Det kanske finns någon liknande tråd, men jag har inte sett någon.:)

Jag undrar om ni återvinner byggmaterial från antingen de delar ni river, eller om ni samlar in byggmaterial från andras rivningar?
För några veckor sedan svarade jag i en tråd där folk skrev att det kostade 5 till 6-siffrigt att bygga en enkel stuga, varpå jag påtalade att mitt hönshus kostade hela 59 kr att bygga av den anledningen att den återvunna spiken tog slut.

Så, är du ekonomisk och miljömedveten när du bygger (för att köpa nytt blir inte ens miljövänligt även om produkten är märkt med det, det är bara miljövänligare än att köpa icke miljömärkt)?
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Antar att du menar återanvänder?
Jo jag återanvänder en hel del, jobbar med byggande så det dyker upp tillfällen då och då. Mest har det blivit råspont, brädfodring reglar mm. Många gånger hamnar virket ett steg ned i kedjan, brädfodring blir uthus råspont blir formvirkre osv.

Ska nästa helg plocka ned en tegelbyggnad för att få tegel till en murstock.

exempelvis återanvänt elmaterial i uthuset.

elcetral.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


eller en köksspis av återanvänt tegel

spis.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 7 till
  • Laddar…
Nope. Allt hamnar i brännbart. Bygger bara med nya grejer.
 
Jobbar inte som byggare men här hemma återvinns det friskt. Ofta hamnar det som larsbj skrev, en nivå ned i näringskedjan.
 
Kan jag så återvinner jag gärna, men jag jagar inte begagnat för sakens skull.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
D
Säljer det som går och inte är för jobbigt på blocket.
 
När jag arbetade som snickare, tog jag med det material hem som jag hade användning för, jag har byggt ganska mycket till mig själv av det "återanvändningsbara".
Jag frågade alltid kunden om jag fick göra vad jag ville med "skräpet", debiterade inget för hantering av byggavfall :rolleyes: redan påräknat i priset, det som jag hade mest användning av var grövre balkar som jag lamellade upp till reglar och läkt. Det är bara rent dumt att inte göra så om det finns möjlighet. Arbetskompisen fick med sig ett 3 veckors ballingslövskök, använt, ingen gång, nya husägaren ville inte ha det.
Viss panel som var användbart gick med hem på kärran också.
Tyvärr så stannar det vid att jag återanvänder, vidareförädlar grövre balkar, återanvänder inget annat!
 
Klart man återanvänder om det går. Varje snickare med sjävaktning har väl ett virkesförråd där man lägger användbara brädlappar, listmaterial och regel. Nedplockat elmateriel och VVS hamnar alltid på hyllan om det inte är dåligt skräp som köptes billigt. Undantag är gamla ojordade eller övermålade saker som saknar byggvårdsvärde.
Det finns ju hantverkare som kapar alltid i nytt virke för kunden betalar ju. Jag vet att man måste väga mellan arbetskostnad och materialkostnad.
När det skulle bytas pannan så sa jag till VVS-mannan att allt nedplockat koppar ska stanna kvar hos mig. Han tittade lite snett (pengar förlorade) men jag återanvänder fortfarande rörstumparna som jag fick då.
 
  • Gilla
MB77 och 1 till
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Klart man återanvänder om det går. Varje snickare med sjävaktning har väl ett virkesförråd där man lägger användbara brädlappar, listmaterial och regel. Nedplockat elmateriel och VVS hamnar alltid på hyllan om det inte är dåligt skräp som köptes billigt. Undantag är gamla ojordade eller övermålade saker som saknar byggvårdsvärde.
Det finns ju hantverkare som kapar alltid i nytt virke för kunden betalar ju. Jag vet att man måste väga mellan arbetskostnad och materialkostnad.
När det skulle bytas pannan så sa jag till VVS-mannan att allt nedplockat koppar ska stanna kvar hos mig. Han tittade lite snett (pengar förlorade) men jag återanvänder fortfarande rörstumparna som jag fick då.
Hmm! Jag tänkte inte på att det finns annat att återanvända förutom virke, klart att jag har ett lager med vvs och el hemma....
 
