Jag skulle vilja ha tips på någon lämplig kapsling eller skåp som man kan montera fibermodem, router, IP-telefonibox etc i.

Vi håller på och få fiber och jag misstänker att de inom ett par veckor kommer vilja installera fibermodemet, placering är i vår källare, en liten skrubb där det även förvaras "svalvaror".

I denna skrubb sitter min nya elcentral, samt det kommer ned ett antal tomrör som går till ett par platser i huset (har lagt i rören men inte dragit kabel / monterat nätverks eller teleuttag).

Min tanke är att ha en router som förser huset med 5-8 uttag, ska man sen ha flera uttag i ett rum så får man ha en lokal router/switch där (det finns inte utrymme att dra fler tomrör ned till källaren där fibern kommer in).

Fibermodemet, HES3106 (http://www.ctsystem.se/Managerbara.htm), en enkel router, en IP-telebox är vad jag vill kunna få plats med i skrubben...

Är ute efter nåt enkelt och billigt där jag kan gömma allt detta. Inte nån "proffsmediacentral" för flera tusen. Vill bara inte ha ett sladdtrassen och 3-4 "burkar" som hänger löst på väggen eller står och samlar damm på en hylla...
 
  • Gilla
Gevaliagold
  • Laddar…
tommib
Köp IKEA Bestå 60x38 cm, pocketmodellen som är 20cm djup. Ta bort bakstycket men montera vinkeljärn på insidan som kompensation eftersom bakstycket gör att den håller sig rätvinklig (tänk på att inte blockera väggfästena).

Häng upp på väggen. Komplettera med valfri dörr. Modem/Fiberswitch/router/whatever monteras antingen på väggen eller på skåpets innerväggar.

För extra poäng, montera kardborreband på sidoväggarna med montageskruv så att du kan bunta kablarna snyggt och prydligt.
 
  • Gilla
lundbergj och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
1
  • Laddar…
tommib
Skippa 10" racklösningar. De är mycket dyrare än ett normalt 19" rack eftersom de är ovanligare. Du växer snabbt ur dem också. När du har ett riktigt 19" rack vill du snart ha en rackmonterad switch.

Apråpå spånskiva så specificerade du att du ville ha billigt. Om det inte är ett hinder skulle jag köpa ett riktigt rackskåp.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

en sådan lösning gjorde jag för mitt fiber,ett billigt skåp från jysk, några ventilhål för värmens skull, och frostad plast på glaset så gömde jag undan den. I mitt parhus från 78 så fanns det giott om telefonjack, jag använde koppartrådarna som dragtråd och drog nätverk i dem istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
19" kommer inte få plats i skrubben vi talar om, här ska egentligen bara fibermodem, en router och eventuellt en IP-telefonibox. Det är fel plats att montera hårddiskar eller annat, så att jag fastnade för 10" racket var bara att det var en plåtlåda som låg på ungefär det jag tänkt mig, ca 500kr, för att gömma kablarna inne i denna skrubb.

Det jag helst skulle vilja ha är ett skåp i plåt ungefär i storlek som en elcentral där just bara dessa 3 "lådor" samt kablarna från tomrören (som kommer ned genomtaket vid väggen) kan gömmas i.

Frågan är om man kan "rensa ur" en enkel kapsling typ den 3 radiga för 449 och få in detta i den...
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Normcentral-2000021178/

Kanske ska jag ändå gå på spånskivevarianten, då får jag rimliga mått, men iom den kommer sitta på en källaryttervägg samt vara full av utrustning som blir varm, så känns det bättre med plåt eller plast...
 
Om du tänker på brandrisken så lär din utrustning gå sönder av värmen långt innan den lär tända eld på din spånskivelåda :).

Du behöver ju plats för en liten patchpanel också för dina nätverkskablar, för du tänker väl inte kontaktera RJ-45 kontakter direkt på kablarna? ;)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Jag har faktiskt inte funderat på detta med patchpanel, hittills så har mitt nätverk mest bestått av ett trassel där NAS, dator, skrivare mm alla placerats på ett ställe och en router legat bakom skrivaren typ, resten trådlöst. Eller snarare så finns en trasselhög till i anslutning till TVn.

