Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det är nog bara att inse att ibland går man på en mina. Lämna det bakom dig och fokusera framåt istället. Men kärnan i problematiken verkar vara att du vill vara väldigt flexibel från din sida beträffande dina åtaganden mot leverantören, samtidigt som du förväntar dig en relativt formell förhållning angående leverantörens åtaganden och arbetssätt. Verkar vara svårt att kombinera jobb på strötidsbasis med att inte vilja låna ut en nyckel utan istället vara baserat på ts tillgänglighet. En inställning att jobbet rör sig om ett samarbete som kräver visst förtroende tror jag är bättre än att genom kontrakt, tidsrapporteringar osv säkra sig ett bra resultat i slutändan.
 
  • Gilla
Helene67 och 1 till
  • Laddar…
Precis, för all erfarenhet säger väl att slutresultaten blir så mycket bättre om man skippar avtal, tidrapportering m.m.
Eller hur?

Med tanke på att detta är ett konsumentforum, borde man riskera bli bannad för att ge råd av den typen.

Det hela är mycket enkelt. Hantverkare som inte vill ha avtal, dom undviker man helt enkelt. Det är mycket smidigare att använda sig av en hantverkare som tycker att avtal är det mest självklara i denna värld.
 
  • Gilla
andyv och 3 till
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Vill man generalisera lite så vågar jag påstå att det oftast är offentligt anställda som vill hålla hårt i byråkratin och pappersarbetet medan privat anställda hellre löser problemet ifråga.
Vill och vill, de offentliganställda har lärt sig den hårda vägen att media eller vem som helst när som helst kan komma och begära ut kopior på precis vad som helst, så det gäller verkligen att dokumentera och diarieföra precis allting. För övrigt också tyvärr en bidragande orsak till att offentlig förvaltning (inkl bygglov mm) mm kostar så mycket...
 
Finndjävel skrev:
Vill man generalisera lite så vågar jag påstå att det oftast är offentligt anställda som vill hålla hårt i byråkratin och pappersarbetet medan privat anställda hellre löser problemet ifråga.
Det där är bara hittepå som helt saknar verklighetsförankring.


Dessutom funderar jag på hur konsumentverkets hantverkaravtal kan bli ett så jobbigt pappersarbete att man måste lämna kunden ifråga? Klara man inte ens av det avtalet bör man lägga ner. Det är ett jättebra avtal och enkelt att använda för båda parter.
 
  • Gilla
Drömma och 1 till
  • Laddar…
Ja, fördomar brukar vi kalla det på ren svenska ;)
 
Det är väl bra att någon äntligen ställer lite krav på hantverkarna.
Drömma, leta efter en seriös hantverkare som inte kräver egen nyckel. Tillgång till ens hus ska vara på husägarens villkor.
 
  • Gilla
Sailorman och 3 till
  • Laddar…
Är det GBE igen som är i farten...
 
Helene67 skrev:
Är det GBE igen som är i farten...
BBN Måleri
 
thomasx skrev:
Ja, fördomar brukar vi kalla det på ren svenska ;)
Fel, en generalisering och en fördom är inte samma sak. Generaliseringar är nödvändiga inom forskningen för att kunna utveckla en förståelse för hur olika saker hänger ihop. För att det ska bli en fördom krävs det att man drar paralleller mellan en gruppering och ett speciellt fenomen som man samtidigt associerar med något negativt.

I det här fallet hade det handlat om en fördom ifall jag antytt att antingen en frenetisk byråkrati eller att få någonting uträttat kunde ses som något negativt (eventuellt positivt). Detta gjorde jag inte utan spekulerade endast utgående från egna empiriska iakttagelser hur det kan tänkas ligga till. Fördomen ifråga stod du själv för. På ren svenska.
 
Mitt enda inlägg i debatten blir att det finns gott om hantverkare som kan ta ströjobb och inte har något emot vare sig att kunden är hemma och accepterar att de inte får nyckel.

Har själv anlitat flera stycken. De flesta skulle aldrig satt sin fot innanför tröskeln på egen hand pga hundarna :D
 
Jag orkar inte läsa allt, men jag skulle nog dragit mig ur betydligt tidigare än vad den här hantverkaren gjorde.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Känner spontant att det var spänt redan från början. Det är aldrig roligt att känna att folk är misstänksamma. Yrkeskunskapen som en bra hantverkare besitter förutsätter ju att arbetet inte utförs exakt enligt kundens anvisningar alla gånger just för att kunden inte har samma kunskap och färdighet som en hantverkare. Jag har samarbetat med många hantverkare utan problem och jag är oftast betydligt petigare än vad dom är, men jag slår dom sällan i effektivitet och smarta lösningar. Nästa gång du kontaktar en hantverkare så var öppen med att du haft dåliga erfarenheter och är lite nojig över att det ska bli problem. Att komma med det efterhand kan ju göra vem som helst galen och ger intrycket av att du inte litar på folk. Lycka till.
 
  • Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
om han gjorde ett bra jobb förra gången som kunden sa,samt bor på liten ort,så skulle hantverkaren vara körd om han missköte sig,så jag ser inget problem.Stefan
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
b8q skrev:
Vill och vill, de offentliganställda har lärt sig den hårda vägen att media eller vem som helst när som helst kan komma och begära ut kopior på precis vad som helst, så det gäller verkligen att dokumentera och diarieföra precis allting. För övrigt också tyvärr en bidragande orsak till att offentlig förvaltning (inkl bygglov mm) mm kostar så mycket...
Inte bara det, underlåtenhet att dokumentera ordentligt är något som tex hälso och sjukvårdens ansvarsnämnd (numera ivo) ALLTID har slagit ner på. Men att offentliga institutioner noggrannare än privata sektorn visar vad de håller på med är väl rätt naturligt - det är ju skattemedel vi förbrukar.
 
mp11af skrev:
Känner spontant att det var spänt redan från början. Det är aldrig roligt att känna att folk är misstänksamma. Yrkeskunskapen som en bra hantverkare besitter förutsätter ju att arbetet inte utförs exakt enligt kundens anvisningar alla gånger just för att kunden inte har samma kunskap och färdighet som en hantverkare. Jag har samarbetat med många hantverkare utan problem och jag är oftast betydligt petigare än vad0 dom är, men jag slår dom sällan i effektivitet och smarta lösningar. Nästa gång du kontaktar en hantverkare så var öppen med att du haft dåliga erfarenheter och är lite nojig över att det ska bli problem. Att komma med det efterhand kan ju göra vem som helst galen och ger intrycket av att du inte litar på folk. Lycka till.
Jag har ju varit tydlig verbalt om detta innan avtal skulle skrivas. Att vi är nogranna o vill ha avtal då vi gjort så under hela byggprojektet. Det var då han ville skaka hand o sa att "det löser sig nog jag är inte svår att ha o göra med" (vid platsbesöket)

Måste jag ge andledning till varför jag vill ha avtal? Att jag ev har haft dåliga erfarnheter innan? Nej det måste Jag inte. Dessutom var inte det ett huvudproblem från början då jag uppfattade att vi var övrrens. Det räcker att jag läser på forumet här om hur missmöjda kunder är pga otydlighet om önskemål o avtalskrivande samt människor i min vardag o omgivning.

Jag har ju faktiskt haft fördel med att skriva avtal då det har uppstått saker o ting o kunnat hänvisa till det o båda är med på det.

Kommunikationen blir som sagt mycket lättare. Vi hade ju stämnt av allt innan o det var ju ok från bådas håll.

Ja, jag litar inte på hantverkare o jag är rädd för att bli lurad men genom avtal har det aldrig varit några problem med tidigare seriösa hantverkare.

Inte denna gång men det var ju lika bra det att det avbröts!

Han var jätte trevlig innan o det kändes bra allt. Men som sagt jag tror att han var sur för att jag inte svarade i telefonen tror jag. Det var där det triggade igång nåt hos honom samt att han inte fick tillgång till huset o nyckeln som han ville.

Jag har aldrig skrivit här heller att jag skulle kontrollera hans kompetens o jobb. För där har jag bevis för att det är ett bra arbete han har gjort tidigare på nedervåningen. Men då skrev inte jag avtalet direkt med honom då han var en underentreprenör.

Nu är vi byggledarna i bygget på vår övervåning o får då ta in " underentreprenörer" o då kräver vi avtal.

Krångligt är det inte.

Men är man inte van vid att läsa ett hantverkaravtal från konusmentverket så kan ju han säga det som hantverkare istället för att hoppa på mig som kund o säga att jag är jobbig som kräver avtal för ett jobb.

Men det var ju faktiskt inte det som problemet var från början.

Dessutom innehöll bilagorna 2 papper från honom (materiallista & tidrapport ) + en ritning från oss + avtalet.
Så mycket papper var det inte !

Han vill använda sitt tidsrapotterings papper som bilaga vilket var ok för oss o vi var överens.

Så jag måste ändå säga att jag försökte anpassa mig en hel del efter hans önskemål trots att jag är kunden som betalar men jag ville inte ge honom nyckeln bara.

Som sagt förtroendet har jag haft med de andra seriösare hantverkarna men inte med denna man fick jag erfara nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.