S
Pin skrev:
Det har sagts så många gånger redan, men det verkar behöva upprepas igen. Det är inte vinst eller påslag på materialet som stör kunden, det är när hantverkarens konsumentpris på inköpt material blir högre än konsumenten själv betalar i butiken som problem uppstår ( då konsumenten är upplyst, som forummedlemmarna här brukar vara).
Det finns massor av konsumenter som inte har en aning om vilket vägguttag som behövs, eller vilken gipsskiva eller vilken målarfärg. För oss lite insatta är det väldigt lätt att kolla upp vilket ungefärligt pris som är rimligt. Sedan är det ett enkelt antagande att hantverkaren kan köpa in för lägre pris än vad jag kan och då kan han behålla hela eller del av den skillnaden
När tråden börjar få en annan ton och diskussionen blir mer saklig så kommer du med ett sånt här inlägg o börjar om från början.

Läs tråden, ditt resonemang är fel.
 
Müssli skrev:
Vad menar du? Klart jag frågade vad jag skulle göra innan jag åkte dit.
Och då fick du alltså reda på att han hade köpt armaturer på Biltema och redan skruvat upp? Och kunde alltså förklara för honom att det inte var så bra eftersom han kanske skruvat upp dem på fel sätt? Och du frågade honom om han ville att du skulle vända på dem om de satt fel eller om det var ok att kabeldragningen blev konstig på grund av hans egen montering?
 
Jag vet inte vad du är ute efter, hitta fel så du kan gnälla på mig?

Nej, jag visste inte att armaturerna var kassa, bara att han köpt dem själv. Nej, jag visste inte att man bara kunde gå in från ena sidan. Nej, jag visste inte hur han hade skruvat upp armaturerna. Kabeldragningen hade inget med monteringen i taket att göra, den blev som den blev när armaturerna ser ut som de gör. Har du fler frågor?
 
  • Gilla
Elektriker F
  • Laddar…
SueCia skrev:
När tråden börjar få en annan ton och diskussionen blir mer saklig så kommer du med ett sånt här inlägg o börjar om från början.

Läs tråden, ditt resonemang är fel.
Jag har läst alla inlägg. Förklara gärna vad som är fel i resonemanget. Tycker du min ton är dålig? Börjar om vet jag inte, jag försökte hålla mig till sakfrågan. När hälften av inläggen handlar om annat kan det ju ses som att börja om från början ;)
 
  • Gilla
Elektriker F
  • Laddar…
Müssli skrev:
Nej, jag visste inte att armaturerna var kassa, bara att han köpt dem själv. Nej, jag visste inte att man bara kunde gå in från ena sidan. Nej, jag visste inte hur han hade skruvat upp armaturerna. Kabeldragningen hade inget med monteringen i taket att göra, den blev som den blev när armaturerna ser ut som de gör. Har du fler frågor?
Det hade med andra ord inte ett dugg att göra med vem som hade köpt in grejerna, det var bara ett exempel på dålig kommunikation.
 
tommib
Nerre skrev:
Det hade med andra ord inte ett dugg att göra med vem som hade köpt in grejerna, det var bara ett exempel på dålig kommunikation.
Nja.... här får jag hålla med Müssli. Det handlar om att den som köper in grejerna bara tittar på grejernas pris, inte på vad det kostar i tid att få det bra. Debatten med påslag handlar ju delvis om detta, att elektrikerna hänvisar till att de inte vill jobba med skit för att det tar längre tid. Så problemet här var att personen som köpte sakerna inte hade kompetens att köpa tillräckligt bra saker (eller montera dem på rätt sätt). Ett typexempel på när inköp via elektrikern hade givit ett mervärde.
 
  • Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Nja.... här får jag hålla med Müssli. Det handlar om att den som köper in grejerna bara tittar på grejernas pris, inte på vad det kostar i tid att få det bra.
Nej, här handlade det om att det var fel grejer som köptes in, och monterades fel. Det har ingen som helst koppling till vem som köpte grejerna.

Det handlar om vem som talade om vad som ska köpas in (uppenbarligen talade inte Müssli om det för kunden) och att kunden försökte göra en del av jobbet själv.

Hade jag varit Müssli hade jag vid ankomsten (när jag såg armaturerna) direkt frågat kunden:

1. Vill du att jag kopplar in dem som de sitter? Det kommer att bli fult och ta längre tid än om du hade låtit bli att skruva upp dem.

2. Om de ska vändas eller flyttas, vill du göra det själv (så kommer jag tillbaka nån annan dag) eller vill du att jag gör det? Om du gör det själv kommer jag debitera en timme för konsultation (plus reskostnad) för att tala om hur du ska montera dem.
 
Nerre skrev:
Nej, här handlade det om att det var fel grejer som köptes in, och monterades fel. Det har ingen som helst koppling till vem som köpte grejerna.

