tommib
Nja. Det handlar delvis om det, vilket jag absolut respekterar. Jag skulle aldrig få för mig att tillhandahålla sånt skräp (ävenom biltema faktiskt av och till har riktiga grejer också, t.ex ABB-dosor)

Det handlar troligen tyvärr också om en rutten affärsmodell. Troligen mest det.
 
Mikael_L
Åtminstone föråldrad affärsmodell (om vi snackar stora materialpåslag).
I dagens internetbaserade samhälle med en massa materialleverantörer att välja och/eller se priser hos så rämnar forna tiders system.
Men jag som själv är insyltad i branschen kan nog säga att det är i förändring på detta, påslagen kommer stadigt minska till någon vettig nivå. Det sker idag, och det kommer absolut inte att gå åt andra hållet.

Frågan är lite vad som händer med timpriserna.
En del firmor lägger anbud på under 300:-/timme för större jobb och ramavtal. De får det tufft om det inte blir någon materialvinst. De får antingen sänka lönen till hemska låga 25.000:-/mån (eller något sådant) för sina elektriker eller fuska med rapporterade arbetade timmar. :)
 
tommib
Man ska ju inte ställa folk mot varandra men när det gnälls på 25kkr i månaden från folk som har en gymnasieutbildning så tänker jag alltid på sjuksköterskor och poliser, två yrkesgrupper som bägge har tre år på högskolenivå och slåss med näbbar och klor för att få upp sin ingångslön till just 25kkr.

Förvisso skulle syrrautbildningen lätt kunna vara tvåårig och bättre, men ändå...
 
En justering av prislistorna är inget nytt det har förekommit två ggr, om jag inte mins fel, under den tid som jag har varit aktiv. Den största ändringen kom någon gång på 60-70 talet då rabattsaterna sänktes radikalt och en senare kanske på 90 talet?? Det ledde till att grundnettopriserna började stiga lite snabbare och efter några år började även rabatterna till företagen öka.
Och angående låga timpriser brukar det per automatik leda till att företaget debiterar kunden mer timmar. Det har varit mycket vanligt vid serviceavtal tex med kommuner och gjort att vissa helt avstått från att försöka få avtal i stället för att "fuska".
Och när det gäller hur mycket en elektriker ska ha betalt råder varken företagare eller kund över det handlar om ett avtal mellan arbetsmarknadens parter och styrs iviss mpn av tillgång och efterfråga. OM man då förstår att en/tvåmansföretagen är en liten del av yrkeskåren och på intet vis leder utvecklingen.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Man ska ju inte ställa folk mot varandra men när det gnälls på 25kkr i månaden från folk som har en gymnasieutbildning så tänker jag alltid på sjuksköterskor och poliser, två yrkesgrupper som bägge har tre år på högskolenivå och slåss med näbbar och klor för att få upp sin ingångslön till just 25kkr.

Förvisso skulle syrrautbildningen lätt kunna vara tvåårig och bättre, men ändå...
Ingångslönen som elektriker är 11000kr så det kan du inte jämföra. Med 5 år i arbete är du fullbetald. 25k innan skatt räcker inte långt om man ska ha råd med hus och bil. Det krävs en hel del kunskap och du har en hel del ansvar som elektriker. Trots det har rörläggare och snickare högre lön.....
 
Ok, jag menade inte att Müssli har för hög månadslön, jag ville belysa det ruttna i debiteringsmodellen.

TS sa att mtrl skulle kosta 17 tusen exkl moms, tommib menade att den borde kosta 7 tusen inkl moms. Ett påslag på sisådär 11500 exkl moms. Om vi antar att jobbet tar 11.5h blir det 1000kr i timmen. Tar jobbet 23h blir påslaget 500 kr i timmen. Dvs materielpåslaget är lika stort som arbetstaxan. Detta är sjukt.

Müssli, jag tycker du har rimliga priser men om nu materielpåslaget bara är 70 tusen om året skulle jag hellre se att du bakade in det i timtaxan och lät kunden komma med egen materiel. 70000 / 1800 timmar är liksom runt 40 kr i timmen.

Sedan förstår jag inte problemet med kass materiel. Tar det längre tid att montera får kunden betala fler timmar så enkelt är det. Och går kundens materiel sönder är det väl kundens problem? Du täcker väl bara garantin på det du sålt? Dvs du tar bara garantin på kundens dåliga materiel om det är ditt arbete som är fel?
 
