Stenarna för stora altandelen är nu utlagda, förhoppningsvis i rader helt vinkelrätt mot fasaden... Eftersom vi ska bygga pergola på lilla altandelen så avvaktar vi med att lägga ut stenar tills pegolan är byggd. Nu har vi ofrivillig paus i väntan på virket, som kommer efter midsommar. Under tiden tänkte jag slänga ut lite frågeställningar som jag brottas med och hoppas få svar på detta från er.
Fråga 1) Plinthålen till pergolan ska ju återfyllas då plintarna står på plats ovanpå ett lager makadam. Ska vi återfylla med sand/stenmjöl eller även makadam runt plintarna?
Fråga 2) Två av pergolans stolpar ska fästas på förrådsväggen. Vilket är bästa sättet att fästa dessa (90x90) och hur vet man var det finns reglar att fästa i? Eller sitter det tillräckligt bra om man "bara" fäster i fasaden? Hur långa skruvar bör man ha?
Fråga 3) Jag har tänkt att de båda altandelarna ska sitta ihop genom att fasadramregeln för lilla delen ska fortsätta ut och övergå i yttre ramregeln för stora altandelen (se teckning). Jag förutsätter att altanerna inte kommer att röra sig på ett sätt så att denna konstruktion inte håller, stämmer det? Stenarna ligger på en höjd så att reglarnas ovansida hamnar strax under fasaden och trallens ovandel hamnar då några cm ovanför fasadbrädornas nederdel.
Fråga 4) Jag har tänkt fram och tillbaka om vi ska fästa fasadramreglarna i fasaden med expander eller bara låta dem ligga där och eftersom tanken på att borra stora feta hål i husgrunden inte tilltalar mig så vill jag helst låta dem ligga utan att fästa dem i grunden. Vad är fördelar/nackdelar med de olika alternativen?
stora och lilla altandelarna möts.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Kul tråd, den här kommer jag följa eftersom vi håller på att bygga trädäck just nu med. Och jag fick redan ett vasst tips angående att väga in plattorna, så nu blir det till att bara lägga dem på den höjd de hamnar och sätta stolpar upp till bärlinan. Vi har lite mer höjdskillnad, så det tipset kommer spara mig rätt mycket jobb! :)

Utan att vara säker så är min känsla de två ggr jag satt plintar att den gången jag fyllde hålen med grus (och sand tror jag) så kändes det mer stadigt än den gången jag bara fyllde med sand. Dock är det lite svårt att jämföra då de med grus är 3 plintar i rad till pergolan och de har således stöd av varandra via reglarna i pergolan, medans den jag fyllde med sand är en ensamstående stolpe. Men min känsla är att de med grus blev stadigare.

Vi kommer lägga vårt trädäck löst och inte skruva fast det i fasaden alls, fördelar med det kan jag tänka mig är att däcket kan röra sig lite mer beroende på väder utan att det blir spänningar i det mot husgrunden. Nackdelen är nog att det kan röra sig beroende på väder fast man inte vill.. ;)
 
  • Gilla
Maria B
  • Laddar…
Ni har vi fått virket och idag började vi med den roliga delen, själva bygget:)
Vi började med att lägga en ram av reglar längs fasaden, längs ytterkant samt längs sidorna. Ytterramregeln fortsätter som fasadramregel till lilla delen av altanen, eftersom dessa delar ska sitta ihop.
yttre ramregel stora delen tillika fasadramregel för lilla delen av altanen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gick inte att lägga reglar längs fasaden helt smärtfritt, det var både stuprör och andra rör i vägen. Vi köpte 22 mm trall och "skarvade med". Jag har planerat så inga skruvreglar hamnar precis på sådana platser.
skarvning för rör.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom altanen är så lång (drygt 17 m) så har vi förutom sidoreglarna även satt skruvreglarna på var sida om vardagsrumsutbyggnaden på rätt plats. Övriga skruvreglar har vi bara lagt ut än så länge (vi lägger varannan som en hel 3.60-regel och varannan sågar vi till rätt längd, då fördelas skarvarna bättre). Vi sätter på balkskon på regeln först, därefter fäster vi balkskon mot ramregeln. Detta tips har jag fått från forumet, SnickarEstwing har jag för mig kom med denna eminenta idé:)
dubbla yttre reglar för tvärgående trallbräda.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

skarvning av skruvreglar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

spikplatta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har köpt såg, sågbord och nya borrmaskiner/skruvdragare enkom till altanbygget (vi sparar så mycket pengar på att bygga själva så det kan vi unna oss:). Vilka underbara verktyg!
såg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
skruvdragare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi hoppas på byggväder imorgon också så bygget kan fortsätta:)
 
