C
-=fullmoon=- skrev:
Men har man varit med om elektriker som blandar ihop olika 3fas grupper i samma dosa och elektriker som inte har sett en gammal diazed central elle vet hur man gör en överkoppling för att lägga till en central då blir jag iaf lite mörkrädd.
Här lyckades elektrikern med konststycket att mata en trefasgrupp med två faser. Alltså typ L1 - L1 - L3. Inte så kul med i värsta fall 32A på nollan. Förvisso är huvudsäkringen 16A i detta fall, men ändå...
 
Hela pumpen inklusive Motorn och även sandfiltern är helt nya. Gissar att motorn går lite tyngre än vanligt när den ska orka driva ut allt luft som finns i cirkulations systemet. Motorn är märkt med 1,2 À. Hur mäter jag hur mycket det drar?
 
Köp en tångamperemeter på Biltema eller Kjell och mät över faserna.
 
luimar skrev:
Hela pumpen inklusive Motorn och även sandfiltern är helt nya. Gissar att motorn går lite tyngre än vanligt när den ska orka driva ut allt luft som finns i cirkulations systemet. Motorn är märkt med 1,2 À. Hur mäter jag hur mycket det drar?
Det finns normalt inget läge där man kan köra motorn över vad den ska klara, dvs spelar ingen roll med luft, stängda/öppna ventilrr osv. Så bäst är nog som sagt att du skaffar instrument så du kan mäta, ta en enkel tång som samtidigt går att mäta spänning med sån kan man ofta ha nytta av.
 
Den är inte felkopplad då? Ex. delta kopplad om den skall vara Y kopplad?
 
hempularen skrev:
Den är inte felkopplad då? Ex. delta kopplad om den skall vara Y kopplad?
Enligt TS bilder i inlägg 28 är motorn Y-kopplad, märkplåten säger Y-koppling vid 400V huvudspänning och D-kopplad vid 230V huvudspänning.
 
Jag har tagit hem en elektriker. Det var ingen fel på kopplingen.
Allt jag gjort var rätt! Skönt!
Felet var att en utav faserna (L2) levererade inte tillräckligt med "såpa". Det var glapp i huvudströmbrytare som gjorde att kablarna blev överhettade. Tyvärr hade vi inte hemma nån jordfelsbrytare... Jag ska satsa härnäst att sätta ditt två såna. Huvudströmbrytare till "övriga hus elen" har tagits bort för länge sedan. Nu tog elektrikern bort den andra strömbrytare (till element, garage, värmepump, pool). Det blev en ny sockerbit.
Nästa steg blir det jordfelsbrytare. Nu kan jag åtminstone bada i poolen så fort det kommer upp till 28 grader och det fina vädret kommer tillbaka!
Tack för alla kommentarer och distans hjälp!
 
tommib
Jag hakar på med en fråga ang fasordningen.

Jag har biltemas spänningsprovare http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Spanningsprovare-12690-V-ACDC-2000023353/ som känns som en kopia av ett något mer seriöst instrument. Rätt bra kvalitetskänsla i det faktiskt. Det jag undrar är att manualen beskriver att man ska sätta proben märkt L2 mot den förmodade fasen L1 och proben L1 mot den förmodade L2. Om man då får R så är det korrekt rotationsriktning. Brukar det vara så på spänningsprovare eller är det knasigt? Jag tycker spontant att det verkar vara ett väldigt ointuitivt sätt att mäta men det kanske bara är jag? Länk till manualen: http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/15-289_man.pdf fasföljdstest beskrivs på sida 5....
 
Du får testa mot känt nät, de av den typen jag sett irl har varit tvärtom alltså som man naturligt tänker sig. Bör vara en miss i manualen verkar det som.
 
Mikael_L
Ja det tycker jag är lite ointuitivt, och dessutom inte på samma sätt som t.ex. fluke:

På t.ex. T150, så om man lägger proben märkt L1 på L1, och lika med L2, så lyser pilen R på instrumentet.
Z142.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Ja, det känns som att det borde vara L1->L1 och L2->L2, vilket skulle ge R om det är rätt kopplat.

