Styrelsen i en ekonomisk förening (fiberförening) skor sig på medlemmarnas ointresse att komma på stämmorna. Man ger sig själv oskäliga arvoden och lägger absurda avgifter på medlemmarna (vad sägs om 750 kr påminnelseavgift exempelvis?). Enkelt att göra så, eftersom de fyrahundranånting medlemmarna inte kommer på stämmorna. De enda deltagarna är styrelsen, deras närmaste vänner och mindre än en handfull övriga medlemmar.

Enklast vore naturligtvis att göra ett upprop bland medlemmarna (klart att det finns fler missnöjda), och helt enkelt rösta bort styrelsen. Men då vill det ju till att man vet vilka medlemmarna är och det går inte styrelsen med på att tala om. Man vägrar dela med sig av medlemslistorna, med hänvisning till PUL.

Hur kan man gå vidare? Finns det nån myndighet man kan vända sig till, eller är det polisanmälan som gäller?
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår problemet, men det går ju inte att polisanmäla styrelsen för att det inte kommer medlemmar på årsstämman. De har all rätt i världen att besluta om påminnelseavgift på 750:- och ge sig själva arvoden om stämman godkänner det.

Lusläs däremot stadgarna för att se om det finns något formellt fel som man kan sätta hårt mot. En annan möjlighet är ju att ställa upp själv till en förtroendepost, om inte annat för att få insyn i hur arbetet faktiskt går till.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
C
Strip skrev:
Men då vill det ju till att man vet vilka medlemmarna är och det går inte styrelsen med på att tala om. Man vägrar dela med sig av medlemslistorna, med hänvisning till PUL.
Föreningen måste enligt lag hålla medlemsförteckningen tillgänglig för var och en (alltså även icke-medlemmar).
Se: https://lagen.nu/1987:667#K3P6S1
Börja där, tycker jag.
 
  • Gilla
Steffo1980 och 7 till
  • Laddar…
I min värld så väljer man en ny styrelse om den gamla inte sköter sitt uppdrag. Att strunta i att gå på möten och sen polisanmäla istället känns ju som ett rätt märkligt förfarande.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
cpalm skrev:
Föreningen måste enligt lag hålla medlemsförteckningen tillgänglig för var och en (alltså även icke-medlemmar).
Se: [länk]
Börja där, tycker jag.
Jo, självklart är det där vi börjat. Men om nu styrelsen vägrar att lämna ifrån sig listorna...?
 
C
Strip skrev:
Jo, självklart är det där vi börjat. Men om nu styrelsen vägrar att lämna ifrån sig listorna...?
Om man skall vara lite pragmatisk torde det väl inte vara någon rocket science att lista ut vilka som är potentiella medlemmar i en fiberförening... Om du råkar lägga en lapp i lådan hos någon som inte är medlem är det väl inte hela världen?

Men om inte annat är väl det uppenbara första steget att med hänvisning till relevanta lagparagrafer försöka övertyga dem om att de faktiskt är skyldiga att hålla förteckningen tillgänglig. En skriftlig framställan undertecknad av en jurist brukar kunna ta skruv. Om de ändå inte ger med sig torde du förvisso kunna polisanmäla. Se: https://lagen.nu/1987:667#K16P1S1. Misstänker dock att polisen anser sig ha viktigare saker att pyssla med.
 
Redigerat:
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Vad avser påminnelseavgiften, vad är den till för?
 
Andy78 skrev:
Vad avser påminnelseavgiften, vad är den till för?
Jag är själv inte medlem, men om jag fattade saken rätt så utgår påminnelseavgift om man betalar sin faktura mer än fyra dagar för sent. Dessutom vill de ha moms på avgiften hehe.
 
  • Gilla
Nahpets
  • Laddar…
cpalm skrev:
Om man skall vara lite pragmatisk torde det väl inte vara någon rocket science att lista ut vilka som är potentiella medlemmar i en fiberförening... Om du råkar lägga en lapp i lådan hos någon som inte är medlem är det väl inte hela världen?
Nja, går det undvika vill vi nog göra det. Av många skäl.

cpalm skrev:
Men om inte annat är väl det uppenbara första steget att med hänvisning till relevanta lagparagrafer försöka övertyga dem om att de faktiskt är skyldiga att hålla förteckningen tillgänglig. En skriftlig framställan undertecknad av en jurist brukar kunna ta skruv. Om de ändå inte ger med sig torde du förvisso kunna polisanmäla. Se: [länk]. Misstänker dock att polisen anser sig ha viktigare saker att pyssla med.
Vi jobbar på ett snofsigt brev (med många hänvisningar till just föreningslagen) som vi tänkte skicka med rekommenderad post, lite för att understryka allvaret.
16:e kapitlet hade jag faktiskt inte tänkt på, det kan ju eventuellt platsa nånstans. Tack.
 
