Hej!

Jag och min fru har under en längre tid letat efter tomt + hus i Stockholmstrakten, men stupat på att det varit alldeles för dyrt. Nu är vi lite nyfikna på vad ni här på forumet betalt för era hus. Senast var vi och tittade på en tomt (ca 800 kvadrat) i Sollentuna norr om Stockholm, där Älvsbyhus planerade att bygga fina hus. Vi har hört att dessa ska vara billiga så vi trodde att - nu har vi hittat något vi har råd med. När vi fick hem papprerna så blev vi minst sagt besvikna. Slutnotan skulle hamna på 3,2 miljoner >:(

Nu känns det helt hopplöst att hitta något i Stockholmstrakten, så det slutar väl med att man hamnar i något fult radhus :-[

Är det så att man måste vara villig att lägga ut 3 miljoner för att få ett hus i Stockholmslän?
 
Jag håller med det är jätte dyrt i Sthlm, men av priset 3,2 milj så är det nog tomten som kostar det mesta.

Ett tips kan vara att köpa ett fritidhus och göra om det till ett permanenthus men kolla planbestämmelserna noga med kommunen.
Det finns många fina områden i Sthlm som Värmdö, Österåker, Dalarö mm.
Ibland är det billigare att köpa ett fritidhus än en tomt i Sthlm men som sagt då är det planbest. som kan ställa till det.

Lycka till och hoppas att ni får ert drömhus! :) :)
 
Och just Sollentuna hör väl till de dyraste tomtpriserna.

Det blir nog svårt att jämföra priser.

Men kring 3,2 borde du klarar dig med på annan plats, speciellt med Älvsbyhus.

Vi räknar med ca 3,7 och tänker inte välja Älvsbyhus.
 
Vissa tomter i Sollentuna försöker de kränga för mellan 2-3 miljoner. Det har varit några tomter på Bössvägen till salu i över ett år nu för c:a 2 mille, med mycket begränsad byggrätt. Tittar vi på västra sidan av sjön blir det ännu dyrare, c:a 3 mille för en tomt på under 1000 kvm. Fast jag tvivlar på att den som köper de tomterna kommer att bygga ett Älvsbyhus. ;)

Du måste nog söka dig ut mer i förorterna och dessutom snåla som f*n för att hamna under 3 mille allt som allt, dvs tomt, grund, hus, alla avgifter etc.

mvh
Snåla David


 
Intressant SaraLynn. En fråga: Blir värderingen av det färdiga huset större än de kostnader ni haft?

mvh
David
 
Med tanke på dagens tomt och huspriser tycker jag att 3,2 milj låter billigt för att vara i Sollentuna!
 
finns två tomter kvar i ex älvsjö för 1.345'...kan inte säga hur lätta de är att bygga på dock...
javascript:OpenObjectWin(2604672,'hemnettodn','main','14&kommun=220',0);
javascript:OpenObjectWin(2605062,'hemnettodn','main','14&kommun=220',0);
 
sarpat skrev:
finns två tomter kvar i ex älvsjö för 1.345'...kan inte säga hur lätta de är att bygga på dock...
javascript:OpenObjectWin(2604672,'hemnettodn','main','14&kommun=220',0);
javascript:OpenObjectWin(2605062,'hemnettodn','main','14&kommun=220',0);
hmmm...funkade inget vidare...provar så här i st...
http://www.hemnet.se/NPI-BuildFrame...ew=1&page=1&&statisticsservice=hemnettodn
 
Jag kan ju tipsa om att bygga i Södertälje då, det ligger i Stockholms län, det tar inte speciellt lång tid att åka in och framförallt är det bra mycket billigare tomter. Vår tomt betalar vi 295000 för, den ligger i Hölö och är byggklar. Vår slutnota blir ungefär 1.8 miljoner.
 
Jag uppmanar er som funderar på att spara pengar genom att bygga i tex Köping, Västerås, Enköping att tänka till både en och två gånger före ert beslut. Har ni dessutom inte redan ert sociala nätverk och er släkt på denna ort anser jag att det är direkt dumdristigt.
Jag har själv nyligen sålt ett hus 3 mil utanför Stockholm, och kommer absolut aldrig mer att bosätta mig utanför.

Sanningen är att det faktiskt inte blir särskillt mycket billigare att bo ute på landet, när du väger in dina nya dolda boendekostnader, som tex 2 bilar, massor av mil varje år, årskort på SJ och inte minst lägger du väldigt mycket av ditt liv på restid.

Jag hade bilkostnader på en bil på 3000kr/månad bara i bensin. För de pengarna kan du ta en mycket större lånedel och bo i tex Bromma kostnadsneutralt. Bonusen i Brommafallet är också att du slipper spendera massor av viktig fritid som restid. Pendlingen tar ganska snabbt knäcken på väldigt många!