Det handlar om vem som talade om vad som ska köpas in (uppenbarligen talade inte Müssli om det för kunden) och att kunden försökte göra en del av jobbet själv.

Hade jag varit Müssli hade jag vid ankomsten (när jag såg armaturerna) direkt frågat kunden:

1. Vill du att jag kopplar in dem som de sitter? Det kommer att bli fult och ta längre tid än om du hade låtit bli att skruva upp dem.

2. Om de ska vändas eller flyttas, vill du göra det själv (så kommer jag tillbaka nån annan dag) eller vill du att jag gör det? Om du gör det själv kommer jag debitera en timme för konsultation (plus reskostnad) för att tala om hur du ska montera dem.
I den bästa av världar. Det är mer komplicerat än så. Kunden köper kronomkopplare i stället för dubbeltrapp. Att haggla om mer betalt eftersom kundens okunskap medför omplanering (billigast är från nätorder och kommer inte under dagen) och extra resor. Dålig stämning. Jag tar aldrig jobb där kunden köper in mer än armaturer (och då snackar vi vi inte LED som ska synkas med driver och dimmer i samma artificiella sinuskurva, etc, för att hitta den kunskapen hos kunden är 0). Inte för materialpåslagets skull, utan för att okunskap kostar både relationer och pengar. Byggahus.se:s konsumenter verkar utgöra den intresserade och hyfsat insatta 1% av landets befolkning. Inte representativt för elektrikerkonsumenterna i landet.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Det är klart det har en koppling till vem som köpte grejerna, det är ju därför jag tar upp det. Tror du jag hade köpt såna armaturer?

Kunden kunde inte lämna tillbaka armaturerna när han redan hade skruvat upp dem. Jag hade avsatt två dagar för detta och fått en egen nyckel, inget annat var planerat dessa dagar.

1. Varför ska jag fråga? Koppla in dem som de satt hade blivit fulare OCH tagit längre tid än att vända på några av dem.

2. Om han ville flytta dem själv (borde ta max en timma), vad skulle jag göra de här två dagarna som vi bokat upp?

Såna här små problem dyker ofta upp. Man kan inte fråga kunden varje gång utan måste ta egna beslut ibland. Denna gången gjorde jag det och jag vet att kunden blev nöjd. Det enda han ångrar är att han inte kontaktade mig innan han byggde sitt garage, han förstod hur dumt detta blev.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
tommib
Elektriker F skrev:
I den bästa av världar. Det är mer komplicerat än så. Kunden köper kronomkopplare i stället för dubbeltrapp. Att haggla om mer betalt eftersom kundens okunskap medför omplanering (billigast är från nätorder och kommer inte under dagen) och extra resor. Dålig stämning. Jag tar aldrig jobb där kunden köper in mer än armaturer (och då snackar vi vi inte LED som ska synkas med driver och dimmer i samma artificiella sinuskurva, etc, för att hitta den kunskapen hos kunden är 0). Inte för materialpåslagets skull, utan för att okunskap kostar både relationer och pengar. Byggahus.se:s konsumenter verkar utgöra den intresserade och hyfsat insatta 1% av landets befolkning. Inte representativt för elektrikerkonsumenterna i landet.
Det var väl lite hårt att säga att kunden inte har en chans att hitta kompatibla spottar och drivdon.... och vadå artificiell sinuskurva? De spottar jag känner till på marknaden dimmas med strömreglering eller med pulsbreddsmodulering.

Men du skriver ju samtidigt att vi konsumenter här på byggahus verkar vara intresserade och hyfsat insatta, smickrare där....

Välkommen till forumet förresten om ingen har sagt det innan!
 
Elektriker F skrev:
Inte för materialpåslagets skull, utan för att okunskap kostar både relationer och pengar.
Du vill sköta inköpet av materialet för att det är bäst för dig, sen vill du DESSUTOM att kunden ska betala extra för det?
 
Nerre skrev:
Du vill sköta inköpet av materialet för att det är bäst för dig, sen vill du DESSUTOM att kunden ska betala extra för det?
Om du läser vad jag skriver så slipper du gissa.
 
Precis. Du har uppenbarligen aldrig försökt se det från kundens sida.

Men du kanske kan vara lite pedagogisk och förklara för mig vad kunden får för fördelar av att låta dig stå för materialinköpen?
 
Jag försökte vara pedagogisk och visa hur fel det blev i garaget. Hade jag stått för inköpen hade det blivit snyggare och han hade fått bättre kvalité på armaturerna. Billigare? Kanske, det vet jag faktiskt inte. Mervärde för kunden, absolut.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Så du menar att om kunden hade köpt armaturer som du pekat ut så hade det inte alls blivit lika snyggt?

Och om du hade köpt in Biltema-armaturerna så hade det blivit snyggare och enklare?

Du blandar ju ihop valet av armaturer med inköpet av dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.