Humph!
 
Vart har ni hittat bäst pris? Prisjakt hittar inte alla återförsäljare "/
 
Jag köpte min på Hornbach med prisgaranti mot Conrad, det blev ett riktigt riktigt bra pris :)
 
För en gångs skull så gjorde jag ingen större prisresearch utan köpte på Bauhaus. 1595 :-.
 
Många råd och åsikter här inne vilket brukar ge trygghet inför inköp men den här gången blev jag nästan mer förvirrad.

Jag har under sommarledigheten tänkt måla om ett staket på sammanlagt ca 125kvm trä samt måla om panelen på långsidorna av huset, 48kvm 'a två sidor minus fönster och dörrar. Efter att ha läst på en del så tänkte jag att en spruta borde bespara mig massor av tid, så kul är det inte att tex måla 700 staketstolpar för hand.

Var inne på Bosch 5000E. Sedan hittade jag den här tråden där flera av er verkar vara av åsikten att det behövs något kraftigare, tex en Wagner P 115 för dubbla Boschens pris.
Skulle uppskatta om ni som har lite koll kunde ge råd, fungerar Bosch 5000E för staket samt min panel eller kommer jag stå där med en spruta som inte fixar väggen och så måste jag ändå måla för hand?
 
Jag sprutade mitt staket runt altanen med en PFS5000 och det fungerade toppen, detta var väl bara 16m ungefär gissar jag, men det gick väldigt fort och smidigt. För det jobbet samt väggar inomhus och lite blandat småkrafs som jag gjort så ser jag ingen anledning att lägga det dubbla.
 
Jag köper min P115 på onsdag på blocket. De brukar komma ut då och då för ca 3 000 kr efter ett projekt.

Thomasx du ska få uppdatering och/eller PM :)
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
Jag har invigt min PFS5000E för några veckor sedan och den gör sitt jobb men inte mer. Resultatet blir bra. Jag skulle säga att resultatet är över förväntan, men då ska tilläggas att jag inte hade jättehöga förväntningar med tanke på priset :)

- Sprutbilden upplever jag som ganska diffus, det var betydligt svårare att komma åt i trånga utrymmen än jag räknat med. En sprayburk har bättre precision skulle jag säga....
- Sprutmunstycket geggar igen rätt fort, behöver rengöras 2-3 ggr/burk
- Liten färgbehållare, ska man måla större partier så tror jag man blir galen.

+ Väldigt lätt att rengöra
+ Priset
+ Att det följer med två burkar

Sammanfattningsvis så är den lite som en billigare bil som förflyttar dig från punkt A till B utan att lämna några särskilda intryck.

Skulle jag målat mer hade jag nog övervägt en annan spruta faktiskt för lite mer pengar.
 
mexitegel skrev:
Skulle jag målat mer hade jag nog övervägt en annan spruta faktiskt för lite mer pengar.
Hur mycket målar du? Jag ska ju måla ganska stora ytor nu till sommaren men när jag väl är klar så blir det nog bara något litet sporadiskt projekt då och då.
 
Inte mycket hittills, dryga 6 meter elementskydd och fönsterbrädor. För det projektet så räckte sprutan till, men ska man måla stora ytor så tror jag man blir lite less på att byta behållare stup i kvarten :).
 
Jag har både en HVLP spruta och en airless spruta. Den senare är klart överlägsen för alla jobb med typ fasadfärg. HVLP kommer fram när det är mindre jobb som kräver högre finish, som t.ex. köksluckor m.m. Men för fasader, staket, väggar m.m. är det airless som gäller för mig. Relativt enkel rengöring också.
 
Installerade en JFB idag, men det blev patrull med ägarens vedmaskin, närmare bestämt sladden. Vem har inte gjort en sådan bonnfix? :)
20160618_165552.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det något tillbehör till vedmaskinen så han kan använda den som färgspruta också? ;)
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Hmm, undrade just vart mitt inlägg tog vägen, hittade det inte i värsta elkopplingen :)
 
Har idag påbörjat ett projekt att lacka 8 innerdörrar. Tidigare har garderobsdörrar rollats, men det blir inte särskilt snyggt med dagens vattenfärger, så nu tänkte vi lacka dörrarna istället.

Wagner Flexio 585 och Beckers Elegant, men jag får inte till det, får ingen fin sprutdimma, utan färgen mer sprätter ut, och resultatet ser ut typ som när man rollat. Har provat alla tänkbara kombinationer när det gäller inställningar, även spä färgen. Kan även nämna att jag inte är nån amatör när det gäller att sprutlacka, har bla lackat bilar.
Frågan är, kan man spä färgen mer än max rekommenderade 10% ?? Bäst resultat fick jag när jag spädde färgen och strypte färgmängden, och hade max tryck.

Fick även ett annat problem, dörrarna är 70 tal fanerade med teak eller liknande, slipade dom med 180 papper. Men efter 2 lager färg går träet igenom, inte lyser igenom, utan den vita färgen blir brun. Faneren är 3 lodräta bitar, det syntes inte alls innan, men färgen gör att man ser skarvarna, dom har typ gått isär några tiondelar.
Vad ska jag grunda/isolera dörrarna med för att förhindra detta ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.