Om jag får in allt i en liten låda så kan jag väl tänka mig att sätta kontakter på kablarna ur tomrören, vet inte om det finns någon direkt nackdel med det? Som jag ser det så kommer jag bara röra detta när nåt går sönder eller måste bytas ut.

Det är mest att jag vill det ska se snyggt ut, eller snarare slippa se sladdtrasslet och att det ska vara lite mera "lättstädat" och inte riskera att fastna i kablarna när man bökar med annat i skrubben... Vore det bara en burk så kunde den fått hänga på väggen... Men det blir ju 3st...
 
Jag har några uppslag till på små skåp...

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00277437/
http://www.clasohlson.com/se/Medicinskåp/34-9615
http://jysk.se/badrum/tillbehor/toalettskap-alberga-l30xb12xh30cm
http://www.swedoffice.se/products-a-oe.php?id=17990

OM skåpet från jysk (30x30x12) skulle rymma grejjorna så känns det vettigt. Sen kanske det inte är fel att på en bättre placering skaffa ett rackskåp, men det blir inte här. Men i detta fall så är det just här fibern kommer in och tomrören kommer ned från taket, så jag måste sätta nåt i denna skrubb... Eller dra vidare alla tomrör nånstans, men även det blir inte snyggt...
 
JohanLun skrev:
Om jag får in allt i en liten låda så kan jag väl tänka mig att sätta kontakter på kablarna ur tomrören, vet inte om det finns någon direkt nackdel med det?
Det finns fyra nackdelar med det:
* Man
* Gör
* Inte
* Så

;)
 
  • Gilla
clain och 4 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Det finns fyra nackdelar med det:
* Man
* Gör
* Inte
* Så

;)
:) OK, jag förstår att det är totalt fel i professionellt sammanhang...

Men finns det någon bra motivering varför man inte skulle kunna göra så i ett litet hemnätverk?

Nu tror jag inte att en patchpanel är det som fäller hela upplägget, så jag ska absolut försöka få med detta i min setup...
 
J
JohanLun skrev:
:) OK, jag förstår att det är totalt fel i professionellt sammanhang...

Men finns det någon bra motivering varför man inte skulle kunna göra så i ett litet hemnätverk?

Nu tror jag inte att en patchpanel är det som fäller hela upplägget, så jag ska absolut försöka få med detta i min setup...
Främsta anledningen till att använda en patchpanel är att de kontakter som används vid egen kontaktering inte är avsedda för att kopplas i och ur hela tiden, då de förr eller senare oftast får problem med glappkontakt. Det finns andra fördelar i ett mer profesionellt fastighetsnät etc, tex med signering, felsökning och omkopplings-expansionsmöjligheter etc etc men där har du de direkta fördelarna. Jag gissar att dina kontakter kommer sitta där de sitter. Sedan är Mexitegel vår guru på mediaskåp, rack och kabeldragning så du kommer aldrig få hans välsignelse med att fulkoppla i ditt skåp vad du än hoppas på :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jocke Best skrev:
...så du kommer aldrig få hans välsignelse med att fulkoppla i ditt skåp vad du än hoppas på :)
Haha, ja jag är lite perfektionist och vän av ordning och reda. Till viss del tidigare yrkesskada från vilt expanderande serverrum innan de virtuella servrarna gjorde livet lite lättare på det fysiska planet.

Hur som helst, kan en väggmonterad patchpanel vara en kompromiss? Det kanske är lättare att arrangera om ditt utrymme är mindre?

Typ denna;

deltaco-patchpanel-mini-utp-12xrj45-cat5e-for-vaggmontage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(https://www.dustin.se/product/50101...odwosGMg&_ga=1.191780842.173873632.1464851002)


Vet inte hur den är kvaliteten dock, brukar handla från bla. direktronik men de har gjort om hemsidan till det sämre så det är svårt att se om denna är motsvarande, det står att den ska vara för väggmontage men det är svårt att avgöra hur det ska gå till utifrån bilderna
https://www.direktronik.se/direktro...neler/mini-patch-panel/?variationCode=04-3864


Att kontraktera upp på patchpanel ger som sagt ordning och reda och det lönar sig i längden. Kabeln du använder i fastighetsnätet är enkelrådig och är därför inte lika smidig och mindre lämpad att koppla med som de patchkablar som är till för ändamålet.

Min poäng är lite att om man ändå ska göra något så är det bättre att göra det ordentligt från början :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.