Vad pratar man om för skador då? Stickor i fingrarna eller förlamning?

Viss nonchalans finns hos mig gällande säkerheten. Något som kan bero på att högmod och det sunda förnuftet säger mot säkerhetsföreskrifterna. Att föreskrifterna ibland känns mer som en friskrivning à la USA snarare än en relevant uppmaning.
Jag är dock noggrannare med utrustningen när jag jobbar med metall än trä. Jag skulle aldrig ens ta i rondellen utan skyddsglasögon och hörselkåpor, svetsen skulle inte röras utan svetshjälm och jag bor i mina stålhätteförsedda kängor.
Jobbar jag med trä och ljudet är störande så åker hörselkåpor på men jag kommer nog inte överväga skyddsglasögon när jag ska borra ett hål i en träbit.
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
Ett tips är också att sluta i tid på kvällen. De två gånger jag skadade mig så att jag behövde uppsöka sjukhus under renoveringen var när jag i tankarna stängt butiken och befann mig på väg därifrån, men bara skulle fixa det där sista och fick istället börja natten i akutens väntrum. Ena gången en såg- och den andra en knivskada som krävde ett antal stygn vardera. Ingen skyddsutrustningsfråga utan snarare brist på fokus, eller klantighet på svenska.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
D09
" ska bara "

😇
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Precis. Den där "ska bara" har åsamkat mig smärta fler gånger än jag vill minnas.
 
Jag tillhör de som försöker tänka på säkerheten med skyddsglasögon och hörselkåpa samt glidsäkra stegar med mera.
Har lite svårt för att förstå varför så många slipar, sågar och hugger utan glasögon. Eller balanserar på höga stegar med bara knogarna som stöd mot väggen. Minns när vi köpte vårt hus och besiktningsmannen tyckte att ventilationen kunde vara bättre så säljaren och jag tog ett pass tillsammans och och satte in ventiler under takplattorna med jämna mellanrum. Säljaren satte stegen på carportens tak och lutade den över pergolan mot hustaket och kröp över till taket. Där satte jag ned foten... den stegen kunde lätt glidit iväg med ett fall på 3 meter ned på marken.

Montagehandskar har jag nästan alltid på, både för att få bättre grepp och för att mina torra händer lätt tar stryk av plankor och stenar.

Typ.
 
Jag tar på mig skyddsglasögon när jag börjar jobba och sen får de vara på tills jag är klar för tillfället. Och det är nästan oberoende av vad jag skall göra. Hörselskydd åker på och av efter behov. Men likväl händer grejer ibland. Jag har en förmåga att slå i huvudet överallt och borde egentligen alltid ha hjälm ;).
 
Jag har funderat på att börja ha boxarhandskar på mig för jag lyckas konstant slå sönder knogarna oavsett vad jag bygger/skruvar/gör. Vissa saker verkar svårare än andra att förebygga....
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 1 till
  • Laddar…
Alltid glasögon och kåpor. Vid snickeri brukar dock handskfritt vara att föredra. Har ett par Ejendals gummistövlar med stålhätta som åker på vid allt trädgårdsarbete antingen för säkerheten eller för smutsskydd.

Allt på fasaden högre än 1,5m så åker nån av byggställningarna (har en liten och en stor) fram. Dels för säkerheten men även för att jag tror jobbet blir bättre utfört. Noggrannheten slipper lida av balansen eller trötta vader.
 
Hörselskydd och andningsskydd kanske jag slarvar med någon gång, men aldrig skyddsglasögon!
Efter att ha fått metallflisor i ögat och legat med ögonlapp i två dygn för att få veta om man har synen kvar på ögat eller inte lär man sig sin läxa... (och, ja, jag har synen kvar)
 
E
Jag har under senaste veckan skurit upp två fingrar rejält samt stuckit in spetsen på ett skjutmått rakt igenom handflatan (på samma hand) . Dessa saker var båda under stressade förhållanden. Kanske läge att ta det lite lugnare för min del.
 
Är huvudet dumt, så får kroppen lida. Jag lärde mig den hårda vägen att man ska vara ordentligt påklädd (och då givetvis med någonting som inte börjar brinna lätt) när man hanterar en varmluftspistol. Tredje gradens brännskador på benen fick jag. I övrigt jobbar jag på att hamra sönder mina tummar, finns det fingerborgar som håller för sådant?
 
anders07 skrev:
Hörselskydd och andningsskydd kanske jag slarvar med någon gång, men aldrig skyddsglasögon!
Efter att ha fått metallflisor i ögat och legat med ögonlapp i två dygn för att få veta om man har synen kvar på ögat eller inte lär man sig sin läxa... (och, ja, jag har synen kvar)
Ett tag trodde jag nästan att din avatar var en närbild på ersättningsögat! ;)
 
Det finns otroligt många hemmafixare som snickrar ihop ställning , där kan vi prata livsfara.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Jag kan förstå om folk väljer att bygga något halvdant som funkar men kanske inte uppnår samma säkerhet som de riktiga ställningarna. Framförallt om projektet fortgår under lång tid, te.x för att man inte kan ta ledigt från jobbet.
Jag har själv aldrig hyrt någon då det finns en på företaget, men med en snabb Googling så insåg jag att en månad med ordentlig byggställning kostar som en bättre begagnad bil om den ska byggas upp runt huset, något billigare om man kan flytta den:

http://www.xn--hyrabyggnadsstllning-ozb.com/priser/
http://www.hyrstallningar.net/Priser.htm
http://herbon.se/priser/

Bara några slumpade sökresultat.

Skylift är ännu värre.

Sen säger den egna erfarenheten att åtminstone Flexy-ställningar inte är särskilt säkra om det regnar eller ligger kring 0 grader så det fryser och tinar om vartannat. Gavlarna man klättrar på blir snorhalkiga då. Man slipper dock falla hela sträckan i och med att man klättrar inuti. Man får hålla tungan rätt i mun när man använder dem under dessa förhållanden.

http://www.gardinpersson.se/produkter/produkt/7343/rullstallning_bred_z600_plh_2,5_m_zarges
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.