Hej!
Vi funderar på att skaffa en förbränningstoalett till sommarstugan, men undrar om det är värt kostnaden? Den verkar ju rätt dyr och drar mycket el. Och så släpper den ju ut en massa värme i onödan, kan man inte använda den till nåt istället för att slösa bort den?

Hur gör ni? Är ni som har förbränningstoalett nöjda? Har ni tips på vad man kan göra för att inte slösa massa värme (och därigenom el och pengar!)? :cool:
 
Har haft en cinderella i ett ouppvärmt gammalt utedass i ca 10 år. Funkar bra. Bekvämt och rent. Men som du säger, gansk dyr och dyr drift. Men man får ställa det mot ett minireningsverk eller liknande.
 
F
Vi har en Cinderella i sommarstugan. Vi är mycket nöjda med den. Ingen lukt. Inget krångel.
Vårt tips:
Vi har installerat en Uridan Sit Down (wwww.toab.se) där man gör ettan. Den står bredvid vår Cinderella. Inte billig den heller men det känns vettigt att inte starta upp förbränningen i tid och otid.

Angående att ta vara på värmen så är det påfallande lite som Cinderellan värmer upp rummet den står i. Det är ju ingen stor nackdel sommartid men kallare årstid behöver man ha uppvärmning som kompletterar. Om den står i ett mer ombonat badrum så se till att ansluta ventilation direkt till Cinderellan.
 
Mina föräldrar har en gasoldriven Cinderella i sin sommarstuga och de är riktigt nöjda. Ingen lukt, inget krångel inget utedass med hink som måste tömmas. Lite mer civiliserat helt enkelt.
 
Fyller på med ytterligare förbränningsfråga. :)

Tittade lite på Cinderella för några år sedan men det bidde en Villa Separett istället. En detalj som jag hängde upp mig på med Cinderellan var att vad jag förstod så skiter man i en påse och en ny skall sättas på plats varje gång, då den förbränns med avföringen. Det fanns småbarn med i bilden och jag såg omfattande problem med den hanteringen och valet blev som sagt ett annat. Så till frågan: Är det så det funkar och är påshanteringen ett problem, framförallt med småbarn med i bilden?
Det vore ju onekligen bra om man slapp lukten (som iofs är hanterbar nu) och om man slapp byta tunna en gång i kvartalet. Separetten lever ju inte för alltid....
 
Småbarn behöver enligt min erfarenhet hjälp. Dels med att sätta dit påsen ordentligt, dela med att kolla att den åker ned som den ska. Ibland om det inte har blivit så mycket faller den inte ner som den ska nämligen.

Cinderellan behöver tömmas typ varannan vecka men det är som att tömma kakelugnen typ. Sen bör man göra rent avgasröret kanske en gång om året.

Ju mer kiss det är i cinderellan desto mer avlagringar blir det i askkoppen och i avgasröret. Tror det har med salter och förbränningstemp att göra.
 
Tack för inputen Tosse!
Asktömningen är väl inget problem men påshanteringen känns sådär... Nu är ju inte barnen lika små längre iofs. Jaja, det kan ju bli aktuellt med studiebesök hos någon Cinderellaägare den dagen separetten ger upp. :)
 
Ingen orsak! När barnen har kommit närmare skolåldern är det säkert inget problem att lära dem att de ska öppna och kontrollera efter "spolning".
 
När mina barn är hälsar på i mina föräldrars stuga brukar vi vuxna sätta i en ny påse när vi är klara. Då är toaletten "färdigladdad" inför att något av barnen kommer dit. Egentligen har min äldsta grabb som är 6 år full koll på hur man ska göra så han skulle kunna ordna det själv. Det är nog värre med vuxna gäster som inte vet hur man ska göra och som har lite för hög skamtröskel för att fråga...
 
