Misslyckas man med vanliga skruv eller spik så kanske man borde lägga undan verktygen för gott.
Mina dörrar och fönster är skruvade med vanliga skruv, gick skitfort att få i dom.
Och mina föräldrars hus som dom renoverade 1987 har allt spikat, märkligt nog har även det funkat.
 
Men snälla. man drar inte en skruv i en ny karm och definitivt inte en spik. de ser ju ut som stryk. finns ju en anledning att det är borrat ett 14mm hål och det följer med täck pluppar.
 
Ja jag är snäll, och jo jag har dragit i skruv i 4 nya dörrkarmar och 4 nya fönsterkarmar i huset.

Om det ser ut som styk beror väl på hur stor skräck man har för skruvskallar, jag har det inte.
 
Jo de e klart vi har ju olika krav på hur det ska se ut. Hade jag skruvar fönstren i stället för karmskruva. så hade ja nog blivit av med jobbet. tycker dessutom att det är mycket lättare med karmskruv. Alla fönster leverantörer använder karmskruv i sina monteringsanvisningar för utom orama som vi har i vårt nya hus där är karmen i komposit och då är det hylsor som gäller, sitter i karmen när man köper dom.
 
oleg skrev:
Men snälla. man drar inte en skruv i en ny karm och definitivt inte en spik. de ser ju ut som stryk. finns ju en anledning att det är borrat ett 14mm hål och det följer med täck pluppar.
Det är klart att om man

  • har fönstren öppna jämt så fästelementen syns
  • tycker att stora plastproppar är snyggare än en skruvskalle
så är det rätt väg att gå :wow:
 
Det är inte alla som har stora panorama fönster som är öppningsbara. Jag är glad att jag byggt mitt hus själv så slipper man massa hemmafixar/klåpar lösningar iaf!
 
oleg skrev:
Mycket bra val! vanliga skruv e ju hel otrolig att amatörer orkar vara så mot stridiga. kan man inte ska man inte. karmskruv/hylsor är det enda man ska använda!
Märkligt att något så enkelt som karmskruv kan väcka så starka känslor. Men ett tips är, att om du verkligen har någon erfarenhet du vill delge övriga medlemmar; försök anslå en något mindre nedlåtande ton. Folk lyssnar då mer på själva innehållet i budskapet.
KnockOnWood skrev:
Och vad anser du vara fel på "vanliga" skruv, förutom att "amatörer" rekommenderar dem?
oleg skrev:
Det tar aldeles för lång tid och blir sällan bra. finns en anledning att dom funits i x antal år och alla proffs använder dom
Nu är ju jag amatör, och min erfarenhet av dörr/fönstermontering inskränker sig till ett tio-tal ytterdörrar, ett 30-tal innerdörrar och ett 50-tal fönster. Men vad jag märkt så går det fortare med "vanlig" skruv än med karmskruv, och det blir alltid bra.

(En annan erfarenhet jag gjort är att man ska passa sig noga för att ramla i "så-har-vi-alltid-gjort"-fällan.)
oleg skrev:
Men snälla. man drar inte en skruv i en ny karm och definitivt inte en spik. de ser ju ut som stryk. finns ju en anledning att det är borrat ett 14mm hål och det följer med täck pluppar.
Om man absolut inte vill se skruvskallarna så finns det utmärkta metoder att dölja dem. Tycker man det är snyggt med "plastpluppar" så finns det sådana som passar i Torx-skallar.
 
  • Gilla
Tuvsippa
  • Laddar…
Har en gammal innerdörr till pannrummet som jag slet ut, och skall få på plats igen. Den var spikad innan, så lite bökig att få bort.

Är det bara att justera med mellannlägg/kilar så att det är rakt, och sedan dra i en skruv, så blir det bra?
 
Ja.
 
Oleg@

Skitprat...
Proffs använder alla metoder som finns. Allt beror på förhållanden på platsen. Enda metoden som jag bara sett proffs använda är svetsning. Underbar metod. Snabb och råstabil.

mvh Findus
 
Oleg@ igen

Proffs som vill göra ett snyggt montage använder inte karmskruv utan karmhylsor. Karmskruv skadar kanterna på hålen då man måste skruva igenom dem framifrån. Då är det svårt täcka hålen snyggt med träplugg. Plastplugg använder vi endast undantagsvis.

mvh Findus
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Fogskum är faktiskt så starkt att det räcker med det. Man bör staga karmen när man skummar annars riskerar det bli bananform på karmen.passar utmärkt i betonghålsten som annars är svåra att få vettiga fästen i.
Ännu en amatör åsikt :)
 
Tomture61
När jag monterade min vindslucka med stege inbyggd så var jag ekonomisk (snål) o körde med skruv.
Tänker nu göra om hela jobbet :confused: och montera karmhylsor ,läcker luft mellan karmen/luckan.
Svårt o kila på en 25 cm hög karm då.
 
S
Tomture61 skrev:
När jag monterade min vindslucka med stege inbyggd så var jag ekonomisk (snål) o körde med skruv.
Tänker nu göra om hela jobbet :confused: och montera karmhylsor ,läcker luft mellan karmen/luckan.
Svårt o kila på en 25 cm hög karm då.
det torde inte bero på om du använt karmskruv/hylsa eller skruv.
har du drevet eller tätat med annat?
 
S
leby skrev:
Fogskum är faktiskt så starkt att det räcker med det. Man bör staga karmen när man skummar annars riskerar det bli bananform på karmen.passar utmärkt i betonghålsten som annars är svåra att få vettiga fästen i.
Ännu en amatör åsikt :)
fogskum räcker inte. efter ett par öppningar och stängningar (beror på vikt och storlek på dörr) så börjar dörren att lossna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.