Så är det säkert, men det är ju inget hinder att vi kör betongbilarna manuellt?
 
Korvgubbe
Om lastbilen inte får plats på vägen rent fysiskt så spelar det mindre roll om det sitter en människa eller en dator bakom ratten.
Nej, dessa minivägar och minitunnlar kommer nog inte att bli verklighet, för oavsett vad som händer med fordonsindustrin så kommer det ställas krav på att en brandbil kan ta sig fram.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag kanske missuppfattade något tidigare i tråden, men skulle inte minivägarna vara ett komplement? Vi har ju redan en infrastruktur som rymmer betongbilar?!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Autonoma brandbilar någon? Givetvis går det att göra en brandbil som är max två meter hög. Man får bara ha flera. Och samma sak med betongbilar. För att inte tala om flygande brandsläckningsrobotar. En svärm flygande brandsläckningsrobot borde i teorin vara mycket bättre än vanliga brandbilar. En sådan robot borde kunna reagera på ett brandlarm, läsa av situationen (t.ex lägenhetsbrand), borra ett hål genom väggen och spruta in vattendimma eller koldioxid som släcker elden. Mycket snabbare responstid och mindre vattenskador jämfört med dagens manuella brandsläckningsarbete.

Annars så tänker jag mig minivägarna som ett komplement till dagens vägar. T.ex. som tunnlar in till byggnader, snabbvägar in till stadskärnor, fordonsvägar inom större byggnader eller liknande.

Man kan jämföra med GC-vägar idag.
 
Karl_Pedal skrev:
Om nu det hör blivit en tråd om förarlösa bilar så ät det väl lika bra att flika in att antagandet ovan missar en grej. Det finns inget som säger att det måste vara myndighetsuppdaterad information som är navigationsgrunden. Se bara på t.ex. Waze som idag har de överlägset mest uppdaterade kartorna tack vare att de är användarsourcade.
Precis. De autonoma fordonen i sig själva, med sina avancerade sensorer/kameror/scanners kommer att generera väldigt detaljerade karor över vägnätet som de kommunicerar tillbaka till databaserna.

Det finns stora frågor att lösa men utvecklingen går väldigt fort på det här området, här är ett intressant exempel:

San Francisco Autonomous and Shared Vehicles Utopia
May 24, 2016 08:49 pm
San Francisco is one of seven finalist cities contesting for the $50 million “Smart City” grant from the US Department of Transportation. The goal: to shift 10% of single occupancy cars to autonomous and shared vehicles in the coming decade [1-2].
It would be a transport network of autonomous buses, taxis, Uber and Lyft, and shared bikes. A city-owned electric vehicle fleet would help connect less dense suburbs to bus lines. All the services would be gathered in a single mobility app said to be a combination of Uber, NextMuni and Google Maps. Under this scheme, all destinations would be within 20-minutes reach. Freed up parking and road space would instead be used for green areas and affordable housing.
The idea was pitched by the San Francisco Mayor together with the Municipal Transport Agency, UC Berkeley, Google, Uber and Lyft. The whole vision would require $149 million, out of which $99 million have been committed to by the local industry. San Francisco already has enough pledged money to potentially carry out the project regardless of the grant. The project would be done in three-year phases within the coming decade.
The city poses the advantage of being home to innovators in the field such as Google, Uber and UC Berkeley. Additionally, ten companies currently perform autonomous test drives in San Francisco.

Written by Magda Collado, Viktoria Swedish ICT.

Sources:
1) 2016-05-18. SF pitches $149 million plan to replace cars with self-driving vehicles2) 2016-05-18. San Francisco's Smart City Challenge submission is a networked transit utopia
 
Mikael_L
Niq skrev:
Så länge dom fullt fungerande och alla systemen fungerar som dom ska. Med tanke på hur många buggar det finns i varje ny bilmodells programvaror idag så känns det underligt om det skulle finnas några i en helt självgående bil.

Vad händer när dom varit i trafik flera år på dom saltdränkta vägarna och kabelanslutningar och liknande börjar oxidera och orsaka alla möjliga roliga fel?
Hur mycket problem har vi med dagens säkerhetssystem i bilarna?
Jag tänker på ABS, airbag, bältessträckare, antisladd men även backkameror/varnare, automatisk inbromsning och annat sånt som går att få i dagens bilar.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
OK, nu när detta ämne fick en egen tråd så kan jag ju fortsätta diskussionen om vägdata (kartdatabaser) för autonoma fordon.

Här är några kartutsnitt från olika källor över ett område strax utanför Stockholm där det byggs mycket just nu, Barkarbystaden i Järfälla, och där man snabbt ser vilka kartor som "hänger med" och inte. Man kan ju säga att Google Maps är en av de sämre...

