robert.brink skrev:
Byggmax + Biltema + Blocket = Grillbord
Inte helt olik min egen, fast jag fick en rostfri diskbänk begagnad och utgick från den samt lät grillen vara fristående.
Riktigt härligt att stå och skölja grönsaker och pressa hamburgare intill kolgrillen :)
 
shadowfire skrev:
Inte helt olik min egen, fast jag fick en rostfri diskbänk begagnad och utgick från den samt lät grillen vara fristående.
Riktigt härligt att stå och skölja grönsaker och pressa hamburgare intill kolgrillen :)
Jag vet att jag har sett någon annan som har en ungefär likadan svart grillbänk och skulle gärna länka till den, för alla som inspirerar ska ha cred för det, men jag hittar inte länken och kommer inte ihåg vem det var som gjort den... :(
 
robert.brink skrev:
Jag vet att jag har sett någon annan som har en ungefär likadan svart grillbänk och skulle gärna länka till den, för alla som inspirerar ska ha cred för det, men jag hittar inte länken och kommer inte ihåg vem det var som gjort den... :(
Min var rent träfärgad bara då jag ville få den att smälta ihop med altanräcket och altanen i sin helhet. Jag köpte luckgångjärn på Biltema och handtag på IKEA. En stång på vänstersida vid grillen för att hänga grillredskap. Uteklinker för säkrare och enklare hantering av kol/aska. Slaktade en begagnad garderob på gallerhyllor, så har utdragbara hyllor i under diskbänken för knivar, tänger, skärbrädor mm.

Satte svart myggnät på insidan runt om för att skydda grillkol mm mot regn men ändå få ventilation.
Kan inte nog hylla ett utekök iaf, det är otroligt nice.

P1050511.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
B
shadowfire skrev:
...

Satte svart myggnät på insidan runt om för att skydda grillkol mm mot regn men ändå få ventilation.
Kan inte nog hylla ett utekök iaf, det är otroligt nice.

[bild]
Hur vattentätt är myggnät?
 
breakman skrev:
Hur vattentätt är myggnät?
Jag antar att det slår sönder vattendropparna så att det inte "plaskar" in så mycket, ska vattnet in så kommer det från sidan, tätt är det nog inte ;)
 
breakman skrev:
Hur vattentätt är myggnät?
Vattnet slår emot nätet och rinner neråt på det, så det håller lite väta borta samtidigt som det tillåter ventilation för den väta som ändå slår in. Det nätet jag köpte är finmaskigt, så mer ett knottnät än myggnät.
 
I sommarstugan har vi ett väldigt litet sovrum som knappt rymmer två sängar i bredd. Här har hittills endast rymts en vuxensäng + en barnsäng för mamma och vår tvååriga dotter (se bild). Jag själv har fått masa mig upp på vindsloftet.

(1) Gamla möbleringen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då vi skulle få tillökning och sängplatserna därför började sina, snickrade jag en rumsanpassad sängmöbel så att vi kunde ligga i sovrummet alla fyra. Sängmöbeln inrymmer två vuxensängar och två barnsängar. Med stegen uppdragen blev den övre barnsängen en sluten spjälsäng för den kommande bäbisen.

(2) Sängmöbel - stege uppe, stängd lucka.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luckan går att ställa upp tack vare expansionsbeslag.

(3) Sängmöbel - stege uppe, öppen lucka.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om stegen flyttas ner och luckan ställs upp, blir sängen en vanlig barnsäng.

(4) Sängmöbel - stege nere, öppen lucka.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sängen har nu stått uppställd sedan 2013. Den har inte bara gjort att vi fått in hela familjen på en mycket liten yta, utan har även minskat den upptagna golvytan och fått sovrummet att kännas mycket luftigare. "Bebisen" som nu alltså är tre år har flyttat ner i underslafen och vår nu femåriga förstfödde klättrar vant upp i överslafen.

Jag räknar med att vi kan utnyttja sängmöbeln fram tills barnen når c:a 8-10 års ålder - sedan vill de nog själva upp på loftet..
 
  • Gilla
amatörsmurf och 16 till
  • Laddar…
Ni som bygger utekök, hur löser ni avloppet?
Man vill väl inte släppa ut allt för mycket slask i tex en rabatt?!
Och om man har rinnande vatten så blir det ju mycket om man har tex en hink under?

//Niklas
 
Campar skrev:
Ni som bygger utekök, hur löser ni avloppet?
Man vill väl inte släppa ut allt för mycket slask i tex en rabatt?!
Och om man har rinnande vatten så blir det ju mycket om man har tex en hink under?

//Niklas
Jag har lagt mitt avlopp ner i en rabatt, där det växer en Bokharabinda (https://sv.wikipedia.org/wiki/Bokharabinda) och den har nog aldrig mått så bra, rena ogräset egentligen... :) Visst blir det ibland lite väl blött i rabatten, men vi har inga känsliga växter där och eftersom det bara handlar om kanske 2-3ggr i veckan som kranen används så flitigt, så tycker jag inte att det är ett stort problem.
Funderade på att dra det ner under altanen och bara låta det rinna ut fritt där, men då skulle jag bli tvungen att ta hål i trädäcket och det ville jag inte eftersom vi inte var säkra på att uteköket skulle stå där det står just nu.
 
robert.brink skrev:
Jag har lagt mitt avlopp ner i en rabatt, där det växer en Bokharabinda ([länk]) och den har nog aldrig mått så bra, rena ogräset egentligen... :) Visst blir det ibland lite väl blött i rabatten, men vi har inga känsliga växter där och eftersom det bara handlar om kanske 2-3ggr i veckan som kranen används så flitigt, så tycker jag inte att det är ett stort problem.
Funderade på att dra det ner under altanen och bara låta det rinna ut fritt där, men då skulle jag bli tvungen att ta hål i trädäcket och det ville jag inte eftersom vi inte var säkra på att uteköket skulle stå där det står just nu.
Samma här, fast jag tycker inte det blir så mycket slask utan mest vatten och inga större mängder heller..
Jag har ett hål och ett riktigt avloppsrör ner genom altanen och ut underkant altanen så vattnet rinner därifrån ner i en rabatt.
 