Mikael_L
Tydliggörande:
Jag tycker inte heller att Müssli har för hög lön. Inte heller att det är något fel på hans affärsmodell. Tvärtom är den väl hyggligt sympatisk med ett ganska lågt materialpåslag.


Och i samma sits skulle jag själv naturligtvis inte minska min timpenning eller så bara för att vara snäll med kunderna eller någon annan dunkel orsak. Självklart är jag såpass girig att jag inte tackar nej till så hög lön som jag kan få. :)


Jag själv kostar några tior mindre i timmen, men vad min firma grejar med materialpåslagen får jag liksom inte veta. Det är i alla fall inte rakt av samma hela tiden. Jag tror att 25% påslag (från inköpspriset) är den magiska gränsen som inte gärna underskrids. Men avsteg från det sker naturligtvis på stora jobb och till kunder som själva kan sätta vissa villkor (i t.ex. ramavtalen). Ett jobb med dyra designarmaturer för över 100' så hörde jag att vi hamnade på ca 5% påslag på just dessa armaturer efter förhandlingarna med kunden.
Men som sagt så tror jag påslagen är lite flytande, att t.ex. småjobb där det går åt små mängder så tror jag chefen klämmer i med betydligt högre påslag procentuellt.




Men det var intressant att få tugga på en beräkning med lite kända parametrar såsom löner, timpenning, beläggningsgrad.
Det jag inte riktigt tror på är att Müssli skulle ha 100% beläggningsgrad. Tänk vad många dagar som sista jobbet är klart omkring 15.00, och då är det ju inte alltid så lätt att finna ytterligare ett entimmes jobb att peta in.
Och sen till det alla de jobb man åker och kikar på och ev skriver offert på, men som man sen inte får. Det blir obetalda timmar där också.

Full beläggningsgrad är inte så svårt att nå om man uteslutande jobbar med stora entreprenader som löper under flera dagar i sträck med många timmar. Men då brukar det vara svårt att erhålla hög timpenning för detta då det ofta är många anbud som tävlar om uppdragen.

Så i ärlighetens namn så tror jag att min beräkning inte går ihop främst vad det gäller beläggningsgraden. Men lyckas Mussli så är jag bara att gratulera. (y)
 
Mikael_L
Ramnemark skrev:
Ingångslönen som elektriker är 11000kr så det kan du inte jämföra. Med 5 år i arbete är du fullbetald. 25k innan skatt räcker inte långt om man ska ha råd med hus och bil. Det krävs en hel del kunskap och du har en hel del ansvar som elektriker. Trots det har rörläggare och snickare högre lön.....
Ja det där beror väl på. En kille som jag samåkte några dagar med till ett jobb var på sitt andra år som elektriker då och sa en gång i bilen att om max två år ska han ha minst 32' i månaden. Han bytte arbetsgivare ett tag efteråt och jag kan tänka mig att han kan ha lyckats med sitt mål, relativt driven som han är.
Men det beror naturligtvis väldigt mycket på vilken ort man arbetar.
 
Jag har aldrig betalt för att anlita elektriker, men lösningen måste vara att få offert från två andra och jämföra priserna.

Ganska enkelt, egentligen.
 
Här här händer det grejer!
Jag är elektriker och ingen ekonom så Mikael_L:s inlägg stämmer säkert vad det gäller siffrorna. Själv ser jag bara vad som händer i verkligheten och då stämmer det jag skrivit.

Pratar vi full beläggning så stämmer det som Mikael_L skriver också, jag har inte 40 timmar debiterbart varje vecka året ut. Vad jag menade var att jag är mer eller mindre fullbokad fram till september just nu. Kanske dumt att skriva att jag har full beläggning då men jag menade att jag har fullt upp och inte behöver gå hemma dagtid. :)
Ska jag ha 8 debiterbara timmar varje dag behöver jag jobba ca: 10 timmar om dagen och det gör jag inte.

Anders_Nilsson, jag hade gärna höjt timpengen för att kompensera mindre påslag på priserna. Problemet är bara att jag hade blivit klart dyrast i kommunen, troligtvis hela regionen. Jag tror faktiskt inte jag har fått frågan om hur stort materialpåslag jag har av en kund men frågan om hur mycket jag tar i timmen dyker upp ett par gånger i veckan.