En risk med crowdsource-data är att det blir mer känsligt för sabotage - vem som helst kan gå in och lägga in felaktigheter i kartan utan någon kvalitetskontroll av någon "ansvarig" med lokalkännedom. Det blir visserligen säkert rättat ganska snabbt, men kan ställa till mycket problem och olyckor under tiden.

Barkarbystaden_Eniro.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eniro

Barkarbystaden_Google.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Google Maps

Barkarbystaden_Järfälla kommun.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Järfälla kommun

Barkarbystaden_OSM.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Open StreetMap

Barkarbystaden_NVDB.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nationella Vägdatabasen (NVDB)

Barkarbystaden_Waze.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Waze
 
Redigerat:
Waze har ett slags supervisor-system där uppdateringar granskas, lite på samma sätt som att galenskaper på Wikipedia sällan bli långvariga. Sen ägs ju Waze av Google så jag fattar inte varför deras eget kartlager släpar så.

OSM har också granskning av ny data men tenderar att vara långsammare än Waze (eftersom man i Waze "asfalterar" då man kör rutter som inte finns sen innan)

Tillägg: Men visst är det högst relevanta punkter du tar upp med användargenerad information
 
Allt detta är givetvis intressant och pelpet verkar till delar lite insatt och engagerad, men jag kan inte låta bli att grovt skatta och kalkylera systemiskt när såna här lite mer fantasifulla teman kommer fram. Tyvärr kommer jag sällan fram ens i en riktning även med mina mest positiva glasögon på, faller ofta ganska tidigt om man inte väljer att lite för lättvindigt se förbi ett och annat (spökarealer).. Kräver verkligen att lägga önsketänkande och egna preferenser åt sidan om man ska komma till något som skulle kunna realiseras på större skala.

Så kom gärna in med lite mer detaljerade tankar eller exempel på tekniska lösningar i alla de delar som krävs om detta skulle tillämpas allmänt. Jag menar då inte lite grova studier i en eller annan del eller det allt för vanliga "det finns säkert någon lösning åtminstone inom snar framtid, vi är nära och det går fort nu" osv. Ser gärna att det fylls i med alla aspekter från källa till skrotning och i vad mån vi i denna sköna kommande framtid på något avgörande sätt ansluter mer till flöde mindre till förråd.

Vi kan börja med något så jordnära som tunnelsäkerheten i fallet som var uppe tidigare, i vad mån skulle det kunna göras avkall från de principer som gäller där nu om man gör iofs mindre och i byggfasen enklare sådana.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
klaskarlsson skrev:
Har troligen med två saker att göra: Bilens vikt vs släpvikt (man vill klassa in det så att totalen väger under 3.5 ton inkl last.) samt att målgruppen för släp (globalt sett, inte just i Sverige) inte köper elbilar i samma utsträckning...

/K
Nu tänkte jag mer på BE-behörighet eller högre. Dagens personbilar ligger långt ovanför 80-talets motsvarigheter när det gäller både vikt och effekt att 1800-2000 kg dragkapacitet bakom en vanlig familjebil inte är särskilt ovanligt, men kräver då BE eller åtminstone B96 för att få dra något alls.
Går jag då över till en elbil som ibland väger ännu mer och har upp emot dubbla effekten så förväntar jag mig kapacitet därefter, men elbilarna verkar snarare prioriteras med en låg tid för 0-100 än arbetsnytta.
Halva det här landet verkar ju ändå kör med husvagn, hästvagn eller biltrailer så ska dessa förare gå över till el så lär det behövas någon förändring. :p
 
Squall Leonhart skrev:
Nu tänkte jag mer på BE-behörighet eller högre. Dagens personbilar ligger långt ovanför 80-talets motsvarigheter när det gäller både vikt och effekt att 1800-2000 kg dragkapacitet bakom en vanlig familjebil inte är särskilt ovanligt, men kräver då BE eller åtminstone B96 för att få dra något alls.
Går jag då över till en elbil som ibland väger ännu mer och har upp emot dubbla effekten så förväntar jag mig kapacitet därefter, men elbilarna verkar snarare prioriteras med en låg tid för 0-100 än arbetsnytta.
Halva det här landet verkar ju ändå kör med husvagn, hästvagn eller biltrailer så ska dessa förare gå över till el så lär det behövas någon förändring. :p
Det kommer komma, men som sagt i nuläget, i uppstarten för dessa fordon, är tillverkarna mer måna om att få ut bialran internationellt, med ngt slags "medelvärde" på vad alla vill ha.
Och våra mer specifika behov här i norr (tex släp) är inte prioriterade. Det var samma sak för ett par år sen (läs ca 5-10 år) då fanns knappt ngn bil med fyrhjulsdrift som var bränslesnål (var det 4WD så skulle det vara V60r eller stora 4 or...) eller lite mindre (SUv + stora kombis dominerade) - nu kan man få 4wd på en Suzuki Swift :)

Det kommer anpassas när konkurrensen hårdnar om köparna :)

/K
 
Det är givetvis inte fel att vara skeptisk, verkligheten är ofta komplexare än vad teknikoptimister som jag själv inser. Så hjälp mig - vad har jag förbisett?