Ja, även här återanvänds det om det inte innebär för mycket merarbete. Och precis som andra så är det oftast så att det ramlar ner ett led i värdekedjan. Överblivet nytt byggmaterial samlas det naturligtvis också på.
 
det finns det omvända fallet också. Bräder från grannens väderbitna brygga som revs blev till ett snyggt planteringsbord i bästa vintage-stil. Näst projekt är ett vinställ gjort av bräder med havstulpanbeläggning, också från bryggan.
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
larsbj skrev:
Antar att du menar återanvänder?
Jo jag återanvänder en hel del, jobbar med byggande så det dyker upp tillfällen då och då. Mest har det blivit råspont, brädfodring reglar mm. Många gånger hamnar virket ett steg ned i kedjan, brädfodring blir uthus råspont blir formvirkre osv.

Ska nästa helg plocka ned en tegelbyggnad för att få tegel till en murstock.

exempelvis återanvänt elmaterial i uthuset.

[bild]

eller en köksspis av återanvänt tegel

[bild]
Tegel, vilken skatt.:wow: Och bakugnen är så snygg som jag hoppas att min kommer vara om några år (min är lackad på 50-talet, så gissa hur den ser ut nu:rolleyes:). Och ja, ofta hamnar det längre ner i näringskedjan, mycket här blir odlingsbänkar, tillslut kommer de bli jord i komposten.

TotalControl skrev:
Nope. Allt hamnar i brännbart. Bygger bara med nya grejer.
Varför bara nytt? :)

13th Marine skrev:
Kan jag så återvinner jag gärna, men jag jagar inte begagnat för sakens skull.
(y)

Pagno skrev:
Det är bara rent dumt att inte göra så om det finns möjlighet.
Bra sammanfattning. :D


DIY_freak skrev:
Säljer det som går och inte är för jobbigt på blocket.
Synd att du bor i fel landsända. :p

Thomas_Blekinge skrev:
Klart man återanvänder om det går. Varje snickare med sjävaktning har väl ett virkesförråd där man lägger användbara brädlappar, listmaterial och regel. Nedplockat elmateriel och VVS hamnar alltid på hyllan om det inte är dåligt skräp som köptes billigt. Undantag är gamla ojordade eller övermålade saker som saknar byggvårdsvärde.
Det finns ju hantverkare som kapar alltid i nytt virke för kunden betalar ju. Jag vet att man måste väga mellan arbetskostnad och materialkostnad.
När det skulle bytas pannan så sa jag till VVS-mannan att allt nedplockat koppar ska stanna kvar hos mig. Han tittade lite snett (pengar förlorade) men jag återanvänder fortfarande rörstumparna som jag fick då.
Kopparrör kan man göra så himla snygga saker av, men det var nog inte det han tittade snett för. :p

mexitegel skrev:
Ja, även här återanvänds det om det inte innebär för mycket merarbete. Och precis som andra så är det oftast så att det ramlar ner ett led i värdekedjan. Överblivet nytt byggmaterial samlas det naturligtvis också på.
Slappo även där! Eller är det huruvida du kan använda en maskin eller inte? ;) :p
 
  • Gilla
Kire_78
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
det finns det omvända fallet också. Bräder från grannens väderbitna brygga som revs blev till ett snyggt planteringsbord i bästa vintage-stil. Näst projekt är ett vinställ gjort av bräder med havstulpanbeläggning, också från bryggan.
Bild? Du kan ju råka inspirera någon som skyr återvunnet virke som pesten. ;)
 
MissAnpassad skrev:
Slappo även där! Eller är det huruvida du kan använda en maskin eller inte? ;) :p
Jag är också slapp då. Det går fortare med nytt jämntjockt virke än att stå och justersåga gammalt och tid är en bristvara för mig. Jag är glad att jag hinner bygga någonting över huvud taget. Men visst försöker jag återanvända grejer. Dock har jag begränsat med utrymme för att lagra grejer "som kan vara bra att ha".
 
Att lagra prylar kostar pengar. En vanlig m² varmt hus/förråd kostar mellan 5-30.000 kronor beroende på standard och hur det byggts.
Och bra-ha-saker som lagras blir snea (reglar), fuktiga (gipsskivor), föråldrade m.m. så att när jag ska ha det om 10 år så köper jag ändå nytt.
Jag lagrar däremot på en del material för att det är så skönt att ha den där brädan eller kabeln när jag behöver nåt litet till ett projekt, och slipper åka iväg och handla just där och då. Men där går gränsen för mig.

Däremot så säljer/skänker jag så mycket som möjligt av användbara begagnade prylar. Då kommer det till användning för ngn som behöver det just då och det känns bra på flera sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.