Anledningen till att jag frågar är att grannen kom över och behövde låna trefasuttaget någon gång nästa vecka till någon hantverkare som skulle komma och blåsa rent med en rejäl högtryckstvätt.... Hade jag kunnat vara hemma hade det inte varit något problem men det är lite trist om grannens hantis bränner sin maskin för att den går åt fel håll. Samtidigt borde en maskin av den typen vara skyddad mot felgång och ha en vändbar kontakt med tanke på att den sannolikt kopplas till alla möjliga uttag....

Känt nät blir lite svårt.... Vad skulle det vara? När jag inte vet om manualen är rätt är det svårt att avgöra... Bäst skulle förstås vara en liten trefasmotor som man skulle kunna kolla men jag har ingen sådan i bakfickan.
 
Har du inte värmepump? Där vet du att rotationen är rätt som det ligger in på plint.


Annars får du göra en klassisk koppling med två små lampor och en konding från tex en gammal armatur, lägg dem Y och se vilken som lyser starkast. Bara att analysera sen tekniskt, matematiskt vad det innebär för fasföljd.
 
luimar skrev:
Jag har tagit hem en elektriker. Det var ingen fel på kopplingen.
Allt jag gjort var rätt! Skönt!
Felet var att en utav faserna (L2) levererade inte tillräckligt med "såpa". Det var glapp i huvudströmbrytare som gjorde att kablarna blev överhettade. Tyvärr hade vi inte hemma nån jordfelsbrytare... Jag ska satsa härnäst att sätta ditt två såna. Huvudströmbrytare till "övriga hus elen" har tagits bort för länge sedan. Nu tog elektrikern bort den andra strömbrytare (till element, garage, värmepump, pool). Det blev en ny sockerbit.
Nästa steg blir det jordfelsbrytare. Nu kan jag åtminstone bada i poolen så fort det kommer upp till 28 grader och det fina vädret kommer tillbaka!
Tack för alla kommentarer och distans hjälp!
En klassiker. Troligen var det inget fel på din gamla pump utan du saknade en fas och därmed löste motorskyddet ut och motorn snurrade inte. Elektrikern eller mätinstrumentet borde kanske tillkallats från början, glapp är aldrig bra.
 
tommib
GK100 skrev:
Har du inte värmepump? Där vet du att rotationen är rätt som det ligger in på plint.


Annars får du göra en klassisk koppling med två små lampor och en konding från tex en gammal armatur, lägg dem Y och se vilken som lyser starkast. Bara att analysera sen tekniskt, matematiskt vad det innebär för fasföljd.
Jo, jag har en värmepump. Dessutom kommer jag ihåg att elektrikern vid centralbytet (jo, faktiskt, en ABL dessutom) fick byta plats på två faser ut till den för att den inte skulle klaga på fel fasföljd. Där kanske man kan förutsätta att det är L1-L2-L3 som är rätt men det innebär då att hela centralen är bakvänd från mätaren och framåt, eller att klantskallarna som kopplade in pumpen gjorde fel i antingen säkerhetsbrytaren eller pumpen. Suck.... orkar inte bryta all el och öppna allt....

Jag hittade kopplingsschemat för fasföljdstestaren tidigare men har inte riktigt tid att pyssla ihop en sån, även om det är en intressant övning intellektuellt att förstå hur den fungerar. Just nu är det tillräckligt intellektuellt på jobbet.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Kolla i VP det kan ju inte vara så besvärligt ;) och det skulle förvåna mig om fel fasföljd skulle innebära nått problem för den som kommer med tvätten, dom är nog rätt van med att fasföljden är fel och fixar det endera med att "vrida" på stiften i stickproppen eller sätta in en fasvändare mellan sladd och uttag.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.