Fina utekök, blir nästa projekt!
 
robert.brink skrev:
Byggmax + Biltema + Blocket = Grillbord

I all enkelhet är det byggt såhär:
Ram byggd i 45x70, pluggad, limmad och ramspänd med spännband.
Panelen är 15x69, spikad med dyckert.
Allt målat 2ggr med svart lasyr.

Bänkskivan (2000x800x27mm) i ek hittades på Blocket, eftersom jag ville ha en som var 800mm djup för att få gott om plats till grill, mat/skärbräda, vask mm. Den är slipad och oljad 3ggr med vanlig bänkskiveolja.
Hålet till grillen är ca 62cm i diameter, och på hålets insida sitter 6st skruvstift som spänner fast grillen. Den liggande hållaren till grilltång mm, är ett stålrör (tveksam till om det är rostfritt...) från en Ikea Grundtal som blev över när jag byggde räcket till lofttrappan.
Vask och blandare är från Biltemas top notch sortiment
, men det fyller iaf sin funktion. Avloppsvattnet leds ner i rabatten bredvid altanen, och för stunden är det bara vatten kopplat till kallvattenkranen, eftersom jag hade slut på slangklämmor... Annars skulle det suttit en T-koppling på inkommande Gardena-slang, men det får vänta lite.

Det roligaste med hela bygget var egentligen att det tog ordentlig fart först när frun skulle grilla en gång när vi bara hade grillen på "vanligt" stativ. Hon svor och muttrade över att det inte fanns nånstans att lägga mat, grilltång, och allt annat. Då gick jag glad ut i garaget och satte fart på bygget... :p


Sen blev det en bonus att ungarna tyckte att detta var superkul eftersom de kan hämta vatten till diverse lekar, dricka och annat. :)

/R
[bild]
[bild]
Hej!
Har en fråga angående det här med utekök.
Hur löser ni värmen från grillen när ni sänker ner den i skivan?
Jag håller precis på att planera ett bygge med ett enklare utekök. Tanken är att det ska finnas en längre bänk med en klotgrill, denna bänk ska även ha en eller två hoar i plåt.
Min fundering är nu i vilket material jag ska göra bänken, och hur väl dessa alternativ klarar värmen från grillen.
Det jag helst vill göra är att gjuta en betongskiva och Terazzo-slipa den.
Enklare blir det dock att göra en lösning med lösvirke först, och sedan utöka med skivan, för den tar ju lite tid att få iordning. En gasolgrill ska också inhandlas.

Om inlägget hamnat fel så flytta gärna. Sökte men hittade inget om just utekök (kanske borde finnas?) men kände inta att det krävdes en egen tråd (ännu).
 
Tobias_75 skrev:
Hej!
Har en fråga angående det här med utekök.
Hur löser ni värmen från grillen när ni sänker ner den i skivan?
Jag håller precis på att planera ett bygge med ett enklare utekök. Tanken är att det ska finnas en längre bänk med en klotgrill, denna bänk ska även ha en eller två hoar i plåt.
Min fundering är nu i vilket material jag ska göra bänken, och hur väl dessa alternativ klarar värmen från grillen.
Det jag helst vill göra är att gjuta en betongskiva och Terazzo-slipa den.
Enklare blir det dock att göra en lösning med lösvirke först, och sedan utöka med skivan, för den tar ju lite tid att få iordning. En gasolgrill ska också inhandlas.

Om inlägget hamnat fel så flytta gärna. Sökte men hittade inget om just utekök (kanske borde finnas?) men kände inta att det krävdes en egen tråd (ännu).
Det syns nog inte så bra på mina bilder, men jag har hängt grillen på 6st skruvstift, så om vi säger att grillen är 57cm i diameter så är hålet i bänkskivan ca 61-62cm i diameter. Detta gör att det finns ett spelrum mellan grill och skiva på ca 2-3cm runt om som gör att värmen inte överförs direkt till skivan. Visst känner man att bänkskivan blir varm, men inte mer än gissningsvis 30-40 grader även efter lång grillning.
Fördelen med skruvstiften är att det är lätt att ta ut grillen för att tex rengöra den, byta ut den om den blir trasig osv. Nackdelen är att det är inte den snyggaste lösningen... kolla här för en mycket trevligare lösning, som dock kräver att du kan laserskära plåt själv eller känner nån plåt-nicklas... :)
 
  • Gilla
Tobias_75
  • Laddar…
Tänker göra samma med min grill (weber 57a) fast jag ska gjuta betongskiva, hade tänkt att låta grillens "läpp" vila direkt mot betongen. Men har funderat om det inte blir för varmt för betongskivan.
 
DennisCA skrev:
Tänker göra samma med min grill (weber 57a) fast jag ska gjuta betongskiva, hade tänkt att låta grillens "läpp" vila direkt mot betongen. Men har funderat om det inte blir för varmt för betongskivan.
Du kan ju gjuta in slingor för vattenkylning av skivan, så får du dessutom åtminstone halvljummet diskvatten att använda efter grillning... :D

//Ronnie
 
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.