Mr9 skrev:
Vad är det för planeringsverktyg ni använder? Sugen på att göra en ombyggnadsskiss på mitt hus.
Planlösning ritar jag i AutoCAD, 3D-modellerna är gjorda i Revit. Enda orsaken till att jag använder dessa är för att jag jobbar med dem, därav kan jag programmen och har dem gratis. Inget jag direkt skulle rekommendera en glad amatör egentligen, Sketchup tror jag är bättre lämpat då nästan. (Jag borde lära mig Sketchup själv känner jag, men jag orkar inte. :p)
 
Diskuterade lite runt mitt husbygge med kompisen som har granntomten, och han kom med en god idé: Vänd tvättstugan och flytta över WC+OMKL till andra sidan, så får man en korridor som vätter från hemmabio till kök, utan att passera bastudelen. Provade göra detta, och det blev faktiskt ganska bra!

En sak jag dock reagerade på var hörnet i yttervägg som då blev vid duschen, och tänkte att man kanske skulle göra huskroppen samma tjocklek hela vägen. Det ökade ytan med 5 kvm som jag inte använder då hemmabion har vissa fasta proportioner jag inte vill rucka på, men vid eventuell försäljning blir ju då utrymmet ytterligare lättare att dela upp, samtidigt som bygget förenklas med färre vinklar och dessutom tror jag huset ser bättre ut. Vad tror ni? Bilden visar båda alternativen, det jag beskrev sist är ovanför.

Byggahus v4.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I det övre alternativet kan man ju även använda ytan bakom hembioelektroniken som ett förråd, antingen med dörr utifrån (som även kan användas som entrédörr om man vill bygga om hemmabio till en extra lägenhet, för barn som inte vill bo hemma eller uthyrning) eller från tvätt/städ. Merkostnaden blir ju inte jättestor. Jag tilltalas definitivt av det alternativet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag kan konstatera att ett teknikutrymme bakom är guld värt om hemmabions apparater ska stå därframme. Vi har byggt en vägg en dryg meter ut från vardagsrumsväggen (snedtak bakom), 180 cm bred, med ett rejäl hål nertill för sladdgenomföringar och ett litet hål en bit upp för sladdar till TV. Väldigt snyggt och väldigt bra att kunna "sladdra" fritt därbakom. Där har vi även gömt undan en stor del av filmsamlingen.

Där kan du även slänga in lite gästsängar och sådant så att biorummet snabbt kan möbleras om till övernattningsrum.
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
Två månader har nästan gått nu och det har stått ganska still på husplaneringsfronten. Insåg att jag inte riktigt blev nöjd med huset som det var ritat, och beslöt att börja om med något nytt.
Efter mycket bläddrande i huskataloger en gång till, så hittade jag ett hus som jag tyckte kunde vara en schysst bas. Efter lite funderande och skissande har jag nu nått till något som jag själv tycker börjar bli riktigt schysst.

Villa Ljungbo.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Saker jag gillar:
-samtliga sovrum mot norr
-bra separation mellan alla funktioner som kan störa. Sätta in skjutdörrar mellan de tre olika huskropparna skulle vara ett bra sätt att skärma av ytterligare.
-tre olika områden för umgänge: vardagsrum, kök samt mindre allrum i östra delen
-mycket ljus in i vardagsrum

Nu är inte denna skiss särskilt finslipad, tex. så är alla fönster ditsatta utan någon särskilt stor eftertanke gällande storlek och position, utan mest för att få en känsla för tilltänkta ljusinsläpp.

Synpunkter? Bomba mig! :)
 
skydiver skrev:
Två månader har nästan gått nu och det har stått ganska still på husplaneringsfronten. Insåg att jag inte riktigt blev nöjd med huset som det var ritat, och beslöt att börja om med något nytt.
Efter mycket bläddrande i huskataloger en gång till, så hittade jag ett hus som jag tyckte kunde vara en schysst bas. Efter lite funderande och skissande har jag nu nått till något som jag själv tycker börjar bli riktigt schysst.

[bild]

Saker jag gillar:
-samtliga sovrum mot norr
-bra separation mellan alla funktioner som kan störa. Sätta in skjutdörrar mellan de tre olika huskropparna skulle vara ett bra sätt att skärma av ytterligare.
-tre olika områden för umgänge: vardagsrum, kök samt mindre allrum i östra delen
-mycket ljus in i vardagsrum

Nu är inte denna skiss särskilt finslipad, tex. så är alla fönster ditsatta utan någon särskilt stor eftertanke gällande storlek och position, utan mest för att få en känsla för tilltänkta ljusinsläpp.

Synpunkter? Bomba mig! :)
Vad hände med biorummet?

Två dörrar till badrummet känns inge vidare, men förstår varför
 
Redigerat:
Martin Berggren skrev:
Vad hände med biorummet?

Två dörrar till badrummet känns inge vidare, men förstår varför
Biorummet ligger just nu utanför husplaneringen. Antingen om man bygger ett skilt hemmabiorum ovanpå garaget, eller om man nöjer sig med att köra hemmabio i vardagsrummet. Lägger man lite pengar på bra mörkläggningsgardiner styrda via KNX så kan man ju få det riktigt bra även där. Inte lika bra givetvis, men även om ett biorum känns viktigt så prioriterar jag ett hus som känns riktigt schysst.

Två ingångar till toalett är lite sisådär, det kan jag hålla med om. Funderar på någon form av elektronisk låsning så man låser/låser upp båda dörrar samtidigt. Det tar bort min största invändning mot dubbla dörrar.
 
Onödig rymlig hall i föräldrasovrummet.
Dito trång hall med fyra dörrar i barnavdelningen.
Löjligt stor KLK i föräldrasovrummet.
Två dörrar till WC är det sämsta jag någonsin varit med om. Ser inte alls syftet med det, ta bort den ena helt enkelt.
Lite knepigt läge på altandörrarna i vardagsrummet, det där lähörnet kan vara skönt att sitt i när det blåser.
 
Anna_H skrev:
Onödig rymlig hall i föräldrasovrummet.
Dito trång hall med fyra dörrar i barnavdelningen.
Löjligt stor KLK i föräldrasovrummet.
Två dörrar till WC är det sämsta jag någonsin varit med om. Ser inte alls syftet med det, ta bort den ena helt enkelt.
Lite knepigt läge på altandörrarna i vardagsrummet, det där lähörnet kan vara skönt att sitt i när det blåser.
Jo, hallen i master bedroom var onödigt bred och den andra dörren till förrådet kändes onödig. Dessa är justerade.

Däremot vet jag inte om jag håller med om att det är en löjligt stor klädkammare? Två personers samtliga kläder, samt även lite annat smått och gott som alltid måste hamna någonstans.

Håller med om att två dörrar till WC kan vara dåligt. Min största invändning mot det är att två dörrar ska låsas och låsas upp, och att sånt brukar kunna fallera. Skulle man däremot lösa en centrallåsfunktion som låser/låser upp båda dörrarna tycker jag inte alls att den är dum. Har du några andra invändningar mot dubbla dörrar till toalett?

Altandörrarna kan man kanske spegla över hörnet så de vetter rakt neråt istället.
 
Mycket förvaring är bra, men allt kanske inte ska vara i föräldrasovrummet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.