Var noga med att inte köpa något billigt skit så att säga. cinderella verkar vara den enda som faktiskt fungerar riktigt bra. mina svärföräldrar köpte en separett tidigare toamoa /Flame, den fungerar inte alls särskilt bra (tycker jag) den har fallerat någon gång, det kan bero på att någon våtservett med plastinnehålll följt med någon gång men även i övrigt förbrände den inte allt helt.
 
Sammanfattade erfarenheter efter flera års 'fritidstoalettande', varav de två sista med just förbränningstoa:
Toamoa verkar ha blivit den första versionen av Separett Flame 8000. Flame fanns i en äldre version, som bl.a. såldes av Bauhaus (ung = Toamoa), och som fortsatt visade flera av de fel som rapporterats för Toamoa i en annan tråd i detta forum, och där grundorsaken verkar vara otillräcklig ventilation för förbränningen som orsakar fukt i askbehållaren och våta förbränningsrester. Flame senare uppdaterad till ny version (förbättrad fläkt, mindre bockad anslutning till avgasröret, ny elektronik och ny typ av skyddshuv utomhus på avgasröret). Konverterings-kit finns för ombyggnad av gamla till nya modellen; kostar runt 5-6000:- inkl arbete och transporter till fabrik. Garantitid på tre år efter inköp för gamla modellen ger rabatt till en kostnad på drygt 1000:- , men mkt tråkig och ovillig attityd hos Separett vid reklamation, trots att problemen uppenbart varit kända sedan lång tid!. Byter nu till Cinderella - klart dyrare, men generellt verkar deras kunder vara nöjda, att döma av vad man ser vid genomgång av flera forumdiskussioner.

En klar liten men vid vissa uppställningar kanske viktig aspekt är att Flame har en mekanisk lösning för spolning/bränning som slamrar/smäller en hel del, och som därmed kan ge störande ljud om toan är installerad nära tex yttervägg mot sovrum, eller nära en annan 'ljuskänslig' plats.
 
Mina svärföräldrar har en Cinderella sedan 1 år tillbaka, fungerar klockrent. Röken luktar ungefär som vanlig rök, eller åtminstone som att något lite ovanligt bränns, men någon äcklig lukt blir det inte.

Viktigt komma ihåg att sätta i påsen såklart, annars blir det säkert stökigt..

Gällande luft så har de köpt den senaste varianten av Cinderella som har ett rör för till-luft och en för från-luft, då blir det inget kall-ras i rummet alls.

10 pers kan gå direkt efter varandra utan att det blir för mycket, är ju sällan de är större sällskap än så som använder den så..

7-10 SEK per toabesök får man nog räkna med. Med tanke på hur vidrig min toa-hantering är idag, flytta påsar och hinkar till soptippen.. då är jag villig att betala varje krona för att slippa det.
 
Z Zebrahulken skrev:
Hej!
Vi funderar på att skaffa en förbränningstoalett till sommarstugan, men undrar om det är värt kostnaden? Den verkar ju rätt dyr och drar mycket el. Och så släpper den ju ut en massa värme i onödan, kan man inte använda den till nåt istället för att slösa bort den?

Hur gör ni? Är ni som har förbränningstoalett nöjda? Har ni tips på vad man kan göra för att inte slösa massa värme (och därigenom el och pengar!)? :cool:
Hur gick det med toalettvalet och hur har det fungerat?
 
Janus82 Janus82 skrev:
Mina föräldrar har en gasoldriven Cinderella i sin sommarstuga och de är riktigt nöjda. Ingen lukt, inget krångel inget utedass med hink som måste tömmas. Lite mer civiliserat helt enkelt.

Hur mycket gasol drar den?? Tack för svar
 
Blackcabin Zeb Colliander skrev:
Hur mycket gasol drar den?? Tack för svar
Jag vet faktiskt inte. Mina föräldrar har en liten P6-tub till toaletten och jag har förstått det som att den räcker länge. Det är nog bättre att du kollar vad tillverkarna säger än att jag gissar vilt för jag har ingen riktig koll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.