Vi (jag och min man Mac) ska bygga två sammankopplade trädäck (det ena utanför vårt vidbyggda förråd) samt en pergola. Min tanke är att lägga upp text och bilder här allt eftersom. Det är första gången vi bygger något sånt här, så det känns spännande och jag tar gärna emot feedback!

Vi har förlängt altandelen utanför förrådet ca 1 m längre än vad som var planerat så där har Mac grävt bort all jord och sedan har vi lagt ca 10 cm sand i taget som vi paddat med en betongplint och därefter vattnat ordentligt. Det blir jättebra paddat på det sättet, något jag läste om här på forumet:)

Där trädäcket ska ligga är det paddad sand, men det är för högt, så vi börjar med att skrapa av ca 5 cm. Mac har köpt två stålstänger som han lägger på rätt djup, därefter skrapar han av sanden med en bräda.
 
  • Mac lägger rör för att skrapa sand.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta en kanske dum fråga men har ni funderat på stenlagd uteplats? Ni verkar ju redan ha gjort markarbetet och nivån verkar rätt bra för det. Mindre underhåll med stenar/plattor, bara rensa lite ogräs och kan tvättas med högtryck. Vi svenskar verkar ha det i ryggraden att det ska vara altaner/trädäck överallt.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Ingen dum fråga:) Jag älskar känslan att gå på trä, så för oss var valet lätt!
 
Nu ligger ca hälften av stenarna på plats. Vi har mätt ut på millimetern i höjdled och där skruvreglarna ska skarvas. Övriga stenar ligger med jämna mellanrum men inte millimeternoga. Höjdmätning på stålstängerna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hälften av stenarna utlagda.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Höjdmätaren.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sjukt noga!
 
  • Gilla
Maria B
  • Laddar…
Jävlar va noggrant, det blir nog bra det där :D
 
  • Gilla
Maria B
  • Laddar…
:) Min man är sjukt petnoga...och jag mäter snällt om och om tills det blir exakt;) men hellre det
än slarv!
 
Vad är det för material under sanden? Och hur mycket sand är det?
Om det finns risk för att tjälen lyfter sanden och stenarna, är jobbet ni lägger ner nu förstört.
Precisionen ni har nu är då borta efter första vintern (ifall ni bygger i halland)

Bra kommer det att bli oavsett tror jag!
 
Hej fgo! Det är bara sand/stenmjöl ända ned till schaktbotten (ca 30 cm). Vi ville ha makadam underst, men entreprenören lade sand utan att vi beställt det, så nu får vi leva med det...Jag har själv varit orolig, men tydligen har de byggt grannens altan med detta underlag och den är OK nu sommaren efter. Vår sand har legat 1,5 år nu och det känns stabilt i alla fall, så jag hoppas verkligen att det blir bra...!
 
Spännande, gillar både trä o sten själv.. men bygger vi själva blir det oftast trägolv :)
Ser fram emot fortsättningen.. bilder bilder :D

Lycka till
MVH Sandra
 
  • Gilla
Maria B
  • Laddar…
Jag vill inte vara taskig men detta är ett otroligt omständligt och tidskrävande sätt att göra denna altan på. Om man inte har inläggarens tid, gräver man sig nedåt i stället till fast mark. Stödstenarna lägger man sedan bara på fast mark i den höjd det blir. Sedan skruvar man fast ett stöd vid varje sten upp till bärlinorna så att dessa hamnar på rätt höjd. Stommen till denna altan gör man då på en dag.
 
Maria B skrev:
Jag insåg att man ska göra det här som en blogg, så jag har börjat om: Eventuella kommentarer och frågor välkomnas på denna sida:

[länk]
Länken funkade inte. Fortsätt hellre som en tråd, blir bättre diskussioner då!
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
OK, jag visste inte det, då fortsätter jag här istället. tack för info AndersPS!
 
Jag tar inte illa vid mig, ingen fara lindqvist71;) Om jag förstår dig rätt så skulle vi då gräva ner till fast mark vid varje stödpunkt (>300 st). Mac har grävt 7 hål ner till schaktbotten för plintarna till pergolan och det var riktigt jobbigt (massa stenar i vägen bl.a.), så om man skulle gräva 300 hål till så hade han nog gett upp...:O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.