Redigerat:
Lärdom från dagens arbete; Virkets dimensioner är u n g e f ä r det som anges....Jag som inte har byggt så mycket tidigare trodde i min enfald att 145 var 145, men det kan tydligen vara både 142 och 148...de flesta verkar dock vara 147. Kan det vara att de är så nytryckta och att de kommer att torka ihop till 145 tro? Det är bra att ha extra underlagspapp tillhands och justera dessa millimeterskillnader med!
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Nu är regelverket klart (för stora altandelen)! Alla reglar har fått balkskor och alla reglar har skarvats med hålplatta.
balkskor på reglarna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spikplåtar i regelskarvar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På var sida om vardagsrumsutbyggnaden har vi lagt en extra regel, så att trallen ska ha något att vila på även där, och runt stuprören har vi också lagt reglar.
reglar runt stuprören.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då hela ramen var klar och samtliga skruvreglar noggrant inmätta och fästa med balkskor så sågade vi till kortlingar. Enligt beräkningar ska kortlingarna vara 555 mm, men jag provmätte flera reglar och tjockleken var överallt snarare 47 mm, så vi sågade faktiskt av reglarna 553 mm. Kanske kommer det att krympa och dra ihop hela trädäcket, vem vet :O Vi satte en kortling per "regelkolumn", i en sinuskurva. Kortlingarna fäste vi med (6x100) franska skruvar. Lite mer jobb än jettingskruvarna, eftersom vi fick förborra (4.5 mm borr), men det gick ändå snabbt eftersom vi hade 2 maskiner, en för borren och en för de franska skruvarna:)
kortlingarna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kortlingarna får ju inte sticka upp över skruvreglarna, så där kortlingen var något högre än skruvregeln drog vi undan tjärpappen under kortlingen och då blev det perfekt:)
Höjdjustering med tjärpapp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det sista vi gjorde igår (inatt...) var att provlägga ut lite trall, inte noggrannt men bara för att äntligen få en känsla av hur det kommer att se ut då det blir klart...
provutlagd trall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ganska många trallbrädor hade genomgående sprickor, det antar jag att man inte ska behöva tolerera? Även om trä är ett levande material så vill man ju ha snygga, hela brädor...Vi har köpt norrländsk trall i G4-2 kvalitet. Hade vi köpt G4-3 eller ej kvalitetsklassad så hade jag inte haft lika stora krav, men detta tycker inte jag är acceptabelt. Har jag fel? (vet ju att jag är "petig", svårt att själv avgöra vad som är "normalt"...)
Genomgående sprickor i trall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytsprickor förstår jag att man får räkna med...
Ytsprickor i trall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jäklar vilket gediget jobb! (y)

Genomgående sprickor ska man inte behöva acceptera. Brädgårdarna brukar normalt inte krångla med sådana reklamationer enligt mina erfarenheter.
 
  • Gilla
Maria B
  • Laddar…
Tack maah, roligt att höra att vi gjort det bra:) Jag har ju gjort byggbeskrivningen baserat på alla tusentals inlägg jag läst igenom det senaste året (bl.a. från dig) och tagit till mig allt bra, så om det blir ett bra bygge så är det tack vare alla er här på forumet!
Jag har reklamerat brädorna och tror väl inte att det ska bli problem att byta dem. Tyvärr kostar frakten några tusenlappar, och det får ju leverantören bekosta då det är reklamation, så de kommer ju inte att byta dem med glädje...
Det gick inte att få tag på norrländsk trall någonstans inom normalt köravstånd, så vi beställde från Skåne. Eftersom vi handlade så mycket fick vi 50% rabatt på frakten (inga rabatter i övrigt, men de har typ samma priser som K-Rauta, så det är inte mycket att pruta på). Vår trall i gamla huset var 120 bred, (det var innan jag träffat min man, så då valde jag att anlita hantverkare, jag skulle inte gett mig på att bygga altan själv), denna är 145 bred, mycket snyggare till en såpass bred altan!
 
Maria B skrev:
Det gick inte att få tag på norrländsk trall någonstans inom normalt köravstånd, så vi beställde från Skåne.
Vet inte var i Halland ni bor och lite sent nu men Ingemar Arvidsson såg i Mölnlycke tar hem norrländsk trall och virke.
 
Redigerat:
Vi bor i Halmstad, så Mölnlycke är ju också en bit att köra. Vårt släp tar 500 kg, så det skulle bli många rundor...men tack ändå!
 
