19 732 läst · 72 svar
20k läst
72 svar
Ny Electrolux kyl/frys skrotas efter 5 år
Tydligen... Fö så faller även bilar under konsumentköplagen villet innebär 3 års reklamationsrätt mot fabrikationsfel som fanns vid avlämnandet av varan... Att Audi försöker plocka pluspoäng på att kall ngt good will skulle inte förvåna mig men eftersom jag inte vet så ska jag inte gå in i den diskussionen...anders07 skrev:
Och det har han givetvis rätt att tycka, tycker bara att det är trist att läsa hur man alltid vill hitta någon eller något att skylla på. Brukar ta iPhone som ett exempel... 6-8000:- håller ett år cirkus om den mot förmodan går sönder innan så ska man skicka den till typ Borås och vara utan i tre veckor och lånetelefon är bara att glömma, det finner sig alla i. När en vitvara går sönder då ska den vara lagad igår om inte så har man rätt till en ny tycker oftast konsumenten. Finns ingen vitvara i Sverige som har längre än 5 års garanti ändå är man inte nöjd med det utan även efter det anser man sig ha rätt att vara förbannad på tillverkaren...Daniel_82 skrev:
Och om man vill nyttja sin hemförsäkring så är telefonledes inte ett alternativ för försäkringsbolaget...electroluxaren skrev:Som Ni förstår med tanke på teknikers felsökning har han varit med om detta oräkneliga gånger tidigare. Om han inte behövde pengarna kunde han sagt detta i telefon.
Electrolux har faktiskt et repkit på burk om läckan är mindre än 15g per månad.
I ditt fall var det nog väldigt längesedan som läckan uppstod.
När sytemet stängdes av så gavs möjligheten till att det sista av gasen läckte ut.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Tror att garanti längden inte är det som är det som stör TS Hade det så varit 1 eller 3 års garanti och den går sönder direkt efter garantin går ut så känns det jobbigt oavsett om det rör sig om Iphone, kyl eller liknande.DFYD123 skrev:Och det har han givetvis rätt att tycka, tycker bara att det är trist att läsa hur man alltid vill hitta någon eller något att skylla på. Brukar ta iPhone som ett exempel... 6-8000:- håller ett år cirkus om den mot förmodan går sönder innan så ska man skicka den till typ Borås och vara utan i tre veckor och lånetelefon är bara att glömma, det finner sig alla i. När en vitvara går sönder då ska den vara lagad igår om inte så har man rätt till en ny tycker oftast konsumenten. Finns ingen vitvara i Sverige som har längre än 5 års garanti ändå är man inte nöjd med det utan även efter det anser man sig ha rätt att vara förbannad på tillverkaren...
Sedan är väl inte alla som accepterar hur det är och om det är konkurrent som erbjuder bättre villkor så väljer man ju de. Som ex när jag köpte tvätt och torktumlare så valde jag en av de större kedjorna då jag har butik i närheten vet mer vad de går för och vet att jag enkelt kan prata med de om det blir problem i stället för att köpa de billigare på nätbutik jag hittade.
Det är väl sannolikt att skodan hållit ungefär samma kvalitet som audin då många (de flesta?) av komponenterna är exakt samma, lika dant är det väl med vitvaror . många varumärken men samma koncern och samma komponenter.DFYD123 skrev:
Kanske är Audihandlanrn generösare med goodwill?
Trist att man hör så många som säger att vitvaror bara håller 5-8 år.
Tidigare var ju elektrolux riktiga kvalitetsgrejor, men så verkar det ju tyvärr inte vara längre...
För snart fyra år sedan så började vår Cylinda TM att strula, den ville ibland inte (börja) gå motsols, om man hjälpte den igång så snurrade den på som den skulle.
