tommib skrev:
Det här tycker jag är intressant. Det talar för att det finns en marknad som med nuvarande system troligen är rejält eftersatt eftersom de flesta elektriker troligen resonerar ungefär som du (med all rätt, du jobbar inte av godhet).

Med tanke på detta har jag svårt att se att det skulle vara ett så stort problem att ha en mer graderad behörighet där man får flera behöriga totalt sett för att det blir enklare att skaffa behörighet för bara en del av marknaden. Eller som Elmont sa i en annan tråd, A, B och C-lag. Jag tror att det helt enkelt behövs på elmarknaden. Felsökning kräver en helt annan talang än industrielektriker, men lik förbannat är den enda rimliga behörigheten AB(L).
Där är vi helt överens.
 
Nätverksjobb är inga problem, för hos dom grossister elfirmor handlar har både instrument till utlåning (gratis eller för en billig hyra) och gratis utbildning och då inte enbart på instrument utan även på det material som nätverksmaterialtillverkarna erbjuder. Personligen är jag certifierad hos 4 olika "nätverkstillverkare".
Angående materialkostnad så föst skriva att jag har ALDRIG försvarat dom mycket höga påslag som det skrivs om.
Jag tror även att det inte är det "normala" med så höga påslag Utan det är undantagen. Men pga att det endast är dom som betalat överpris kan det verka som överpriser är det "normala".
Däremot försvarar jag varje enskild företagare att sätta sina priser på det sätt han/hon vill.
Och en gång har jag debiterat överpris och det gjorde jag då kunden generellt sett var otrevlig samt klagade på att det skulle bli på tok för dyrt INNAN han hade en aning om vad det skulle kosta och talade om att om vi skulle göra jobb i framtiden så måste det i princip bli självkostnadspris. Eftersom jag inte ville att han skulle ha fel så saltade jag och sa tack och adjö när jobbet var klart.
Jag undviker att ta på mig jobb där kunden kräver att jag ska jobba med "lågprismaterial" dom få ggr jag gjort det har jag mycket tydligt klargjort att jag inte på nått vis vill befatta mig med ev garantiarbeten pga problem med materialet. Dessutom informerat om att min tid för att utföra jobbet troligen äter upp det mesta av förtjänsten på materialet.
Som exempel ska jag sätta uttag går det minst 2-3 ggr så fort med Elko än Malmbergs, den skillnaden finns naturligtvis inte hos någon som kanske monterar 10 uttag om år för då får man "mixtra" oavsett fabrikat.
När man som anställd elektriker kommer till en kund är man i ett helt annat läge då utför man det som är beställt varken mer eller mindre. Har kunden Biltema apparater och han har beställt montering av dom så får han dom utan att jag bryr mig för jag som elektriker har inget att göra med den beställning som kunden gjort av arbetsledningen.
Nått som jag gång på gång försökt att få fram att det INTE görs skillnad på elektriker och elföretag men det handlar om helt olika saker som friskt blandas ihop.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Müssli skrev:
För att fatta mig kort, vi tjänar pengar på materialvinsten. Varför skulle vi välja bort den?
Troligtvis hade de flesta klarat sig utan materialvinst men det tror jag Canal Digital, Telia, ICA och Ericsson också hade gjort om de sänkte priserna på deras tjänster.
Du tjänar i princip inget på det du flyttar kring luft du har troligen oftast inget med värdeskapande, utveckling, tillverkning av delarna att göra enda du kan hårt motivera är dina hanterings och kringkostnader. Och att applicera en ofta fast procentsats i slutledet där du bara monterar samma delar som kan tillföras fördelaktigt utom din räckvidd är ganska svårmotiverat.

Jag förstår fullt ut vad du och andra menar så inte för att vara besvärlig jag ibland skriver, bara pekar lite på att man kanske ska lyfta blicken lite och agera innan dessa källor sinar. Det du nämner kring tex felsökning och som tommib kommenterade tycker jag borde vara en perfekt del att skilja ut och utveckla för vissa, lika det Mikael skrev om bredd bli då en smal toppeffektiv installatör det kräver sitt men bör ge mer än att harva med materialprocenten.

Och slutligen att dra upp vad olika helt orelaterade verksamheter och branscher ev gör är inget bra grepp man får syna och diskutera separat. Om någon ifrågasätter mina resultat av arbete eller ersättningsnivåer tar jag det direkt med berörd och ger min input så får motparten svara upp från det blandar inte in ICA mfl det funkar bra.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det har sagts så många gånger redan, men det verkar behöva upprepas igen. Det är inte vinst eller påslag på materialet som stör kunden, det är när hantverkarens konsumentpris på inköpt material blir högre än konsumenten själv betalar i butiken som problem uppstår ( då konsumenten är upplyst, som forummedlemmarna här brukar vara).
Det finns massor av konsumenter som inte har en aning om vilket vägguttag som behövs, eller vilken gipsskiva eller vilken målarfärg. För oss lite insatta är det väldigt lätt att kolla upp vilket ungefärligt pris som är rimligt. Sedan är det ett enkelt antagande att hantverkaren kan köpa in för lägre pris än vad jag kan och då kan han behålla hela eller del av den skillnaden.

