Har ett hus som vi totalrenoverat, dvs golv, tak, väggar, nytt kök och ny tvättstuga , ny NIBE-pump etc. Husen kring oss går för ca 8-9 miljoner och säljs på ett par dagar

Vi har haft visning och har intressenter, några bud har trillat in, budgivningen startade ca 500 tkr under utgångspris. Nu är vi uppe på utgångspris. Budgivning har pågått i en vecka och alla spekulanter verkar mycket tveksamma om jag tolkar mäklaren rätt.

Ska vi sälja och vara missnöjda, eller vänta till hösten och hoppas på minst samma nivå eller bättre? Hur skulle ni tänka?
 
Vad är utgångspriset och varför, tror ni, är erat hus trögare att sälja?
 
T
Jag råder till att vänta, marknaden behöver sätta sig efter anorteringskravet, dock tror och hoppas jag inte att priserna/budgivningarna återgår till hur det var för 1 månad sen.
 
T
thomasx skrev:
Vad är utgångspriset och varför, tror ni, är erat hus trögare att sälja?
Priserna har sjunkit med ca 10-15% sen amorteringskravet, många hus som dras tillbaka från försäljning.
 
Kanske göra ett försök i sommar när ingen annan säljer? Vet själv att man bara gick och väntade på nya objekt i mitten-slutet av juli när det var dött på Hemnet. Sälj inte till ett pris ni inte är nöjda med, om ni har möjlighet att avvakta vill säga.
 
Ska ni köpa i samma marknad spelat det kanske mindre roll. Eller har ni redan köpt?
 
O
Kan nog vara smart att avvakta om du inte är helt nöjd med budet.
 
Varför satte ni ett utgångspris som ni är missnöjda med?
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
O
MB77 skrev:
Varför satte ni ett utgångspris som ni är missnöjda med?
Det kallas för lockpris, Det är tydligen så man säljer hus idag :p :D
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Så länge man döper det till "utgångspris" och inte "accepterat pris" är det ju egentligen inte missvisande heller.
 
Odjuret skrev:
Det kallas för lockpris, Det är tydligen så man säljer hus idag :p :D
Bevisligen så var det ju inget lockpris :rolleyes:
 
  • Gilla
Xtruder och 1 till
  • Laddar…
T Larsson skrev:
Så länge man döper det till "utgångspris" och inte "accepterat pris" är det ju egentligen inte missvisande heller.
Jo, eftersom ett utgångspris ändå är ett pris man är beredd att sälja för.

Husauktioner är i alla fall de enda auktioner jag någonsin hört talas om, där en försäljning inte blir av även om det kommer bud på utgångspriset.

Försök kör den varianten på tradera eller ebay... ;)
 
Om man sätter det pris man tror man får efter budgivning/hoppas på/som mäklaren glatt värderat till så är ju risken att köpare (som automatiskt plussar på den summa som objekt i samma område brukar stiga med i budgivningen) tycker huset är för dyrt jämfört med ett likvärdigt hus där man satt ett lägre utgångspris.
 
Ja, det är en mycket märklig säljprocess i Sverige. Här i München, som är Tysklands hetaste bostadsregion, säljs bostäder aldrig över "utgångspriset". Förövrigt har jag svårt att förstå hur hus kan vara dyrare i Stockhom än i München, som är en dubbelt så stor stad, som inte ligger i Europas utkant, och vars invånare har betydligt starkare ekonomi.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Utbud och efterfrågan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.