Jag är just hemkommen efter en helg i Norge, Var i Lilleström och Oslo.
Under långa promenader i villakvarter kunde jag konstatera att problemet med mögliga, algpåväxta fasader inte finns i Norge.
Den enda förklaringen jag kan se är färgen. Norge har ju inte samma regler när det gäller innehållet.
Så mitt tips för er som ska måla i sommar - köp färgen i Norge!!
 
Någon föreslog att man skulle spä färgen med lite boracol. Kanske det de gjort i Norge.
 
thcarl skrev:
Den enda förklaringen jag kan se är färgen. Norge har ju inte samma regler när det gäller innehållet.
Kul att du rapporterar från grannlandet, men du får gärna utveckla din teori. En god startpunkt är att redogöra för klimat, luftfuktighet, temperaturcykler, föroreningar, ålder på ytskikten, och underhållsintervall. Förslagsvis jämförs detta mot regioner i Sverige där du upplever att algproblematiken är påtaglig.

Är du riktigt säker på att Norge inte har en miljölagstiftning som i alla fall är av samma kaliber som den i resten av Norden? Om "Ja", tror du verkligen att exv. Jotun skulle besvära sig med att göra dubletter med extra biocider, av hela sin utomhuskatalog, enbart för den Norska marknaden, när betydliga delar av försäljningen ligger i EU?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Har de också lacknafta i färgen istället för vatten? Då kunde det bli intressant att åka på shoppingresa.
 
thomasx skrev:
Någon föreslog att man skulle spä färgen med lite boracol. Kanske det de gjort i Norge.
Ta ett snack med den personen och fråga om de köper ny färg åt dig om det går snett. Det funkar inte, på grund av ett moment 22. Biociderna i färgen är betydligt bättre än vad en skvätt boracol eller whatever åstadkommer. Om du, å andra sidan, pytsar i tillräckligt mycket egen tillsats för att det faktiskt ska bidra med någon effekt alls, så är risken stor att du saboterar färgen för dig själv.
 
imported_Benno skrev:
Har de också lacknafta i färgen istället för vatten? Då kunde det bli intressant att åka på shoppingresa.
Precis som i Sverige så är det mesta vattenburet. Men, också precis som i Sverige, så finns det lösningsmedelsburen färg att köpa.
 
nemlan skrev:
Ta ett snack med den personen och fråga om de köper ny färg åt dig om det går snett. Det funkar inte, på grund av ett moment 22. Biociderna i färgen är betydligt bättre än vad en skvätt boracol eller whatever åstadkommer. Om du, å andra sidan, pytsar i tillräckligt mycket egen tillsats för att det faktiskt ska bidra med någon effekt alls, så är risken stor att du saboterar färgen för dig själv.
Åt mig? Var fick du det ifrån?
 
thomasx skrev:
Åt mig? Var fick du det ifrån?
Sorry, syftningsfel i hastig meningsuppbyggnad. Jag menade på att den (någon) som har föreslagit detta (för dig), och antagandes att du själv tyckte att det var en sund rekommendation, eventuellt kommer på andra tankar om de beläggs med ansvar för eventuellt misslyckat resultat till följd av deras förslag.
 
Norska kustklimatet är nog minst lika illa som svenska västkusten i vart fall... Hur det är nu vet jag inte, men tidigare var det väl känt att det i Norge fortfarande var tillåtet med giftiga bottenfärger till båt t.ex. Så det är många som åkt över gränsen för att handla den. Hur Åsa Romson gjorde vet jag dock inte :D
 
engs
thcarl skrev:
Den enda förklaringen jag kan se är färgen.
Ren spekulation nu men kanske den, åtminstone till nyligen, höga köpkraften hos genomsnittsnorsken gett de möjlighet att måla om oftare än genomsnittssvensken? Dvs arbetskraft utifrån har varit relativt billigt i norska kronor så de har kunnat köpa den tjänsten.
 
mexitegel skrev:
Norska kustklimatet är nog minst lika illa som svenska västkusten i vart fall... Hur det är nu vet jag inte, men tidigare var det väl känt att det i Norge fortfarande var tillåtet med giftiga bottenfärger till båt t.ex. Så det är många som åkt över gränsen för att handla den. Hur Åsa Romson gjorde vet jag dock inte :D
Jag frågade Åsa Romson, då hon påstod att hon blivit rekommenderad denna färg av handlaren i butiken hon köpt den i, exakt vilken butik det var. Hon vägrade svara, trots att jag upprepade frågan.

Det är dock inte så konstigt, eftersom ett svar hade avslöjat hennes lögn.

Färgen är totalförbjuden i Sverige. Finns inte godkänd någonstans på Kemikalieinspektionens hemsida.

Däremot kan man beställa den på internet, från t.ex. Tyskland.

Dylikt beteende var dock ingenting som bekom miljöpartisterna särskilt, precis som ingen brydde sig om att hon smet undan miljöskatt när hon fusktankade grön diesel, eller att det var rätt ok att inte skaka hand med kvinnor. Säger en hel del om deras "ideologi".
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Frågan är intressant. Självklart måste vi använda så miljö- och hälsosam förg som möjligt...

Samtidigt tror jag att ständigt om-målande och mögeltvätt har glömts bort när man räknar på miljöbelastningen. Skulle vara intressant att ta del av en total"kalkyl" på hur färger bedöms.

Ja vill också ha färger som håller sig länge utan ständigt förbättrande och är rätt trött på akrylat som ligger utanpå samt denna mögelpåväxt efter ett par år om det gäller utomhus.
 
engs skrev:
Ren spekulation nu men kanske den, åtminstone till nyligen, höga köpkraften hos genomsnittsnorsken gett de möjlighet att måla om oftare än genomsnittssvensken? Dvs arbetskraft utifrån har varit relativt billigt i norska kronor så de har kunnat köpa den tjänsten.
Nja, det är väl snarare så att "huspysslartrenden" inte är alls lika stark i Norge som i Sverige så jag tror inte de målar om oftare jämfört.
 
nemlan skrev:
Är du riktigt säker på att Norge inte har en miljölagstiftning som i alla fall är av samma kaliber som den i resten av Norden? Om "Ja", tror du verkligen att exv. Jotun skulle besvära sig med att göra dubletter med extra biocider, av hela sin utomhuskatalog, enbart för den Norska marknaden, när betydliga delar av försäljningen ligger i EU?
När det gäller bottenfärger för båtar är det precis så. Där har även Jotun egna blandningar för olika vatten. Exempelvis finns det tre nivåer på bottenfärger bara i Sverige och alla tillverkare anpassar sina produkter efter det. Exempelvis är det separata regler i hela östersjön.

Många västkustseglare åker till Norge för att köpa bottenfärg då den är betydligt effektivare.
 
nemlan skrev:
Kul att du rapporterar från grannlandet, men du får gärna utveckla din teori. En god startpunkt är att redogöra för klimat, luftfuktighet, temperaturcykler, föroreningar, ålder på ytskikten, och underhållsintervall. Förslagsvis jämförs detta mot regioner i Sverige där du upplever att algproblematiken är påtaglig.

Är du riktigt säker på att Norge inte har en miljölagstiftning som i alla fall är av samma kaliber som den i resten av Norden? Om "Ja", tror du verkligen att exv. Jotun skulle besvära sig med att göra dubletter med extra biocider, av hela sin utomhuskatalog, enbart för den Norska marknaden, när betydliga delar av försäljningen ligger i EU?
Det kan väl inte vara så svårt för Demidekk att göra en egen batch med brytbas till norska marknaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.