Låter som samma modell som trängselskatt betalar man inte är påminnelseavgiften 500kr.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
En fiberförening brukar få bidrag av länsstyrelsen, som då ställer vissa krav bla på stadgar. Ett alternativ är att pratat med dom, de kanske har en lista på medlemmar?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Vad jag förstår har de ingen skyldighet att lämna ut listorna till dig, om du inte är medlem. Hur kommer det sig att du som icke-medlem överhuvudtaget bryr dig, det rör ju inte dig. Inte menat som en störig fråga utan av rent intresse.
 
  • Gilla
agehall
  • Laddar…
AndersPS skrev:
Vad jag förstår har de ingen skyldighet att lämna ut listorna till dig, om du inte är medlem. ….
Vad i inlägget #3 är det du inte förstår? Följ länken och läs § 6 nuvarande och kommande formulering.
 
Redigerat:
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Uppenbarligen är jag varit väldigt otydlig i mitt första inlägg, jag ber om ursäkt för det. Synd att man inte kan komplettera trådstarten.

Utgångspunkten är inte att polisanmäla nån, det är naturligtvis något man vill undvika om det går. Vad som behövs är att få insyn i vad som händer med föreningens pengar och kunna kontakta föreningens övriga medlemmar för att, om nödvändigt, på demokratisk väg kunna byta ut styrelsen och revisorerna. Jag är själv inte medlem i föreningen, en medlem har kontaktat mig för hjälp med att ta reda på hur man kan göra. Medlemmen har alltså försökt få information från styrelsen, som först uttalat vägrar lämna ifrån sig information och vidare gjort sig otillgänglig genom att inte svara i telefon eller på e-post.

Avsikten är alltså inte att klämma åt någon, bara att säkerställa att föreningens styrelse vill "främja medlemmarnas ekonomiska intressen" som det faktiskt står på allra första raden i föreningslagen.

-MH- skrev:
En fiberförening brukar få bidrag av länsstyrelsen, som då ställer vissa krav bla på stadgar. Ett alternativ är att pratat med dom, de kanske har en lista på medlemmar?
Mycket bra idé, tack!

Andy78 skrev:
Låter som samma modell som trängselskatt betalar man inte är påminnelseavgiften 500kr.
Det är sannolikt inte olagligt med hög påminnelseavgift, jag har inte brytt mig om att undersöka saken. Men det kan möjligen indikera vad man har för inställning till sina medlemmar, inte sant? Man ska ju inte glömma att en ekonomisk förening faktiskt inte är stora stygga giriga staten, utan en sammanslutning av människor med ett gemensamt ekonomiskt intresse. Det är rimligen ytterst få av dessa medlemmar som har intresse av att bli ekonomisk åderlåten.

AndersPS skrev:
... Hur kommer det sig att du som icke-medlem överhuvudtaget bryr dig, det rör ju inte dig. ...
För att jag är människa och har åtminstone pyttelite empati och självrespekt? Precis som många av er deltagare i tråden (och troligtvis de flesta av alla medlemmar på forat), vill jag hjälpa till om jag kan, det ligger nog i de flesta människors natur. Dessutom ligger ämnet mig nära, eftersom jag själv sitter i styrelsen för en liknande (mindre) förening, med den skillnaden att jag faktiskt brinner för "min" förening och våra medlemmars ekonomiska intressen.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
O
Om medlemmarna inte kommer på stämman då får de nästan skylla sig själva. Medlemmarna får börja med att gå på stämman.

Tur att du inte är medlem du skulle inte ha platsat i styrelsen...

Eftersom du har empati å samvete :p

För styrelsen som sitter verkar ha som krav att man saknar empati och samvete :p
 
  • Gilla
agehall och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.