Trots att det säkert finns brister av olika allvarlig art i fallet får man ändå skala ner så svepande uppgifter ett stycke om de inte är ordentligt redogjorda för. Att det har sin källa i eio-bladet med sin vanliga ofta tendentiösa propaganda ger åtminstone inte mig skäl att ta allt för korrekt. De får passa sig så de inte sätter Pravda under Sovjets glansdagar i skamvrån. :)

Vore intressant att få se helheten i detta och vad som verkligen utförts och hur. Punkterna som visas upp är ju inte så mycket annorlunda eller uppseendeväckande än vad som går att vaska fram i många installationer som sägs stå över fulel, hempulare, utländska aktörer av sklilda slag osv.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Ytterligare ett av alla ämnen i debatten om utländska hantverkare som ofta inte har någon som helst koll på hur man bygger hus i Sverige. Allra helst trähus.
Skulle aldrig tveka att anlita tex en Polack för att bygga upp en stomme till ett stenhus, men knappast mer än så.
 
  • Gilla
stefan57
  • Laddar…
Mikael_L
Precis som GK100 skriver så kan det kanske vara uppblåst en väl så stor anka här.
När informationen kommer ifrån eio så får man helt nyktert inse att det är propaganda. :)

Kollar jag de 5 bilderna med text om några av felen i originalartikeln så är inte allt formella fel, och vissa saker är vad man typ kan förvänta sig ifrån många slarviga Svenska elektriker/elfirmor.
1. Kablar ingjutna och feldimensionerade.
Många kabeltyper är godkända för ingjutning, även om svenska elektriker traditionellt inte brukar vilja göra så. Feldimensionering kan ju vara fel och allvarligt. Men här tror jag att det lika gärna kan finnas en kompetensbrist hos den som besiktigat, att denna tänker efter tumregler. Ska man gå igång och underkänna en installation så ska man också ha full koll, anser jag.

2. Elcentralen, Bakom den hänger ledningar lösa och några rör går ej att nå.
Mycket svårt att avgöra vad som besiktningsmannen menar är fel. Det kan vara tokfel, eller korrekt utifrån den beskrivningen i alla fall.
Jag har sett korrekta centraler där jag inte når eller ser några rör. På bilden ser jag en massa ledningar lösa, men vadå, trådlös anslutning till säkringarna har jag inte hört om.
Men som sagt, det kan ju vara något annat, t.ex. lösa ej anslutna ledningar eller så ...

3. Dosor uppskurna i botten. Ett formellt fel. Som nästan varenda svensk elektriker någon gång gjort sig skyldig till, vissa gör det ofta, andra några enstaka ggr i sin karriär.

4. Jordning saknas på flera ställen. Naturligtvis formellt fel, och absolut inte bra. Men det man ser på bilden kan vara formellt korrekt, det kan nämligen vara ett dubbelisolerat föremål anslutet där, t.ex. ett drivdon.

5. Fasledningar, inkonsekventa färger och grön/gul nyttjas som tändtråd.
Inkonsekventa färger är inget formellt fel. Grön/gul till tändtråd är både ett formellt fel och ett mycket allvarligt fel.


Summa summarum. Det verkar inte bra. Men jag har svårt att sitta här och förfäras då jag då och då ser rätt dålig skit, som alla möjliga muppar ställer till med.
Men det är som vanligt alltid så lätt att dra igång på alla växlar så fort det inte är en helblond svenskfödd elektriker med örebro-dialekt (eller någon annan svensk ort) som varit framme och ställt till det.
 
  • Gilla
Oldboy och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Spännande att läsa att ESV har öppnat två tillsynsärenden ...

Är dessa offentlig handling, de borde väl vara det?

Jag är lite sugen på att begära ut uppgifter och följa hur detta går.

Om det är som det står i eio's propaganda-blad så skulle det röra sig om en elektriker med behörighet.
 
