Status
Tråden går ej att kommentera.
thomasx skrev:
Om hantverkaren nu hade så himla mycket jobb, varför åkte han då inte på något annat när TS inte svarade... ... ...
Skulle nog gissa på att det är precis vad som skedde efter att hantverkaren lämnade TS med munnen öppen i farstun.
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
tompaah7503 skrev:
Ber dig läsa följande citat av TS igen:
"Ska jag som kund behöva vara servieminded mot hantverkaren? När det är jag som betalar honom?"
Nu har jag läst det igen.

Så då ber jag dig att läsa mitt inlägg igen!


tompaah7503 skrev:
Genom att inte vara tillgänglig på telefon som utlovat? Genom att inte underlätta för hantverkaren att hitta rätt i en situation där uppenbarligen förstahandsvalet är det felaktiga?
Du menar som att erbjuda sig att hjälpa till att hämta grejerna...

Ärligt talat, hantverkaren har varit på platsen innan. Om han trots detta inte visste var han skulle ta vägen, är det inte rätt rimligt att då först gå och kolla vart man ska ta vägen, innan man börjar lasta av? Nu är det alltså TS fel att hantverkaren inte har någon koll, trots att han varit där innan. Helt makalöst.
 
  • Gilla
Hanmehatten och 2 till
  • Laddar…
Ja det är verkligen makalöst att en hantverkare, kanske med decenniers erfarenhet av jobb ute hos kunder, inte kommer ihåg en enskild kunds premisser. Häpnadsväckande.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Drömma skrev:
Klart jag vet det. Har lämnat ut det förut till vår husfirma. Men det är ju entreprenörens ansvar att meddela det innan avtalskrivandet så att vi hinner få det från banken o ge det till entreprenören/hantverkaren. Han drog ju till det argumentet att han vill ha det i samband med när det var dags o skriva under o blev sur - var min känsla.
Jag har inga problem att lämna det som jag skrivit ovan.
Men det är ju faktiskt motparten som får meddela om det önskemålet innan AVTALSKRIVANDET.
Ovanligt med Bankgaranti brukar ju nästa alltid vara bankspärr då garanti är ganska dyrt.
 
tompaah7503 skrev:
Skulle nog gissa på att det är precis vad som skedde efter att hantverkaren lämnade TS med munnen öppen i farstun.
Så varför åkte inte hantverkaren dit direkt, istället för att sitta och vänta på att TS ska ringa?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
tompaah7503 skrev:
Ja det är verkligen makalöst att en hantverkare, kanske med decenniers erfarenhet av jobb ute hos kunder, inte kommer ihåg en enskild kunds premisser. Häpnadsväckande.
En enskild kunds premisser, att inte komma ihåg var entren på ett hus där man nyligen varit ligger?

Ja, det är faktiskt ganska häpnadsväckande. Extra häpnadsväckande är att man börjar lasta av trots att man inte vet. Och att man blir sur på kunden, om det nu visar sig att man trodde att man kom ihåg, men tog fel.

Men jag förstår. Kunden skall i varje ögonblick stå till hantverkarens förfogande och övervaka denne så att denne gör allt rätt och helt utan tidsspillan. Det är ju trots allt kundens ansvar, såsom betalande, antar jag.
 
  • Gilla
Hanmehatten och 1 till
  • Laddar…
Hantverkaren i det här fallet har ju redan brutit mot deras muntliga avtal att han skulle läsa igenom det skriftliga avtalet och göra nödvändiga ändringar innan han skriver på det. Han har fått det till sin e post men inte hunnit läsa igenom det. Det redan säger hur viktig man är som kund hos honom.

Jag vet att många tror att alla är tillgängliga i telefon dygnet runt konstant men många kan inte bara sitta och vänta på att telefonen ringer eller vara hemmma hela tiden.

Nu tycker jag iofs att ts borde haft telefonen med sig så han hade hört den. Men om man är någorlunda erfaren inom sitt yrke så borde det inte vara något problem att se ungefär hur ett jobb löper på och då kunna ringa en stund innan man kan komma. Man måste ju inte ge en exakt tid. Visst det kan dyka upp oväntade luckor också men då ska man väl vara glad att man har en kund som man kan åka till och förtjäna lite mera. Fast man kanske måste vänta en stund innan kunden blir tillgänglig.
 
  • Gilla
Hanmehatten och 2 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Så varför åkte inte hantverkaren dit direkt, istället för att sitta och vänta på att TS ska ringa?
Det kan ingen i tråden veta. Men man kan tänka sig att han utförde någon syssla efter förra jobbet som ändå skulle göras, ex.vis packa ur grejer, städa upp i bilen, vad vet jag. Använd fantasin.
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Jag läste / lyssnade på en bra bok som nog förklarar en stor del av problemen mellan kunder / hantverkare
Omgiven av idioter, skriven av Tomas Erikson, tar upp personlighetstyper där endel inte kan få nog av papper och gräva ner sig i avtal och vissa andra inte alls vill hålla på med sånt utan bara "lösa problemet"
 
  • Gilla
shadowfire och 5 till
  • Laddar…
nino skrev:
Jag läste / lyssnade på en bra bok som nog förklarar en stor del av problemen mellan kunder / hantverkare
Omgiven av idioter, skriven av Tomas Erikson, tar upp personlighetstyper där endel inte kan få nog av papper och gräva ner sig i avtal och vissa andra inte alls vill hålla på med sånt utan bara "lösa problemet"
Vill man generalisera lite så vågar jag påstå att det oftast är offentligt anställda som vill hålla hårt i byråkratin och pappersarbetet medan privat anställda hellre löser problemet ifråga.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
tompaah7503 skrev:
Det kan ingen i tråden veta. Men man kan tänka sig att han utförde någon syssla efter förra jobbet som ändå skulle göras, ex.vis packa ur grejer, städa upp i bilen, vad vet jag. Använd fantasin.
Visst, hantverkarens priolista

1. En "omständig", "besvärlig" kund som orsakar "onödigt mycket arbete".
2. Städa bilen
3. Arbeta med något av alla andra egentligen viktigare uppdrag

Å du tycker att jag ska använda fantasin. Kom mer på jorden du istället.