Hur man än vrider och vänder så är det väldigt dyrt att leva och bo i Stockholm. Värdera din och familjens tid som livskvalité. Det är inte livskvalitet att komma hem 7-8 på kvällen, sedan åka och handla, laga mat, lägga barnen och sedan själv stupa i säng, varje dag. Där försvann all din egen tid i ett nafs.
Dessutom känns det ännu värre när man tänker på att du skulle kunna bo centralt för samma pengar (reskostnaden omräknad till boendekostnad).

Slutsatsen är att läget är allt! Läget är långt mycket viktigare än huset, för huset kan du göra om men läget är det samma forever. Värdet på din fastighet är också långt mycket mer kopplat till läget än husets utseende och skick. Mitt råd är, låt dig inte luras av lockropen på att det är så mycket enklare, bättre och billigare att bo långt från Stockholm.


Jag har provat att bo utanför men kommer aldrig att göra om mitt misstag igen!

//Pas
 
Vad menar du?
Tycker du att tre mil är långt, eller....?

Personligen tycker jag inte det är nånting. Tidigare bodde jag i Årsta vilket ligger ca 5 km från jobbet.
Det tog ca 11 minuter dörr till dörr att åka med bil. Nu är det dryga tre mil och det tar ca 30 minuter d-t-d.

Det är någonting i ditt resonemang som inte stämmer med restiden. Du kommer hem 7-8 på kvällen i ditt exempel...? Hur mycket har du vunnit nu då?
Och varför ha årskort på SJ när man ha två bilar...?

 
De två bilarna behöver man för att ta sig från villan till järnvägsstationen i Köping e.dy. ...

Håller med Pase. Det talas så mycket från myndighetshåll om frälsningen med regionförstoring, pendling osv. Den som provat att pendla MER än en timme i vardera riktning, gillar antingen inte sin familj, eller också upphör man med det så fort man bara kan.

Och det spelar ingen roll om man pendlar mellan storstans inre och yttre delar, eller mellan småstäder som ligger 10 - 15 mil från varandra.

Stiga upp klockan fem varje morgon, för att komma hem igen vid sju. Även om man jobbar på tåget. Du har åtminståne inga fritidsproblem - faktum är att du har ingen fritid alls... Ditt sociala liv rinner ut som diskvattnet och du vet inte vart det tog vägen. Du förlorar kontakten med dina barn, som istället börjar kalla dagisfröken för mamma... Nej, jag hoppas verkligen innerligt att jag aldrig mer skall behöva pendla mer än 30 minuter!!! Hellre tar jag ett sämre arbete, nära bostaden/bostadsorten.
 
30 min är väl inte så farligt ???

Har 1,5mil till jobbet .. 1 buss direkt in till stan .. det tar iallafall 30min, tycker jag inte är så farligt, hinner man ju läsa morgontidningen på osv :)
 
Till KarlXII:
3 mil kan vara kort eller väldigt långt beroende på hur kommunikationerna ser ut. Det jag menar med det är tex de mycket usla tvärförbindelserna som finns i Stockholm. I mitt fall hade jag i bästa fall 30 minuters trafik mellan bussarna hemifrån mig in till Danderyds Sjukhus. Lägg till infartsköerna som snabbt tar mycket tid. Lägg till 2st byten till tunnelbana och buss igen så lovar jag dig att tiden rusar iväg och sedan är det samma visa åt andra hållet förståss. Lite förseningar i buss eller t-bana resulterar snabbt i 30 extra minuter i en busskur. Totalt blir det alltid sent när du är hemma.

I mitt exempel menade inte jag att jag hade årskort på SJ, utan tog det som ett exempel på en rätt stor reskostnad (ca 30000kr) som tillkommer om du pendlar från tex köping/Västerås hållet.

Själv tvingades jag att köra väldigt mycket bil, till och från jobb, dagis, mataffären mm. Det blir snabbt långa sträckor när det är långt till allt. Det är detta som jag kallar för en dåld boendekostnad. Jag hade med facit i hand hellre bott i Bromma och haft lånekostnader på 3000kr mer per månad samt mer kvalitetstid och 3000 mindre i bensinkostnad.

Pratade nyss med en bekant som bor i Stora Mossen (Bromma) som funderar på att sälja. Han hade ringt en mäklare och frågat vad som avgör värdet idag. svaret var enkelt.
citat "tre saker styr värdet, läget, läget, läget"
Min bekant svarade att han tyckte sig ha ett rätt fräscht hus att erbjuda, men fick veta att ett ruckel i Ålsten är mer värt än ett fint hus bredvid Bromma Gymnasium. Är inte detta lite av pudelns kärna?
Människor i Stockholm vet idag hur fruktansvärt jobbigt det är att bo offside, och offside är enligt mig själv allt som inte har direkt kontakt med tunnelbanan, tex Täby.

//Pas
 
Jag förstår.

Vad du säger egentligen är ju att RESTIDEN är kort.
För det har ju, som du själv säger, inget att göra med det geografiska avståndet. För det är ju liksom ingen idé att bo i det begärliga Ålsten om man jobbar i Farsta - även om nu bägge orterna ligger längs tunnelbanan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.