Länge sedan jag uppdaterade, det har varit mycket annat (nattäster, London-besök, födelsedagar mm) men nu kommer i alla fall lite nya bilder...att lägga själva trallen var ett mycket större jobb än jag förutsett! Trots stor noggrannhet i mätning så blir det skillnader på en såpass lång altan som 17,4 meter. Alla brädor är inte 145 mm breda, det skiljer upp till en centimeter mellan smalaste och bredaste. Huset är inte exakt heller har vi insett:p
Med facit i hand hade jag kanske valt mitt andrahandsalternativ, att lägga denna altandel i tre delar, med vinkelräta rambrädor på var sida om vardagsrumsutbyggnaden också. Då hade längderna blivit mer hanterbara och mycket lättare att få jämt. Det har varit mycket trixande för att få någotsånär jämna mellanrum kan jag säga....Igår invigde vi i alla fall första delen av altanen och vi har satt plintarna på plats för pergolan (som vi ska bygga innan andra, lilla altandelen).
Vi fick nya brädor för allt vi reklamerade, så vi är mycket nöjda med Wrams trä:)
Altan under konstruktion med staplar av trallbrädor i olika längder framför en rottingfåtölj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer lite bilder från trall-läggningen;
Så här löste vi mellanrummet till skjutdörren mellan altan och carport. 2 reglar som fästes ihop passade precis i mellanrummet:) Vi la dem 28 mm högre än skruvregeln, så att de kommer på samma höjd som trallen.
Två träreglar monterade framför skjutdörr som lösning på mellanrum för altanprojekt, på ojämnt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även vid altandörrarna från sovrum och tvättstuga gjorde vi en liknande lösning, fast med bara en enkel regel;
Lösning för mellanrum vid trädäck nära skjutdörr, med två träreglar och metallbeslag som skapar en jämn höjd med däcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För pergolan har vi satt fast 2 stolpar i förrådsväggen. Vi använder Cubic PLUS-beslag för att få allt i samma höjd.
Altan under byggnation vid en ljusgrå husvägg med en upprätt stolpe fäst i väggen och nylagda trallbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att mäta ut plintarnas placering satte vi snören längs förrådets vägg samt ut från ena väggfästa stolpen. Denna plintrad har vi sedan utgått ifrån för att få korrekta mått för hela pergolan.
Arbete med altanbygge, visar en fäst stolpe och uppspända snören för utmätning av pergolaplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplint med påslagna snören för utmätning av plats för pergola i gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plinthålen har Mac grävt 10 cm under placeringshöjden och fyllt upp 10 cm med makadam. Då plinten mätts in på rätt ställe (med "pinnar" i rätt längd för att enkelt få exakt mellanrum och slippa dra fram tumstocken femtioelva gånger...) har vi hällt på ytterligare ett lager makadam, därefter stenmjöl/sand som jag vattnat ordentligt för att det ska packas.
En trästolpe fäst vid en betongplint med Cubic PLUS-beslag i ett grävt hål delvis fyllt med makadam och vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag ska vi jämna till sanden för lilla altandelen. Då pergolan är på plats är det bara att göra likadant som för stora altandelen, fast i mycket mindre skala:)
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
Fin tråd att läsa. Hur blev slutresultatet? Vad tyckte ni om stolpar och beslag från Plus?
 
  • Gilla
Maria B
  • Laddar…
G gaston12 skrev:
Fin tråd att läsa. Hur blev slutresultatet? Vad tyckte ni om stolpar och beslag från Plus?
Kul att höra! Bifogar ett par bilder från i somras. Plus beslag är fantastiska, man får en jämn och fin byggnad:) Jag har även byggt en torkställning med PLUS-beslagen i sommar, den blev super!
 
  • Kvällsutsikt över en trädäck med rottingmöbler och upphängda ljusslingor, vitklädda paviljonger i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre personer i avslappnade samtal på en veranda med möbler och bostadshus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ziion
  • Laddar…
Har du någon bild på torkställningen?
 
Snyggt! Använde ni Plus stolpar också? Om ja limträ eller vanliga? Vad har ni för spännvidd på överliggarna?
 
  • Gilla
Maria B
  • Laddar…
G gaston12 skrev:
Snyggt! Använde ni Plus stolpar också? Om ja limträ eller vanliga? Vad har ni för spännvidd på överliggarna?
Vi använde impregnerade limträ 90x90 från K-Rauta (de enda som har den dimensionen vad jag vet). Torkställningen är ca 150 cm bred och mellanstolpen är 385 cm (den satte vi fast med 2 franska i varje ände, men man kan såklart ha PLUS-beslag även där). Vi har satt 6 linor upptill och 5 linor nedtill så att de kommer omlott och övre tvätten hänger inte i vägen för nedre tvätten. Vantskruvar i ändarna för perfekt spända linor. Jag är supernöjd:)
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.