Jag kan tillägga att materialpåslaget går neråt. Företaget jag jobbade för innan jag blev egen hade t.o.m. viss procent påslag på listpriset på visst material under 90-talet. Jag var en av få som fick fakturera mina jobb själva och häpnade över priserna (som jag inte kunde ändra själv).

Så kundernas medvetenhet om priser ökar, inte minst pga att man nu kan handla samma material som elektriker brukar göra. Det gör självklart att marknaden måste anpassa sig, vilket jag också tror håller på att ske. Inget ont i det.
 
Mikael_L
Müssli skrev:
Här här händer det grejer!
Jag är elektriker och ingen ekonom så Mikael_L:s inlägg stämmer säkert vad det gäller siffrorna. Själv ser jag bara vad som händer i verkligheten och då stämmer det jag skrivit.
Stämmer gör dom ju inte. Det är en del gissningar och uppskattningar och i övrigt bara breda penseldrag för att lite grovt skissa den ekonomiska bilden.
Men beräkningen visar att de stora posterna är lönen, timpenningen, beläggningsgraden, och ev materialvinster om man har höga sådana.

Och sen vad mycket pengar de måste in för att sen få ut mindre än hälften efter skatter och lite omkostnader. Men det är nog ingen hemlighet för någon svensk. :)

Müssli skrev:
Pratar vi full beläggning så stämmer det som Mikael_L skriver också, jag har inte 40 timmar debiterbart varje vecka året ut. Vad jag menade var att jag är mer eller mindre fullbokad fram till september just nu. Kanske dumt att skriva att jag har full beläggning då men jag menade att jag har fullt upp och inte behöver gå hemma dagtid. :)
Ska jag ha 8 debiterbara timmar varje dag behöver jag jobba ca: 10 timmar om dagen och det gör jag inte.
Mmm, precis som jag tänker då.
En timme mindre om dagen att debitera gör att typ hela aktieutdelningen (som jag räknade/gissade fram) smälter bort.
Det är hög beläggningsgrad som är det svåra att få till för hantverkare som gör mycket småjobb.
 
Redigerat:
tommib
Ramnemark skrev:
Ingångslönen som elektriker är 11000kr så det kan du inte jämföra. Med 5 år i arbete är du fullbetald. 25k innan skatt räcker inte långt om man ska ha råd med hus och bil. Det krävs en hel del kunskap och du har en hel del ansvar som elektriker. Trots det har rörläggare och snickare högre lön.....
Medans elektrikern tar ut sin ingångslön på 11kkr så tar den blivande syrran lån. Det betalas så småningom tillbaka... Att 25kkr är ganska lite om man ska betala för både hus och bil själv är riktigt. Det är precis lika lite för syrran.

Jag rekommenderar en titt på sacos hemsida avseende livslön i dessa sammanhang....
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det blandas friskt, ni måste skilja på elektriker och företagarna dom sitter i helt olika sitsar när det tex. gäller inkomster, arbetstider och möjligheter till div "fördelar". Jag tycker som att det verkar att många tror att en elektriker per automatik är det samma som företagaren/företaget men det är ett långt steg däremellan, dom absolut flesta elektriker kan/vill inte starta egna företag. Men visst det finns elektriker som är företagare men rent allmänt är den stora delen elektriker anställda yrkesmän.

Ps
Om andra yrkesgrupper har för mycket eller för lite i lön måste väl vara en helt ovidkommande fråga. Vad olika grupper ska ha i lön kommer vi aldrig att bli överens om för nästan alla tycker att just deras jobb är lite viktigare än dom andras.
 
Redigerat:
tommib
Min poäng med lönejämförelsen var att 25kkr ansågs som en låg lön. Det är det inte, när man jämför med arbetsmarknaden i stort. Denna jämförelse måste man göra. Den görs också hela tiden i lönerörelsen apropå märket.

Så helt ovidkommande är det inte. Det är dock gravt OT för just denna tråd, ber om ursäkt för detta.
 
Företagen debitering baseras ju på vad som kunden är villig att (ibland under protest) betala och inte på vad elektrikern har i lön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.