K
moperandi skrev:
Ja, naturligtvis skall svensk standard följas, inget snack om den saken.
Både ja och nej, det står en del kalle-anka i standardena också, och många gånger finns det fler alternativ att välja på. Tittar man på den gällande standarden SS 437 01 46, så kom inte SEF/arbetsmiljöverket överrens med komittén om höjdplacering av uttag, SEF/Arbetsmiljöverket ville att dom skall placeras på 80-120cm ÖG, medan komittén ville ha 20-30cm ÖG. Det slutade med att man inte angav något mått för placering av uttag.
Så i teorin, om man beställer en installation enligt svensk standard så kan man få uttag på en höjd man inte hade tänkt sig om det vill sig riktigt illa och ändå vara utfört enligt SS, nu är ju dom flesta elektriker nästan uteslutande schyssta killar/tjejer så det är väl i realiteten inget problem.

Det är därför viktigt att man först klargör sina önskemål och där annat ej anges enligt svensk standard som lägst godtagbara nivå.
Höjd på uttag kan t.ex vara en grej man vill styra själv :)

Står även att datauttag skall installeras i samma omfattning som eluttag, dvs var 3,75'e meter.. Kanske inte så estetiskt tilltalande eller nödvändigt att ha 7 uttag i vardagsrummet eller 4 i sovrummet :p Men standarden bygger på en europastandard och då får man inte ändra i den nationella.

Man kan även utläsa att allmänbelysning, spis samt andra apparater som inte behöver vara igång när ingen är hemma skall slås av via central avstängning, mha kontaktor elelr smart hem lösning etc.. Hur många som byggt ett nytt hus idag har detta? Eller ovan? När dom blivit lovande svensk standard. :)


Givetvis kan man avtala avvikelser från standarden vilket man också ska göra enligt mig då det står en del tokigheter där. Beställarens önskemål, såtillvida dom inte står i strid med ELSÄK-FS eller andra föreskrifter skall gälla, därefter SS.
Jag tror inte många vet vad svensk standard är egentligen och blandar ihop det med föreskrifter och god elsäkerhetsteknisk praxis vilket skiljer lite. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
moperandi och 5 till
  • Laddar…
K
Mikael_L skrev:
Spännande att läsa att ESV har öppnat två tillsynsärenden ...

Är dessa offentlig handling, de borde väl vara det?

Jag är lite sugen på att begära ut uppgifter och följa hur detta går.

Om det är som det står i eio's propaganda-blad så skulle det röra sig om en elektriker med behörighet.
Är också nyfiken på tillsynen, håll mig gärna uppdaterad om du ställer frågan :)


För att gå tillbaka till topic;
Det är väldigt enkelt för EU medborgare med beörighet från sitt hemland kvittera ut en behörighet i Sverige, även om h*n hittade det i ett flingpaket.. Under dom senaste 4 åren har över 500 utländska elinstallatörer fått behörigheter utfärdade av elsäkerhetsverket.

Mer läsning här;
http://www.elinstallatoren.se/inneh...nschen-reagerar-mot-utlandska-elinstallatorer
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Precis som GK100 skriver ...
Verkar vara en ring av inbördes beundran av gamla "gudfäder" som kör samma argument om att vi inte behöver någon styrning och kontroll av elinstallationsarbeten. Flera av er verkar vara kompetenta, men saknar den stora bilden och verkar mest förbannade på att storebror bestämmer. Är nykomling, men märker redan att denna grupp av egenutropade experter har fastnat i ett evigt cirkelresonemang där egen prestige är viktigare än säkerhet.
Vakna upp nu gubbeliten: Ni har ett ansvar och förvaltar er kunskap dåligt genom att förhärliga cowboy-elektrikern och rebellen som sätter sig emot myndigheters alla krav på någon form av kontroll.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
G
Några av de fel som hittats är t.ex.
0.75-kabel avsäkrad med 16A
1.0-kabel med 20A (till värmepumpen)
0.75-kabel dragen i väggen (avsäkrad 10 och/eller 16A)
gul-grön använd som tändtråd vid trappkoppling
En intressant brun till gul-grön koppling gjord i värmepumen som (förmodligen) är styrning till golvvärme.
kablar vårdslöst skalade så kopparn har jack eller är av
ca 3-4cm reva i blå höljet på kabel
en säkring märkt "motorhuv" - google translate för 'skärm/huva¨ - går inte att hitta uttagen till. Platschefen säger att elektrikerna säger att det skall vara till köksön. De uttagen funkar utmärkt när säkringen är av. Kommentaren blir då "den skall gå dit men sedan gjordes ändringar"... jaha, och vart går den nu? Är det en kabel inkopplad? Om så, hur ser den då ut i andra änden? Den säkringen är avlsagen nu.....

