 viktiga nätanslutna switchar på RPin. Det får Z-Wave nätet på Zipaboxen att halta lite eftersom det blir luckor i överföringarna till batteridrivna enheter.

Men ska man testa något nytt så måste det byggas upp kommunikationsmässigt säkert.
 
Ikväll ryckte jag ur strömkabeln till Zipaboxen.
Allt är över på en Raspberry PI3 med Domoticz. För mig, med mina speciella krav, är det ett riktigt lyft.
 
  • Gilla
Tomas Andersson och 1 till
  • Laddar…
@HenFre
Välkommen till en komplett värld enligt mig just nu
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Tomas Andersson skrev:
@HenFre
Välkommen till en komplett värld enligt mig just nu
Tack! Kan inte annat än att hålla med! Domoticz håller en klass långt över förväntan och skyhöggt över Zipato. Jag har valt att köra på BETAn eftersom jag hade 4 st. Fibaro Motion Sensor med FirmWare 3.2. Den STABILA vertionen klarar bara FirmWare 2.7 ännu. Men min erfarenhet såhär långt är att BETAn är lika stabil. Åtminstone för allt jag behöver.

Det mest fantastiska är att Domoticz har LUA-script och med den nya dzVents installerad är LUA enklare att använda än BASIC.

Supernöjd. Har inget hittat ännu som inte är enkelt och snabbt genomfört..
 
Redigerat:
HenFre skrev:
Tack! Kan inte annat än att hålla med! Domoticz håller en klass långt över förväntan och skyhöggt över Zipato. Jag har valt att köra på BETAn eftersom jag hade 4 st. Fibaro Motion Sensor med FirmWare 3.2. Den STABILA vertionen klarar bara FirmWare 2.7 ännu. Men min erfarenhet såhär långt är att BETAn är lika stabil. Åtminstone för allt jag behöver.

Det mest fantastiska är att Domoticz har LUA-script och med den nya dzVents installerad är LUA enklare att använda än BASIC.

Supernöjd. Har inget hittat ännu som inte är enkelt och snabbt genomfört..
Låter ju perfekt. Tänk om jag bara hade kommit igång någongån, har alla prylar hemma (sedan länge).
Behöver bara komma över ruta 1 - sedan hade jag nog haft mer motivation att öppna varje uttag/brytare för att länka om dem.
Skoj att du är nöjd - och varit kul att se att ni bara blivit mer nöjda.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Någon som har gjort en "datasparning" mot SQL?
Jag får inte till det med att spara ner temp/luftfuktighet samt förbrukning mot SQL för att sedan presentera detta mot en webbsida.
 
Syrak skrev:
Tar du dimmer enheten från "control" fliken? Du kan inte dra den från "actuator"[bild], då finns bara det din bild visar.
Vad betyder de olika scenerna? Någon som vet?
 
Fick nu upgrade to 1.017.
En annan sak kopplade nyss in min Fibaro 2x1,5 prövade och söka men hittar inte. Har bra kört Nexa tidigare och är där skall man trycka på nån sök knapp. Men på Z-wave är det väl bara och köra !?
Edit:
Fick till den glömde trycka in "B"
 
Redigerat:
En fråga är det någon som har en regel på "smoke sensor" där vid detektering kan man skicka ett e-mail. Började på en if sats och la in en "HTTP request" men när jag försöker konfig så blir det att man måste köpa credits?? Eller hur gör man en sådan regel.

Tack på förhand
 
Mattias_Jo1 skrev:
En fråga är det någon som har en regel på "smoke sensor" där vid detektering kan man skicka ett e-mail. Började på en if sats och la in en "HTTP request" men när jag försöker konfig så blir det att man måste köpa credits?? Eller hur gör man en sådan regel.

Tack på förhand
Jag har visserligen slängt ut Zipaboxen men, ja, det går utmärkt att skicka mail och de kostar inget. SMS går också bra men de kostar något. Men det ska väl inte ryka så ofta att det blir stora pengar av det?

//Henry
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.