Samma problem när bilverkstaden tar ohemult betalt för kylarvätska eller motorolja. Eller när charterarrangören försöker sälja utflykter till dubbla priset och hävda att man "måste" hyra bilen genom dem - för 50% mer än runt hörnet. Finns hur många exempel som helst, men det ena ursäktar inte det andra.

När elektriker säljer sina tjänster till andra företag, som tex bygger eller renoverar hus förstår jag problemet med timpengen, men har verkligen oinstatta/ ointresserade/oupplysta konsumenter sån koll på timpriset om de inte ens kan se vad enklare material kostar på närmsta butik?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag gissar att vissa av dessa oinsatta kunder jämför timpriserna på de offerter de får in om de nu tar in flera offerter.
 
Är konsumenter verkligen så naiva att de tror att två elektriker med olika timpenning gör jobbet på exakt samma tid? Då vore det ju verkligen en bra grej för duktiga elektriker att förklara att "Jag tar högre timpenning eftersom jag gör jobbet snabbare, totalpriset blir lägre för dig."
 
Det här med materialinköp handlar inte enbart om förtjänster.

En kund (som jag känner flyktigt) hade byggt ett garage och köpt 12 st armaturer på Biltema. Han hade skruvat upp dem själv i tre rader. Antingen trodde han att det skulle bli billigare eller så visste han inte att jag sålde armaturer. Troligtvis det förstnämnda.

När jag kom på plats ser jag att sk*tarmaturerna från Biltema inte gick att koppla in från båda kortsidorna. Det gick alltså bara att gå in från ena kortsidan om jag inte skulle borra egna hål. Armaturerna var så smala att det kändes fel att dra en kabel från ena sidan (efter att jag borrat eget hål) och gå över drosseln eftersom den blir riktigt varm. Armaturen var helt enkelt inte gjord för att ansluta på varje gavel.

Jag fick börja med att vända på vissa armaturer så gavlarna med införing kom mot varandra. Sedan fick jag klamma kabel och dosa av vid varje kortsida. Det blev riktigt fult och tog minst dubbla tiden jämfört med att kunna gå från ena armaturens gavel till den andra armaturens gavel. Dessutom gick det åt mer kabel och dosor.

Jag vet inte om han hade tjänat pengar på att köpa riktiga armaturer genom mig men det hade inte blivit särskilt mycket dyrare, om det ens hade blivit dyrare. Jag vet bara att det hade blivit mycket snyggare och han hade fått armaturer som inte kändes som marsipan.

Det här är ena sidan av myntet.

kund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Att han hade skruvat upp dem själv har ju inget med vem som köpte in dem att göra.

Sen är det ju ett typexempel på bristande kommunikation. Vad hade ni kommit överens om i förväg?
 
Nerre skrev:
Att han hade skruvat upp dem själv har ju inget med vem som köpte in dem att göra.

Sen är det ju ett typexempel på bristande kommunikation. Vad hade ni kommit överens om i förväg?
Han ringde mig och ville få hjälp med att koppla el i sitt garage när det var färdigmålat och armaturerna satt på plats. Hade han hört av sig innan eller under tiden han byggde hade jag fällt in dosor och slang för armaturer och uttag. Ren okunskap från hans sida så det hade inget med pengar att göra.
 
Du tog alltså inte reda på vad han menade med "koppla el"?
 
Nerre skrev:
Du tog alltså inte reda på vad han menade med "koppla el"?
Nej, jag åkte dit utan att ha en aning om vad jag skulle ha med mig för att sedan åka på betald arbetstid och hämta ut svindyra grejer hos grossisten... :p

Vad menar du? Klart jag frågade vad jag skulle göra innan jag åkte dit.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Mikael_L
Müssli skrev:
Det här är ena sidan av myntet.

[bild]
Det blev åtminstone prydligt klamrat och rakt och symmetriskt, såvitt jag kan se. (y)


By the way, brukar du köra med laser?
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det blev åtminstone prydligt klamrat och rakt och symmetriskt, såvitt jag kan se. (y)
Sen jag köpte lasern blir alla kablar raka. :D
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Mikael_L
Ja den är guld värd.

Och nu har jag äntligen köpt en som ritar kors i taket, varför dröjde det så länge ... :|
 
tommib
Detta är ju ett typexempel på var elektrikerns kompetens hade behövts. Den bekanta visste uppenbarligen inte vad han gjorde och fick en dyrare/sämre installation än nödvändigt. Trist. Jag kan tänka mig att det är trist att komma till ett sånt jobb som elektriker och behöva ändra massa saker direkt.

Dessutom verkar han inte ha koll på hur man lämpligen belyser ett garage heller..... Parallellt med bilen, inte tvärs.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.