Detta är totalentreprenad, behörighetsbevis krävdes innan kontraktsskrivning samt "elen skall göras av behörig elektriker och enligt svensk standard" krävdes. Ny lärdom är att behörig inte är lika med kompetent eller utbildad för att utföra jobb i Sverige.
 
O
hmmm.... Undra hur mycket det kostar att köpa en behörighet i Polen? :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Elektriker F skrev:
Verkar vara en ring av inbördes beundran av gamla "gudfäder" som kör samma argument om att vi inte behöver någon styrning och kontroll av elinstallationsarbeten. Flera av er verkar vara kompetenta, men saknar den stora bilden och verkar mest förbannade på att storebror bestämmer. Är nykomling, men märker redan att denna grupp av egenutropade experter har fastnat i ett evigt cirkelresonemang där egen prestige är viktigare än säkerhet.
Vakna upp nu gubbeliten: Ni har ett ansvar och förvaltar er kunskap dåligt genom att förhärliga cowboy-elektrikern och rebellen som sätter sig emot myndigheters alla krav på någon form av kontroll.
Var någonstans läser du att elinstallationsarbeten inte behöver någon styrning och kontroll? Om du läser alla otaliga trådar i ämnet så ser du att forumet dels förordar att elinstallationer görs enligt gällande föreskrifter, standarder och praxis, och dels att vi inte alls är främmande för någon slags utomstående kontroll av arbetet.

Det som vi ifrågasätter är skråväsendet, något som den nya purfärska elsäkerhetslagen förstärker. Det vore bra med möjligheten till en lättviktig "behörighet" för enklare renoveringsarbeten hemma.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
KjellTimell skrev:
Både ja och nej, det står en del kalle-anka i standardena också, och många gånger finns det fler alternativ att välja på. Tittar man på den gällande standarden SS 437 01 46, så kom inte SEF/arbetsmiljöverket överrens med komittén om höjdplacering av uttag, SEF/Arbetsmiljöverket ville att dom skall placeras på 80-120cm ÖG, medan komittén ville ha 20-30cm ÖG. Det slutade med att man inte angav något mått för placering av uttag.
Så i teorin, om man beställer en installation enligt svensk standard så kan man få uttag på en höjd man inte hade tänkt sig om det vill sig riktigt illa och ändå vara utfört enligt SS, nu är ju dom flesta elektriker nästan uteslutande schyssta killar/tjejer så det är väl i realiteten inget problem.

Det är därför viktigt att man först klargör sina önskemål och där annat ej anges enligt svensk standard som lägst godtagbara nivå.
Höjd på uttag kan t.ex vara en grej man vill styra själv :)

Står även att datauttag skall installeras i samma omfattning som eluttag, dvs var 3,75'e meter.. Kanske inte så estetiskt tilltalande eller nödvändigt att ha 7 uttag i vardagsrummet eller 4 i sovrummet :p Men standarden bygger på en europastandard och då får man inte ändra i den nationella.

Man kan även utläsa att allmänbelysning, spis samt andra apparater som inte behöver vara igång när ingen är hemma skall slås av via central avstängning, mha kontaktor elelr smart hem lösning etc.. Hur många som byggt ett nytt hus idag har detta? Eller ovan? När dom blivit lovande svensk standard. :)


Givetvis kan man avtala avvikelser från standarden vilket man också ska göra enligt mig då det står en del tokigheter där. Beställarens önskemål, såtillvida dom inte står i strid med ELSÄK-FS eller andra föreskrifter skall gälla, därefter SS.
Jag tror inte många vet vad svensk standard är egentligen och blandar ihop det med föreskrifter och god elsäkerhetsteknisk praxis vilket skiljer lite. :)
Bra att du belyser lite typiska absurditeter kring vissa standarder och man kan undra med vad som avsågs med SS i just trådens ämne. Dock är det viktigt att göra tydligt att just det du tar upp i ditt sista stycke:

"Givetvis kan man avtala avvikelser från standarden vilket man också ska göra enligt mig då det står en del tokigheter där. Beställarens önskemål, såtillvida dom inte står i strid med ELSÄK-FS eller andra föreskrifter skall gälla, därefter SS.
Jag tror inte många vet vad svensk standard är egentligen och blandar ihop det med föreskrifter och god elsäkerhetsteknisk praxis vilket skiljer lite."


lätt kan missförstås, just det absolut vanligaste sättet att uppfylla legala kraven där är att använda en SS nämligen den som populärt kallas elinstallationsreglerna. Ytterst sällan någon gör egna avvikelser från den och bra att de som inte är så insatta eller intresserade känner till gången och sambandet där. Just i fallet tråden tar upp skulle jag tro att det är just den standarden man menar.
 
