Jag letar efter "snygga" små lamputtag för montering på EKRK kabel i tak.

Jag har ett hus från 1909 där många tak är putsade och elinstallation gjord med "kulo" i taket. Jag tycker detta passar i stilen, men kulon byts mot EKRK och vi har bytt till ny elcentral med jordfelsbrytare på allt och kommer på många ställen uppgradera till jordat (egentligen är ju jorduppgradering lite övervärderat tycker jag, då nästan allt utom köks, datorgrejjor och elverktyg idag inte är jordat, det viktiga är ju jordfelsbrytare känns det som).

Jag har monterat någon enstaka "modern" utanpåliggande dosa och brytare och ångrade mig direkt, jämfört med de "original" grejjor som väl suttit sen 20-30-talet (bakelit och porslin) är ju både utseende och känsla skit på de nya elgrejjorna, så nu återanvänder jag gammalt för bättre känsla och stil. (Eluttag blir det renovas serie, där känner jag att de gamla utan petskydd trots elegans och kvalitet ändå får vika).

Men här kommer problemet, lamputtagen jag har av bakelit är 3-poliga (kron antar jag) men iom detta är de inte jordade, de är ju kompatibla med nya "hanar" som är ojordade. Jag tror inte jag har en enda taklampa som ÄR jordad, men jag antar att det inte är tillåtet att låta taklampsuttagen vara ojordade? Har 280 i takhöjd, så sannolikheten att nå lamputtaget är rätt liten. Kanske är det då ok att blanda jordat och ojordat, och jag har ju ändå jordfelsbrytare - för egen del känns det som bästa kompromissen, men jag misstänker att en elektriker inte är så glad åt min önskan att återanvända dessa kontakter?

Sitter här och tittar på ett modernt lamputtag och sörjer lite om det kommer se ut så här i alla mina tak.

Finns det några bra lösningar på detta problemet? Annat än att köra ojordat i vägguttagen?
 
  • Gilla
Macarus
  • Laddar…
Ja, blanda ojordade och jordade uttag i samma rum är förbjudet, oavsett höjden på uttagen, det anslutna objektet kan ju hamna var som helst.
Renova jordat lamputtag + dosa 22mm bör lösa ditt problem.
 
Mikael_L
Ja blandningen är som sagt förbjuden oavsett. Och har man bytt till jordat i ett rum är det förbjudet att gå tillbaka till ojordat också. :)
Detta för att den skyddsmetoden (som heter isolerad miljö) är förbjuden att installera sedan mer än 20 år tillbaka.

Men du har alltså alternativen att låta rummen fortsätta vara ojordade, vilket du mycket korrekt insett att det faktiskt inte är någon större fara med. Se bara till att du har petskyddade uttag med djupa uttagsbrunnar.


Eller så hitta modernare lamputtag som passar.
Själv tycker jag inte renovas är speciellt snygga, de är lite för stora och klunsiga för att se ut som gamla tiders.
Sen finns den lilla vanliga fyrkantiga uttaget. Rätt OK förutom att plasten i sig ser alldeles för modern ut.
37602-44-1895081w.jpg
http://www.elbutik.se/product.html/lamputtag-utanpaliggande-rektangulara-1-vags?category_id=687
 
Jag tänkte mer på en "kabelmonterad", de man fäster i taket har man ingen chans att få in snyggt under en kåpa...

Typ nedan, fast denna var ju just "kron" som jag redan har ett par av, fast ännu mer slimmade och i bakelit...

http://www.powershop.se/product.asp?pid=4720

lamputtag-3-pol-kron-ean-7392529071382-i4720.jpg
 
tommib
Du får inte fästa kabelmonterade uttag på en fast installerad kabel (EKRK), de är avsedda för anslutningskabel/skarvkabel.

Just lamputtag finns inte, men jag antar att du redan kollat på byggfabrikens sortiment av bakelitbrytare och uttag?

Annars tänker jag mig att den snyggaste lösningen är att terminera EKRK i en liten kulodosa av porslin i taket och sedan gå ut med en snygg anslutningskabel från den. Tyvärr är nog inte heller den lösningen godkänd då en sådan anslutningskabel måste vara dragavlastad.

Det enklaste är troligen att dra kulon direkt till din taklampa och där gå över i lampans plint. Inte helt godkänt men är egentligen inte så mycket värre än FK direkt ur rörutlopp.
 
Suck... Vilka jobbiga regler...

Ja, iom att det sitter en metallkrok med en formad metallbricka kring kroken så skulle ett fast monterat uttag helt klart hamna så att det sitter utanför kåpan...

