Halloj!

Jag var och köpte en ny intex pool idag (305 modellen), hade en 366 förra sommaren men tyckte den tog för mycket plats. Men på den här nya så är det en annan typ av koppling för pumpen, Det är mjuka svarta gummirör som sticker ut kanske 3-4cm. Frågan är hur dom har tänkt sig att man ska kunna skruva fast en slang på det. Känns som om man måste tycka in en rör bit i dom för att man ska kunna spänna åt.

Den gamla 366 modellen hade hårda anslutningsrör så det vara bara en klammer runt om så var det klart.
Någon mer som stött på detta och förstår hur Intex tänkte här?

Så här ser anslutningarna ut:

http://koncord.se/filer/IMG_20160601_201934.jpg
 
Redigerat:
Trycker du inte i armaturen från insidan?
 
Vilken armatur? Jag fick inte med något sådant.
 
Jag vet inte hur det ser ut, antog att det sitter någon sorts inlopp på insidan av poolen.
 
Det är bara den gummibiten som sticker ut, Finns inget på insidan av poolen.
 
Titta i kartongen till pumpen så löser det sig. Det är 9 och 10 du letar efter antar jag.

intex.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det förklarar en del. Jag köpte en helt annan modell på pump. Jag köpte med sandfilter. Och då ser anslutningen ut så här på pumpen.

http://koncord.se/filer/IMG_20160601_202043.jpg

Ja då får man väl försöka lösa detta på någon vänster... Gillar att dom inte skickar med delarna till poolen isället för pumpen... Bra jobbat Intex.

Googlade runt lite och ser att man kan hitta dom som reservdel, Men dom verkar alldelse för små för min pump, Lär strypa flöder ganska så duktigt.

Funderar på om man ska köpa en bit rör och kapa till 2 bitar och trycka igenom så man kan spänna en slang runt om.
 
Redigerat:
Vill även passa på att fråga hur pass långa slangar man kan ha imellan poolen och pumpen.
Går det bra med 12 meter tro?, Det är på samma nivå hela vägen.
 
Det beror ju på vad man har för pump och slangar. Standard för lite mer permanenta pooler är 50mm slang och då är 12 meter inga problem. Funkar säker med klenare slang och pump också, du kan ju kompensera genom att göra pumpen längre tid.
 
Jag har ingen erfarenhet av mindre pumpar och pooler, men jag tror att det kommer funka. Prova!

Du kommer sett ett jättelyft i rening jämfört med de enkla pumparna med patronfilter, dessa är helt värdelösa som jag ser det.

Max kapacitet på en pump används vid backspolning av filtret, jag tror inte du får problem med det här.

Din pump omsätter teoretiskt vattenvolymen på en timme ungefär och man försöker alltid ha fyra vattenomsättningar per dygn. Även om du halverar pumpens kapacitet med långa slangar (vilket är en stark överdrift) så har du gått om tid att omsätta vattnet ändå.

Att köra reningen kontinuerligt eller en stor del av dygnet är en bra början på ett enkelt poolliv.

Nästa sak du kan göra för att förbättra reningen är att cirkulera ytvattnet och framförallt ha ett breddavlopp som samlar in ytvatten - det är där bakterierna simmar, i huvudsak. Enklare pooler brukar ha utlopp längre ner och det är inte alls bra, ytvattnet står still.
 
Jag tyckte att den pumpen bör räcka långt till den typen av pooler :)
Förra sommaren hade jag den som följde med till min 366 pool och den var totalt värdelös, minsta modellen på filter, fick rengöra den varje kväll.

Jag har även valt filterbollar istället för sand eftersom jag blev rekommenderad det, Samt det var mycket enklare att hantera.

Jag har inte bestämt mig om jag ska köra kontinuerlig drift eller bara vissa timmar.

Ang breddavlopp så är jag medveten om att det är bäst, Men på en sådan pool så vill man inte satsa för mycket. Har planer på att skaffa en "ordentlig" som vi ska gräva ner och då kör man fullt ut med värme osv :)
 
Filterbollar är jag tveksam till. Såg bilder på en centralventil härom dagen, fylld med *delar* av filterbollar och ej heller funkade filtreringen speciellt bra. Sand är ett säkert kort.
 
Tänkte att jag provar det, Om det är skit så köper jag sand.
Jag har dock problem med luft i systemet. Kör med 12meters slangar mellan pool och pump, Har skakat slangarna och bankat på dom, lutat pumpen osv men luften verkar aldrig ta slut, Man kan lufta pumpen så att luften sugs ut men efter en stund så ser man att det är luft i pumpen igen.Ska man bara låta pumpen gå 24/7 tills all luften är borta?

Samt hur ofta ska man köra pumpen? Nu är ju den här pumpen ganska overkill till en sådan liten pool.
Håller på att ta fram ett schema för den, Kommer att köra en nexa brytare till pumpen som jag sedan styr via en tellstick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.