Så klart gjorde hantverkaren något i stil med att städa bilen, eftersom något viktigare inte fanns. Det är liksom hela poängen...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
nino skrev:
Jag läste / lyssnade på en bra bok som nog förklarar en stor del av problemen mellan kunder / hantverkare
Omgiven av idioter, skriven av Tomas Erikson, tar upp personlighetstyper där endel inte kan få nog av papper och gräva ner sig i avtal och vissa andra inte alls vill hålla på med sånt utan bara "lösa problemet"
Ja visst, att vi är olika som människor är så klart en del av problemet. En annan del är att den ena vill betala så lite som möjligt och den andre vill få betalt så mycket som möjligt. Om man då har en eller två parter som inte är helt ärliga, så kan det bli etter värre.

Det fina med att vara hantverkare som inte gillar pappersarbete är när man stöter på kunder som fixar det åt en. Men för vissa duger inte ens det. Då kan man börja misstänka det andra alternativet ovan ;)

Men i grund och botten är det så, att om man är hantverkare och inte gillar pappersarbete, så bör man kanske antigen ta en anställning istället för att driva eget, eller anlita någon som sköter pappersarbetet.
 
  • Gilla
Drömma
  • Laddar…
thomasx skrev:
Visst, hantverkarens priolista

1. En "omständig", "besvärlig" kund som orsakar "onödigt mycket arbete".
2. Städa bilen
3. Arbeta med något av alla andra egentligen viktigare uppdrag

Å du tycker att jag ska använda fantasin. Kom mer på jorden du istället.

Varken du eller jag VET.
Här kommer en alternativ priolista, fullt trovärdig:

1. Försöka med en timmes framförhållning boka in en jobb till klockan 13, då lunch och rutinarbete från förra jobbet beräknas vara klart. Ett jobb som ska göras på strötid denna vecka. Hos en kund som hantverkaren ännu inte vet är besvärlig och omständig eftersom ingen av missarna från TS sida ännu har skett.
2. Fixa med lunch/rutinarbete till kl. 13, då det skulle göras efter förra jobbet ändå.
3. Försöka boka in ett annat jobb hos en annan kund.
 
tompaah7503 skrev:
Varken du eller jag VET.
Här kommer en alternativ priolista, fullt trovärdig:

1. Försöka med en timmes framförhållning boka in en jobb till klockan 13, då lunch och rutinarbete från förra jobbet beräknas vara klart. Ett jobb som ska göras på strötid denna vecka. Hos en kund som hantverkaren ännu inte vet är besvärlig och omständig eftersom ingen av missarna från TS sida ännu har skett.
2. Fixa med lunch/rutinarbete till kl. 13, då det skulle göras efter förra jobbet ändå.
3. Försöka boka in ett annat jobb hos en annan kund.
Din lista faller på flera punkter.

Hantverkaren ringde vid 13-tiden, inte en timma innan. TS ringde tillbaka vid 14. Så någon timmes framförhållning är något du lagt till. Den fanns aldrig.

Att andra kunder nu helt plötsligt också måste bokas in, att kunna komma och gå var ju i det närmaste en självklarhet. Nu helt plötsligt är det bara sådana kunder hantverkaren har.

Dina försök att tillrättalägga verkligheten runt din argumentation faller bara pladask. Som jag sa, kom ner på jorden istället.

Vilken hantverkare som helst som har så gott om fria jobb åker så klart på ett av dem sekunden efter att en kund som kräver bokning inte svarat.
 
  • Gilla
Hanmehatten
  • Laddar…
moperandi skrev:
Det är ju naturligtvis en subjektiv värdering som leverantören gör. Har ingen aning om hur bilagorna såg ut. Det kan ju naturligtvis vara så att dokumentationen inte var speciellt omfattande. Tycker dock det var väldigt nonchalant av ts att inte svara på telefonen under en timme i en situation där ts inte ville låna ut en nyckel utan istället tänkte göra sig tillgänglig.
Vi hade aldrig överskommet om att han skulle få en egen nyckel o ha tillgång till huset. Utan han skulle ringa mig efter lunch. Jag fick ingen tid när han skulle ringa. Jag råkade missa det då jag var ute o rensade ogräs med radio på.

Inget undvikande var det med flit!

Jag berättade att jag skulle vara hemma o önskade bara att han skulle ringa innan han kom. Men jag förväntade mig i mitt huvud att han kanske skulle ha gett mig 1 timmes framförhållning när han ringer. Jag kunde bett honom att specifiera en ungefärlig tid han tänkte komma innan.

Där blev det en miss i kommunikationen från min sida. Jag kunde varit tydligare o frågat.

Samtidigt minns jag att han sa att "jag vet inte när jag kommer" och då tänkte jag att det löser sig nog.

När jag i alla fall ringer tillbaka så säger han jag kommer nu vilket var ok för mig.

Men det var nog det han blev irriterad över mest tror jag dvs att jag missade samtalet vilket jag har förståelse för.Får göra det bättre nästa gång med kommunikationen.

Angående nyckeln bad han om det på plats o jag sa då nej mer tydligt än innan (se min text ovsn) till det för första gången under vårt samarbete. Och då blev han sur o fick nog tyckte han.

Här har vi alltså olika sätt o se på det - hantverkaren o jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.