Många husägare som installerat ett FTX-aggregat upplever problem med för högt ljud och buller i ventilationssystemet. Så här kan du förebygga och minska ljudnivån från en FTX-anläggning.

Du kan läsa artikeln här: FTX och ljud - så blir du av med bullret
 
När man räknar på boverkets riktlinjer, så står det boyta. Men bör man inte räkna med ex. källare också? Där är det väl också ventilationen viktig?
 
Hör i svagt ljud inne i huset av ventilationen.
däremot högre ljud på utsidan vid själva donet/kombohuven på väggen på baksidan av huset, jag tror det är utblåsten som låter en hel del.
Tur att grannen har nya fönster annars skulle nog denna störa sig på ljudet känns det som :)
 
Chrissofsweden skrev:
När man räknar på boverkets riktlinjer, så står det boyta. Men bör man inte räkna med ex. källare också? Där är det väl också ventilationen viktig?
Det där är en bra fråga. Jag hade fått för mig att FTX bara är för nybyggda helt absolut täta hus och inte i gamla hus med källare. Ändå kan jag tänka mig att folk där ute börjar kika på FTX även till gamla hus. Jag ska se om jag kan hitta svaret!
 
Det konverteras en hel del gamla hus till FTX. Om man vill styra upp värmeläckage och liknande så är det lätt hänt att man stoppar upp naturlig tilluft via glipor kring fönster osv och då kan FTX vara en lösning. Själv skulle jag dock inte komma på tanken i vårt 1700-talshus :)
 
Jag skulle inte heller komma på tanken i vårt 1920-talshus. Vi har förbättrat självdraget och är helt nöjda med det. :)
 
Vi satte in FTX i vårat 70-tals hus pga luften kändes så dålig när vi bytte fönster.
självdraget kändes obefintligt medans med FTX känns luften alltid bra.
Då var vi van också från lägenhet vi bodde i tidigare som var ventilerad mekaniskt.

Självdrag funkar egentligen bara tillfreds om man eldar.
 
  • Gilla
Polarsken
  • Laddar…
Vi satte in FTX i vårat hus byggt 1937 då det är byggt av blåbetong med förhöjda radonvärden. Vi är mkt nöjda, radonhalten har gått ner från 420Bq till 140 och luften känns mkt fräschare. Dock har elförbrukningen ökat ca. 10%. En annan fördel nu på sommaren är funktionen somnarkyla. Då kopplas växlaren ifrån och huset kyls om utetemperaturen är lägre än frånluftstempen. Missljud hörs bara om man kör fläktarna på 100% och då framförallt från frånluftsdonen vilket inte gör så mkt då de inte sitter i sovrum/vardagsrum.
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Intressant! Kyla skulle man ju inte tacka nej till.
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Intressant att artikeln inte tar upp anslutningslådor, dvs en ljuddämpad låda med övergång från mindre till större rördimension precis vid tilluftsdonet. Att gå över till större dimension sänker lufthastigheten och därmed ljudnivån, dessutom sker injusteringen i lådan istället för i donet vilket gör att den ljudalstrande strypningen blåser ut i den ljuddämpade lådan istället för ut i rummet. Totalt sett får man alltså en trippel ljuddämpande funktion. Inte är det särskilt dyrt heller. Syn bara att jag fick nys om produkten när huset var klart...
 
  • Gilla
Mumricken och 2 till
  • Laddar…
Vi har en nybyggd bostadsrättslägenhet med FTX-aggregat och har ett dovt buller (som bergrumsbuller) från tilluften. Mätningar har visat att de i beställningen angivna bullervärdena är överskridna. En liten extra ljuddämpare (max 20 cm lång) installerades på både till- och frånluftkanalen nära aggregatet utan att vi märkt någon bättring. Caverion är funktionsansvarig och har mätt med eget instrument (första mätningen var en proffsig och dyr mätning av konsult) och säger nu att det är OK. Kan en pytteliten dämpare dämpa de låga frekvenser vi har besvär av? Ska jag begära ny proffsmätning? Som det är nu minskar vi tilluftsfläkten på natten så vi kan sova.
 
Om ljudet skapas i kanalerna efter agget kommer ju inte ljudet försvinna. Jag har dämpare innan varje tilluftsdon samt ca. 1m långa dämpare på till- och frånluften precis efter agget.
 
Generellt gäller att ju lägre frekvens (längre våglängd) som skall dämpas, ju större mått på dämpanordningen krävs. 20cm ljuddämpare kan knappast göra någon större nytta i den lägsta oktaven.
 
Tyvärr är hela ventilationsanläggningen ingjuten i betongbjälklaget ovan oss. Det är bara FTX-aggregatet och ca 30 cm rör upp till tak som "är framme".
 
Trevlig och relevant rubrik på artikeln, synd bara att den var extremt fattig på innehåll som faktiskt hjälper någon att minska buller i ventilationsanläggningar. Artikeln verkar ge sken av att man kan skjuta vilt till över och vänster med ljuddämpare överallt men precis som det framkommer i kommentarerna måste man direkt dela upp bullret på oktav- eller tersband för att kunna dimensionera ljuddämparen för att krav ska uppfyllas. Ja, det finns kravnivåer som ska uppfyllas i nyproducerade hus och de är uppdelade i A-vägd och C-vägd ljudtrycksnivå samt i vissa fall även krav för lågfrekvent buller och tonala komponenter. Det är ingenting man kan mäta upp själv men grundregeln är ganska enkel. Stör man sig på ljudet låter det i regel över kravärdena. Som svar till eklov så låter det som du har problem med lågfrekvent buller, det kräver i regel riktigt stora ljuddämpare men exakt hur stor måste den första ljudmätningen med utlåtande kunna avgöra. Skicka över ljudnivåerna så kan jag hjälpa dig med att hitta en passande dämpare!

Höga berget verkar ju ha fått en riktigt bra anläggning. Du visar på några grundprinciper som nästan alltid är rätt. Stor ljuddämpare på tilluft och frånluft direkt efter aggregatet gör mycket nytta och i kombination med ljuddämpare på tilluftsdonen ges riktigt låga värden i sovrum och vardagsrum. Man bör ha ljuddämpare vid varje tilluftsdonen för att inte få överhörning mellan rum och på frånluftdon också om man bar känsliga utrymmen nära varandra. Typ wc på ena sidan väggen och kök på andra sidan. Inte så kul med överhörning där...
 
Redigerat:
  • Gilla
bknu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.