peternicklas
Något har ju hänt under det att du grävde och flyttade sakerna. Ingen kabel som är klämd och kortsluter?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hej har en Worx 2015. Funkar fint innan men strul nu. I samband med grävning på tomten tog jag bort begränsningskabeln. När jag satte tillbaka kabeln och skulle ansluta roboten till elnätet small det till i transformatorn? den svarta lådan och efter det går inte roboten. Laddstationens lampor lyser inte så det verkar inte vara ström på. Har kollat så att inte säkring gått men det var inte det felet. Någon som varit med om liknande eller har ideer hur jag löser detta? Vad kan ha hänt? Med vänlig hälsning,

jag är inte någon expert på el men jag skulle köpa en ny laddare, efter att jag dubbel kollat slingan. kan vara att den är oskyddad någonstans och du fått kortis.. länk till laddare http://www.clasohlson.com/se/Laddare-Worx-Landroid-WA3716/51-1852
 
denna70 skrev:
Hej har en Worx 2015. Funkar fint innan men strul nu. I samband med grävning på tomten tog jag bort begränsningskabeln. När jag satte tillbaka kabeln och skulle ansluta roboten till elnätet small det till i transformatorn? den svarta lådan och efter det går inte roboten. Laddstationens lampor lyser inte så det verkar inte vara ström på. Har kollat så att inte säkring gått men det var inte det felet. Någon som varit med om liknande eller har ideer hur jag löser detta? Vad kan ha hänt? Med vänlig hälsning,

jag är inte någon expert på el men jag skulle köpa en ny laddare, efter att jag dubbel kollat slingan. kan vara att den är oskyddad någonstans och du fått kortis.. länk till laddare [länk]
Nej, någon expert behöver man inte vara när det smäller till i en nätdel, då vet man att det har hänt något och mycket mer än så behöver man knappt veta :D
 
  • Gilla
denna70
  • Laddar…
Gott då vet jag att laddaren finns som reservdel på Classe. Men själva felet då? Vad kan ha orsakat det? Jag kopplade in ut o in slingan samt skarvade lite kabel.
 
denna70 skrev:
vet inte vilken kabel du skarvade men om det var begränsningskabel hoppas jag du använde dessa skarvkopplingar. [länk]
Eller lödda den med bra isolering om typ krympslang med lim
 
nissenhj skrev:
Eller lödda den med bra isolering om typ krympslang med lim
det skulle inte jag våga mig på. gör en youtube film om hur man löder begränsningskabel så kankse jag vågar mig på det :D
 
Känns inte som att det skulle bli en smäll i transformatorn om det skulle vara slingan det är fel på eftersom det är svagström???
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Lite det som jag var inne på också. Skulle en skada på begränsningskabeln orsaka en smäll på laddaren? Har ju hänt flera gånger att roboten skadat kabeln utan att det orsakat några större fel.
Jag har inte använt skarvkopplingar, varken nu eller tidigare. Har funkat hur bra som helst att avisolera, tvinna och sedan tejpa.
 
nissenhj skrev:
Eller lödda den med bra isolering om typ krympslang med lim
Ju fler skarvar desto bättre enligt vissa användare. Jag har provat och min Worx mådde inte bra av det.
 
Henke2 skrev:
Ju fler skarvar desto bättre enligt vissa användare. Jag har provat och min Worx mådde inte bra av det.
Jag har ett flertal skarvar men inte upplevt några problem ännu. Är inne på tredje säsongen.
 
UlfTolf skrev:
Lite det som jag var inne på också. Skulle en skada på begränsningskabeln orsaka en smäll på laddaren? Har ju hänt flera gånger att roboten skadat kabeln utan att det orsakat några större fel.
Jag har inte använt skarvkopplingar, varken nu eller tidigare. Har funkat hur bra som helst att avisolera, tvinna och sedan tejpa.
Precis, mer troligt att det blivit kortis i laddstationen eller transformatorn..
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag igen... Innan jag köper ny laddare skulle jag vilja veta vad felet är/var så att den nya laddaren inte ryker den med. Har kollar kabeln från laddaren och den är oskadd. Öppnat vid anslutningen och det ser ok ut i mina ögon, se bild. Inget löst, skadat eller blött. Förlängningskabeln som jag använde hade frugan precis använt till högtryckstvätt och spolat berg. Kan ev väta där orsakat att laddaren gick sönder? Fattar att ni inte kan veta med säkerhet men synpunkter mottages tacksamt. Ulf
 
UlfTolf skrev:
Förlängningskabeln som jag använde hade frugan precis använt till högtryckstvätt och spolat berg.
Då är det förmodligen så att någonting fått vatten på sig. trafon på elsladden skall vara inomhus.
 
Du har ingen jordfelsbrytare att sätta i mellan första gången du provar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.