Det jag själv inte har sett en lösning på är hur autonoma fordon ska hantera grusvägar utan vägmarkeringar och snötäckta vägar.

När det gäller tekniska lösningar så finns det ju mängder med exempel på självkörande fordon i olika former av mognad. Teslas autopilot (landsvägsautomatik), Volvos försök med 100 halvautonoma fordon hos riktiga kunder 2017, OTTO som kan göra befintliga lastbilar från 2013 och framåt självkörande, google självkörande bilar, Goodyears sfäriska däck osv.

[video=youtube;oSFYwDDVgac]https://www.youtube.com/watch?v=oSFYwDDVgac[/video]
 
pelpet skrev:
Det är givetvis inte fel att vara skeptisk, verkligheten är ofta komplexare än vad teknikoptimister som jag själv inser. Så hjälp mig - vad har jag förbisett?

Det jag själv inte har sett en lösning på är hur autonoma fordon ska hantera grusvägar utan vägmarkeringar och snötäckta vägar.

När det gäller tekniska lösningar så finns det ju mängder med exempel på självkörande fordon i olika former av mognad. Teslas autopilot (landsvägsautomatik), Volvos försök med 100 halvautonoma fordon hos riktiga kunder 2017, OTTO som kan göra befintliga lastbilar från 2013 och framåt självkörande, google självkörande bilar, Goodyears sfäriska däck osv.

[video=youtube;oSFYwDDVgac]https://www.youtube.com/watch?v=oSFYwDDVgac[/video]

Till att börja med tror jag att autonoma fordon absolut kommer vara utrustade med instrument för manuell körning också.
Dvs på större vägar så kör dom autonomt (fullt autonomt utan krav på passning), men sen vid en avfart/övergång till mindre väg så får föraren ta över.

Samhällsekonomiskt och komfortmässigt är detta troligen där behoven/vinsterna är som störst.
Långtradare som kör mellan lager, personbilstrafik långa sträckor (tex upp till fjällen, motorvägen ned till "målområdet" osv). Taxibilar kanske kan vara helt autonoma i storstäderna, men lanttaxi får köras semiautonomt/manuellt osv

Det kommer med största säkerhet inte bli en big bang utan en gradvis utveckling, likt den vi ser i Tesla idag där det inte är en autonomi utan egentligen bara en kombo av adaptiv farthållare + körfältsvarnare som hjälper till att hålla bilen på vägen (föraren är ansvarig fortfarande och måste kunna bromsa för hinder osv). Med nästa steg (lidar/radar) kan man lita mer på fordonet, kombinerat med GPS kartor och kommunikation med andra fordon så kan man lita ytterligare på fordonet osv.

Och just att klassa tex E4'an och ett antal avfarter nära som "godkänd för autnoma fordon Klass 4" innebär ju att man kan börja köra autonom lastbilstrafik där, elelr styälal in sin personbil på"autoläge" när man rullar ned från Stockholm till södra Sverige (färja/bro) på semestern osv

/K
 
Det är oftast inte tekniken som är problemet utan människan. Tekniken kan lösa mängder av problem så länge den inte behöver interagera med människor. Därför kommer bilarna inte att bli fullt ut självkörande förrän du blir av med människorna från vägarna.

Det finns ett flertal filmer som faktiskt adresserar detta området till viss del och om man ser dem ur ett perspektiv av självkörande bilar så blir de intressanta. Exempelvis Demolition Man och Femte elementet är av intresse.
 
pacman42 skrev:
Det är oftast inte tekniken som är problemet utan människan. Tekniken kan lösa mängder av problem så länge den inte behöver interagera med människor. Därför kommer bilarna inte att bli fullt ut självkörande förrän du blir av med människorna från vägarna.

Det finns ett flertal filmer som faktiskt adresserar detta området till viss del och om man ser dem ur ett perspektiv av självkörande bilar så blir de intressanta. Exempelvis Demolition Man och Femte elementet är av intresse.
Fast datorer kan anpassa sig till människors irrationella beteende till mkt stor del, tex genom att kompensera genom snabbare reaktionstider etc...

Men det finns en poäng, googles bilar har väl visat sig ha en högre olycksstatistik än medel, i nästan alla fall var det en människa som antog att bilen skule uppföra sig som en människa ; tex vid stoppplikt så brukar man inte stanna om det ser fritt ut, detta resulterade i krockar bakifrån....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.