K
Precis, just därför är det lite vanskligt att upphandla en elentreprenad med endast krav på elbehörighet samt svensk standard utan några mer ingående förklaringar eller hänvisning till vilken standard samt utgåva man vill uppfylla och i vilka delar.

Nedanstående text, är en bra grund.


Denna handling är upprättad för en totalentreprenad.
All dimensionering, beräkningar, projektering av bygghandlingar, samordning mot övriga installationer, uppfyllande av tillgänglighetskrav, deltagande i av beställaren kallade möten etc. ingår i entreprenörens åtagande

För projektet skall starkströmsföreskrifterna ELSÄK-FS 2008:1-4 och därtill hörande Elinstallationsregler SS 436 40 00, utgåva 2 gälla.
Materiel som ingår i entreprenaden skall uppfylla god säkerhetsteknisk praxis inom EU. Utförande enligt svensk standard som gäller vid upphandlingstillfället anses uppfylla kravet, om inte högre säkerhets- eller utförandekrav föreskrivs i AMA eller i handlingarna i övrigt.
Eluttag och andra anslutningspunkter skall utföras i omfattning enligt svensk standard SS 437 01 46 där andra förutsättningar ej redovisas i handlingarna.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
G
Det du skriver här KjellTimell hade ju varit jättebra att få med men det kräver ju att man som kund och "okunnig Svensson" veta detta.

Jag kan ju tycka att husföretag som säljer med totalentreprenad borde sköta detta själva, så att kunden inte skall behöva vara utbildad i alla byggandets delar.

Jag tycker inte ens man skall behöva bry sig om att kolla om företaget har behöriga elektriker eller om de använder hantverkare som har våtrumsbehörighet. Sådana saker skall vara självklara. Men uppenbarligen är det inte det.
 
gäst skrev:
Några av de fel som hittats är t.ex.
0.75-kabel avsäkrad med 16A
1.0-kabel med 20A (till värmepumpen)
0.75-kabel dragen i väggen (avsäkrad 10 och/eller 16A)
gul-grön använd som tändtråd vid trappkoppling
En intressant brun till gul-grön koppling gjord i värmepumen som (förmodligen) är styrning till golvvärme.
kablar vårdslöst skalade så kopparn har jack eller är av
ca 3-4cm reva i blå höljet på kabel
en säkring märkt "motorhuv" - google translate för 'skärm/huva¨ - går inte att hitta uttagen till. Platschefen säger att elektrikerna säger att det skall vara till köksön. De uttagen funkar utmärkt när säkringen är av. Kommentaren blir då "den skall gå dit men sedan gjordes ändringar"... jaha, och vart går den nu? Är det en kabel inkopplad? Om så, hur ser den då ut i andra änden? Den säkringen är avlsagen nu.....

Detta är totalentreprenad, behörighetsbevis krävdes innan kontraktsskrivning samt "elen skall göras av behörig elektriker och enligt svensk standard" krävdes. Ny lärdom är att behörig inte är lika med kompetent eller utbildad för att utföra jobb i Sverige.
Jösses..

Med dessa fel så skulle jag bara rakt av riva precis allt och installera om rubb och stubb för att säkerställa en säker och bra eldragning... Vissa av de där felen är katastrofalt dåliga och en elare som missar så grava saker kan man inte lita på till ens 1%. Bara en sån grej att använda gul/grön som tändtråd t.ex. som nämndes ovan.. En behörig elare som utför en anläggning på det viset ska rakt av bara lägga av och byta branch.
 
  • Gilla
Johnny Viking och 1 till
  • Laddar…
D
Funderar hur ok är resten av huset. Tänker om el jobbet är så dåligt utfört finns det inte risk att det finns mer fel på huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.