Jag får helt klart välja något bra sätt att bryta mot reglerna. Idag sitter blykulo med bakelitkronuttag. Jag känner att denna kulo måste bytas ut, rör man den så faller isoleringen bort och den blir livsfarlig. Kanske ska jag helt enkelt ha kvar allt som det är och bara byta själva kulon och sen blunda och låtsas att det alltid sett ut så här eller snarare att EKRK bytts när det fortfarande var OK att återmontera dessa kronuttag... I de flesta rum kan jag nog acceptera ojordade uttag... Jag har även några rum som moderniserats på 40-talet, då la man in pansarrör som kommer ut i ett liten prydligt metallrör i takrosetten, jag har på ett ställe bytt kablarna och då helt enkelt bara låtit FK gå ut och monterat tillbaka kronbakelituttaget...
 
Mikael_L
Jag har skrivit det förut, någon gång.
Om det går att få in kabel röret så kan man dra aceflex 3g1,5.

Den är nog egentligen bara godkänd för öppen förläggning inomhus, ej i rör. Men borde ändå bli bland det bästa alternativet för att uppfylla så många regler som möjligt.
Annars skulle man kunna dra anslutningskabel, RKK 3g1,5.
Båda ovanstående går ju också att skala upp långt, så kabelmanteln bara går in 10 cm i röret.
 
Aceflex får väl förläggas var som helst utom i explosionsfarliga rum? Dvs både öppet och i rör, samt användas som anslutningskabel. Direktförläggning i mark tror jag också går bra.
 
  • Gilla
Macarus
  • Laddar…
Mikael_L
Jag vet inte hur jag ska tolka "öppen fast förläggning inom och utomhus" ?

Jag tror åtminstone inte att den är godkänd för att putsas/gjutas in. Men rör är kanske OK.

Även om det inte är godkänt så är det ändå bra och riktigt tryggt, jag skulle aldrig sova dåligt om nätterna för att det skulle gå lite aceflex i VP-rören, om man säger så. :)
 
Kanske Wago 224 i änden på kulon kan vara vettigt här, åtminstone en bra övergång till lampsladden och verktygslöst jobb med isolerad klämma.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
C
I ett försök att få till en någotsånär "laglig" jordad kronkoppling med någon form av kontaktdon (då lampan tas ner då och då för rengöring), så beställde jag några Wago 890 (WINSTA MINI).

00134827_0.jpg

Med dragavlastningarna blir det tyvärr ändå en betydligt mer skrymmande anslutning än vad man skulle önska, men det var det minsta jag kunde hitta som är avsett för ändamålet och som finns i en fyrpolig variant med två tändtrådar. Enligt katalogen finns den dessutom i vitt även om jag inte lyckades hitta något annat än svart.

Har inte kommit så långt ännu, men planen är, som ovanstående skribenter är inne på, att dra en mantlad kabel godkänd för förläggning i rör från sista kopplingsdosan till armaturen och hänga en kabelmonterad kontakt i änden. Det enda "felet" torde då vara att kabeln inte är dragavlastad i röränden(?)

För närvarande är det utstickande FK med en sockerbit...
 
Varför inte textil/tygkablar om du vill ha modell äldre utseende?
Lamphållare i porslin.
Dragavlastare skall användas i så fall!
 
Redigerat:
Tack för tips... Förstod inte WAGOT till fullo ska jag erkänna...

Njae, jag är inte ute efter ett "museumhem" - jag vill gärna behålla den gamla stilen, elen kom väl troligen till på 30-40-talet dvs 20 år efter huset byggdes. Så tyg är att gå lite för långt... Jag vill gärna ha kulon inmålad i takfärgen för att synas så lite som möjligt...

Det jag vill slippa är dessa klumpiga fula gulnande stora plastschabraken till kontakter som inte ryms under lampkåpan... Kanske ändå den fyrkantiga varianten montead så tajt inpå kroken som möjligt går... Annars får jag titta på WAGO tipset, men det är väl inte för min EKRK-lösning det är tänkt? Utan för en FK som kommer ur ett rör vid taket?

Det borde ju inte vara omöjligt att göra en liten kontakt som funkar för detta och som är snygg. Vem vill ha en fyrkantig kontakt i taket??? Jättemärkligt att denna produkt inte finns, det måste ju finnas 10.000-tals hus som har elinstallationer som kom till innan man satte en dosa vid taklampan? Ingen kan ju vilja ha en jättepryl som inte ryms under lampkåpan???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.