Starkt jobbat P-G, dopad?;)
 
Man kan inte ha nog mycket destruktiv kraft när man billar. Rejäl vinkelslip till armeringsnätet!
 
Gick faktiskt bättre än väntat, vart lite öm i underarmarna idag dock.

Ja, ikväll blir det vinkelslip till armeringsjärnen, sen kan jag förhoppningsvis få hem grävaren till helgen så jag kan lasta ut skiten.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då kom grävaren hem ikväll och man blev som ett barn på julafton, så snart är allt utgrävt också, kanske hinner gräva för dränering av gaveln denna helgen också sen är det snart dags att börja bygga på riktigt!!
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagens grävning
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
L
Spännande tråd. Denna skall följas!
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävt fram den gamla dräneringen och även inkommande vatten, bara avloppet kvar sen kan det börja återfyllas och förberedas för plattan.
 
Bra med maskiner, undvik sådant med skaft och handtag på!
 
Fortfarande inte hittat mitt gamla avlopp :mad: får väl fortsätta gräva rundor i trädgården tills kamerabilen kommer och kan hjälpa mig märka ut var det går in från gatan iaf!!

Har grävt fram den gamla dräneringen och den ser oförskämt bra ut
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har nu diskuterat fram och tillbaka med far hur man ska göra, låta tegelrören ligga, makadam runt med fiberduk och bara asfalt på källarväggen, e man dum då?
Ska man byta rören och lägga isodrän mot muren när man ändå grävt upp?
Finns inte fukt i närheten av källarväggarna.
Problemet är att från sulan och 500mm upp är det jämnt och fint, sen har dom gjutet en klack som är helt galet ojämn för att ha stödmur upp till fasadteglet.
Funderade på att sätta isodrän nertill under denna klacken och sen låta det vara sista biten, ungefär 700mm som inte blir isolerat isåfall.

Blev långt inlägg, nån som har funderingar angående detta?!

Med vänlig hälsning, Henrik
 
Personligen hade jag satt platon, isodrän och sedan fiberduk. Vet att det är lite överkurs, både svångrem och hängslen, men merkostnaden när man ändå är där och pillar är hanterbar.

Detta oberoende om du ska ha källaren enbart till fuktokänslig förvaring. En dag ska du sälja huset och att då ha en trygg och bra dränering har du igen då.

Ska du ha någon form av värme i källaren är det också en fördel att isolera, så slipper du värma upp gräsmattan och grannskapet. Lite
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Då har iallafall inkommande vatten bytats, ny fin PEM32 ligger där nu, lyckades även gräva av inkommande el så den är skarvad också :(
Nu ska väl snart avloppsjakten kunna avslutas också, grävt upp en gammal oljetank jag hittade i gräsmattan och där under ska avloppet ligga enligt kamera/sond bil!
 
Efter 3 helgers grävande är äntligen avloppet hittat, tror fantamig det blir grogg till lunch för att fira :wow:
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Jaha, då har vi stött på nästa problem, som iofs var väntat.
Med tanke på källare under gamla huset och låg tomt så behöver vi nu ha en sockel som är nästan 1000mm hög, Jackon kan leverera U-stöd för detta, problemet är att dom är 600 breda, vilket genererar en väldans massa betong.
Sen finns det Albabalk, en 600 och en 400 ovanpå varandra, mindre betong, men känns det säkert att bara placera på trädgårdsplattor.
Annars är det att gjuta sula och mura med Leca.
Eller bygga form och platsgjuta!

Vad tycker ni? Tips å idéer? För å nackdelar?
Mycket som snurrar i huvudet så vill egentligen bara reflektera med er om plus å minus och hit å dit!!

Med vänlig hälsning, Henrik
 
Nu börjar det hända roliga saker.
Kantelementen är på plats, återfyllt runt dom och igår kväll gjordes grusbädden till 90% klar. Elrör och fiber är nergrävt och förberett.
Börjar närma sig gjutning iaf, tar betydligt längre tid än man hoppas på när det bara är kvällar och helger man har.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karl_Pedal och 1 till
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Precis klar med grusbädden, får nog bjuda grannarna på middag, padda och grävmaskin 23:15 i villaområde, kanske inte jätte populärt!!
Men hade sånt flyt idag så skulle bara bli klar!!

Nu ska det borras hål för dubb in i källarväggen sen är det dax att singla!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.