Jag är nyfiken att hör synpunkter på fyra olika minireningsverk +/-

Biovac FD 5 N PEH
Biokube Pluto
Ecobox Small
WSB Clean
 
Jool27 skrev:
Jag är nyfiken att hör synpunkter på fyra olika minireningsverk +/-

Biovac FD 5 N PEH
Biokube Pluto
Ecobox Small
WSB Clean
Har bara erfarenhet av Ecobox Small. Men susade igenom ett gäng manualer och olika system när vi valde. I Ecoboxen sitter allt i samma tank. Inlopp tank och utlopp. Då vattnet i sista steget går igenom en säck polonitegrus så behövs ingen ytterligare rening av fosfor etc. Vattnet som kommer ut ska vara helt rent och går att vattna grönsakerna med om man nu skulle vilja det. (eller släppa ut i stenkista/dränering). Finns bara en rörlig del, och det är en luftpump som syresätter tanken, denna pump sitter utanför tanken i en liten låda, så pajjar den behöver du inte ta på grodmansdräkt.

Vi köpte en tank från en återförsäljare i en helt annan del av Sverige för ca 75 kkr ink moms om jag kommer ihåg rätt. Hade sedan en lokal grävare att sätta dit den. Tog 2 halvdagar ca 10 timmar, men då hjälpte jag själv till och handskyffla och kopplade rören. Om jag kommer ihåg rätt tog grävaren ca 10 kkr för detta. Vår lokala Ecobox återförsäljare/grävare ville ha 120 papp i paketpris.....

Tips, prata med din kommuns miljöinspektör INNAN du beställer något, det är ju han som till slut ska godkänna installationen. Ibland har de tidigare erfarenheter du kan ha hjälp av. Dessutom ogillar de allt som inte har CE stämpel, och riktiga mätprotokoll av renhetsgrader etc. Hade jag valt det miniverk jag ville, hade det inte blivit godkänt. Jag tog det han ville, då blev allt plötsligt mycket smidigare. Lycka till! Det är en djungel.
 
  • Gilla
Mark0
  • Laddar…
Kolla med kommunen först!
De kan ge råd.
 
Tack för tipsen.

Har kollat lite med kommen och det ville inte alls prata olika tillverkare eller rekommendera olika tekniker (reningsverk, markbädd eller infiltration) det var upp till oss. Har även hört från olika entreprenörer att de inte är så roliga att ha å göra med.

Men som det ser ut i dagsläget blir det inget reningsverk. Det stora problemet just nu är att pumpbrunnen efter trekammaren läcker in vatten vid nedersta skarven och vi inloppet från trekammaren. Det leder till att infiltrationen inte riktigt orkar med.
 
Så länge du kan visa att du kommer att uppfylla gällande regler för gränsvärden och rening så ska kommunen vara nöjd.

I de allra flesta fall så undviker dom att ge formella "råd" om leverantör för att inte hamna i en situation med otillbörligt gynnande etc.
 
  • Gilla
vito888
  • Laddar…
F
Undvik ALLA anläggningar som har pumpar, ljus, larmanläggningar, serviceavtal, och andra fördyringar som pesten. För det är vad det kommer att bli, pest alltså. Köp en anläggning som fungerar utan en massa klabb. Byta sten till stenkistan får man dock göra med några års mellanrum för att den skall fungera. Den jag köpte heter biorock, men det finns säkert andra.
 
Redigerat:
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Fakathong skrev:
Undvik ALLA anläggningar som har pumpar, ljus, larmanläggningar, serviceavtal, och andra fördyringar som pesten. För det är vad det kommer att bli, pest alltså. Köp en anläggning som fungerar utan en massa klabb. Byta sten till stenkistan får man dock göra med några års mellanrum för att den skall fungera. Den jag köpte heter biorock, men det finns säkert andra.
Tyvärr åker vi på att pumpa hur vi än gör. Men annars undviker jag gärna tekniska prylar ihop med avloppet. Möjligen att man ska ha nivålarm i pumpbrunnen.
 
Vi har WehoPuts 5 vid fritidshuset och den har tuffat på bra utan problem nu i över tre år...
 
Har en Baga med biotank.
Den har fem pumpar:
-Flockning
-Trekammar till Bio
-Bio rejekt tillbaka till trekammar
-Biospridare
-Utlopp
Därtill givare och en datormodul som styr eländet.
Upplagt för strul? Ja!
 
MagHam skrev:
Har en Baga med biotank.
Den har fem pumpar:
-Flockning
-Trekammar till Bio
-Bio rejekt tillbaka till trekammar
-Biospridare
-Utlopp
Därtill givare och en datormodul som styr eländet.
Upplagt för strul? Ja!
Usch, det lät sådär. Jag hoppas och tror det räcker med en pump :)
 
Kapar tråden lite, jag står också i valet och kvalet mellan olika reningsverk. Är det någon som har någon erfarenhet av denna modell, Iisi Rock:

http://www.sveme.se/produkter/iisi-rock
 
Jool27, vad blev det för reningsverk till slut?
 
R rsa skrev:
Jool27, vad blev det för reningsverk till slut?
Till slut blev det inget av dessa, vi valde att köra på en lösning med en markbädd och Fanns In-Drän moduler.
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Mmm, okej. jag har en sådan lösning fast infiltration som vi installerade för 9 år sedan. Den tar fortfarande emot vatten från trekammarbrunnen, men bortre delen av spridarröret är helt igensatt. Istället för att gräva om den tänkte vi köra med ett reningsverk.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
R rsa skrev:
Mmm, okej. jag har en sådan lösning fast infiltration som vi installerade för 9 år sedan. Den tar fortfarande emot vatten från trekammarbrunnen, men bortre delen av spridarröret är helt igensatt. Istället för att gräva om den tänkte vi köra med ett reningsverk.
Ajdå, då får man hoppas man klarar sig bättre. Roligare saker finns det att hålla på med.

Men hade det blivit något av reningsverken jag listade så är de nog WSB Clean. Men det är bara en ren magkänsla jag hade när vi kollade runt. Mycket kopplat till de säljare/entrepenörer vi pratade med. De presenterade vad de hade, inget skitsnack om andras produkter eller tokskryt om sitt eget.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.