Den var någon vecka över fem år, det var fem års garanti på den, kollade kondingarna på dom olika kretskorten men hittade inget fel. Cylindas servicetekniker skulle ha ca 900kr för ett besök om inget fel hittades/vi skippar att laga, om fel hittas och vi lagar det kostar det betydligt mer. Vi tog dit en servicetekniker, han konstaterade att det skulle gå på ca tre/fyra tusen att laga, det var nästan lika mycke som vi hade gett för maskinen. Cylinda har/hade så att om man inte lagade felet så fick man servicebesöket gratis om man inom viss tid köpte en ny Cylindamaskin.
Vi (jag) fick passa maskinen när den kördes under ca en veckas tid tills vi köpt ny TM & TT, det blev Mielemaskiner istället.
Den var någon vecka över fem år, det var fem års garanti på den, kollade kondingarna på dom olika kretskorten men hittade inget fel. Cylindas servicetekniker skulle ha ca 900kr för ett besök om inget fel hittades/vi skippar att laga, om fel hittas och vi lagar det kostar det betydligt mer. Vi tog dit en servicetekniker, han konstaterade att det skulle gå på ca tre/fyra tusen att laga, det var nästan lika mycke som vi hade gett för maskinen. Cylinda har/hade så att om man inte lagade felet så fick man servicebesöket gratis om man inom viss tid köpte en ny Cylindamaskin.
Vi (jag) fick passa maskinen när den kördes under ca en veckas tid tills vi köpt ny TM & TT, det blev Mielemaskiner istället.
Jag lämnade in en hushållsassistent hos Electrolux som läckte olja och efter felsökning konstaterade de att de inte hade några reservdelar till denna längre. Hade de ju kunnat konstatera redan vid inlämningen, men som sagt så föredrog de ju att tjäna felsökningsavgift istället.electroluxaren skrev:Som Ni förstår med tanke på teknikers felsökning har han varit med om detta oräkneliga gånger tidigare. Om han inte behövde pengarna kunde han sagt detta i telefon.
Electrolux har faktiskt et repkit på burk om läckan är mindre än 15g per månad.
I ditt fall var det nog väldigt längesedan som läckan uppstod.
Angående kyl/frysen, så skulle jag gå på linjen att det här felet rimligen uppstod för länge sedan och alltså inom den 5-åriga garantitiden. Enligt konsumentköplagen är alla fel som rapporteras inom 2 månader från det att det inträffat alltid att anses som lämnat i rätt tid. Nu är ju inte detta direkt tillämpligt, då du får använda dig av garantin och inte reklamationsrätten.
Många olika tolkningar har man hört... Denna var riktigt braDIY_freak skrev:Jag lämnade in en hushållsassistent hos Electrolux som läckte olja och efter felsökning konstaterade de att de inte hade några reservdelar till denna längre. Hade de ju kunnat konstatera redan vid inlämningen, men som sagt så föredrog de ju att tjäna felsökningsavgift istället.
Angående kyl/frysen, så skulle jag gå på linjen att det här felet rimligen uppstod för länge sedan och alltså inom den 5-åriga garantitiden. Enligt konsumentköplagen är alla fel som rapporteras inom 2 månader från det att det inträffat alltid att anses som lämnat i rätt tid. Nu är ju inte detta direkt tillämpligt, då du får använda dig av garantin och inte reklamationsrätten.
Det var ungefär dit jag ville komma, att Audin som egentligen är en Skoda men kostar 200' till då har en annan marginal att plocka av för att bygga ett gott renommé när det gäller sitt varumärke.JohanLun skrev:Det är väl sannolikt att skodan hållit ungefär samma kvalitet som audin då många (de flesta?) av komponenterna är exakt samma, lika dant är det väl med vitvaror . många varumärken men samma koncern och samma komponenter.
Kanske är Audihandlanrn generösare med goodwill?
Trist att man hör så många som säger att vitvaror bara håller 5-8 år.
Tidigare var ju elektrolux riktiga kvalitetsgrejor, men så verkar det ju tyvärr inte vara längre...
Vitvaror håller bara 5-8 år... Finns många undantag dock