Hej!

Mitt första inlägg här. Osäker på i vilken kategori jag skulle lägga det men det fick bli här.

Har ett jättefint sedumtak på min lilla friggebod. Tyvärr så har det av någon anledning ruttnat över senaste vintern (framförallt takfoten) .

Det är inte jag som byggde det i första hand. Jag vill gärna kunna renovera det och ha kvar det. Jag har semester och kan lägga lite tid på det men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Så här ser det ut.
DSC_1493.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_1498.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_1493.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_1500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan inte se nåt annat än att du får plocka ner växtligheten och byta virket. Takstolen är ju slut och råsponten ser ju inte bättre ut.
 
Nytt tak från grunden helt enkelt. 👍 som jag trodde. Aldrig byggt tak innan, men är ju inte raketforskning. Spikplåten på sidan är min nödlösning i förra veckan för att den inte ska ramla ner.

Min fråga, hur gör jag för att detta inte ska hända om 7-8 år igen...
 
Troligen inget riktigt tätskikt under gräset som det måste vara så det är nog bara att riva av allt och börja om från början.
 
Papp och fotplåt så det inte rinner in bakvägen.
 
Är gjort av riktig firma (allt annat som är snickrat är gediget byggt...) Dock har en av stöttorna i en pergola börjat ruttna i år också, byggd samtidigt. Kanske billigt virke men bra byggare. Fan vet.

I sista bilden ser man ju pappen som ligger under.

Jag får helt enkelt plocka ner allt och fota vad som är gjort, sen återkommer jag med frågor här.

Tack för alla snabba svar.
 
Om du ska ha sedumtak igen så måste du ju ta in en firma som lägger ett riktigt tätskikt det är inget som man gör själv när det är sedumtak.
 
@Johan. Vi pratar om en oisolerad friggebod på 5-6 kvm. Jag har grillen där på vintern. En cykel. Lite stegar/krattor/gräsklippare.

En firma är inte att tänka på.

Challenge accepted ;)
 
Redigerat:
Du fråga vad du skulle göra för att det inte ska bli så som 7-8 år igen och ska man ha sedumtak så är det firma som gäller.
Men vill du istället ha något annat tak som papp kan du till exempel lägga icopal takpapp topsafe 3:
http://www.icopal.se/Produktsortiment/branta/yttertak/tatskikt.aspx

Jag lovar dej försöker du dej på sedumtak själv kommer du få samma problem igen även om de tar 10-15 år.
 
10-15 år kan jag leva med. Då har jag glömt mitt login på byggahus :)

Då förstår jag din kommentar.

Då jag ser taket från hela huset är det enbart sedumtak som gäller
 
Redigerat:
Har googlat lite och har svårt att hitta en vettig takpapp (läs: kan inget om takpapp)

Finns det någon här som kan peka med hela handen i rätt riktning?

Tack på förhand
 
Nej, det finns ingen vettig takpapp att köpa för en lekman. Det är därför du fått rådet att anlita firma. De som tillverkar papp t.ex. Icopal låter sina montörer få tillgång till den takpapp som fungerar för serumtak, du kan inte köpa den.
 
Skulle det ge något att lägga bra "vanlig takpapp" i tredubbla lager? Som sagt helt novis på detta, men ska nog få ordning på det...
 
Så liten yta kanske du kan köra en hel obruten bit dammduk modell EPDM-gummi. Sen rotsäker geotextil ovanpå för att säkra att rötter inte går genom. Var noga med att du inte skapar några förutsättningar för kapillärsugning på sidorna eller längst ner.
 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
johan ivarsson skrev:
Om du ska ha sedumtak igen så måste du ju ta in en firma som lägger ett riktigt tätskikt det är inget som man gör själv när det är sedumtak.
Vad är det för typ av tätskikt som proffs-sedumtakläggarna använder då ? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.