2dar för fällning och kvistning. 2dar för skotning och 1 dag för flisning skulle jag tro.

Drygt 35 fullvuxna träd som är 50-80cm i basen. En granne hade räknat årsringar och kom upp i över 120år!

Idag rev jag Gunnebot som gick runt halva tomten. Drygt 300m där ca en tredjedel var fast i ris eller rötter...
 
Då var alla stora träd fällda. Bara lite sly kvar som jag tar själv.

Grannarna är mycket glada över att det röjs och helt plötsligt får de in ljus! :)


IMG_20160612_110827.jpg
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Högarna växer! :)

IMG_20160615_161917.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har fått lås och bokat transport av förrådscontainern så midsommar blir en snabb utsättning av huset och förbereda där containern skall stå.

Till veckan skall bygglovet upp i nämnden. Vi håller alla tummar för att det går vägen denna gång.
 
Och där kom avslaget på bygglovet igen! :(

Trots att det vart och tittat på plats och tyckte allt såg bra ut så kunde de inte vid en genomgång godkänna ansökan. Nu hade man kommit på att det var en balkong intitad och den hade man inte tagit hänsyn tidigare trots att den vart med från början på alla ritningar och väldigt tydligt utritad med mått. Suck!

Jag har mailat ordförande för att få förslag på hur vi skall gå vidare och få bygga något rimligt.

Det är otroligt att det skall ta mer än ett halvår att få till ett bygglov!
 
  • Ledsen
TCG
  • Laddar…
Och så klagas det på att det bygg för lite nya bostäder......SUCK!

//
M
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Vi har exakt samma fundering...
 
Hoppas att det löser sig med bygglovet snart, byråkrati kan man bli tokig på.
 
MB77 skrev:
Hoppas att det löser sig med bygglovet snart, byråkrati kan man bli tokig på.
Tack! Det som stör mest är att de i nte kunde ha kläckt ur sig detta med balkongen direkt. Då hade vi haft en chans att ändra innan det gick upp i nämnden.
 
Då har vi skickat in överklagan på det avslagna bygglovet. Det skall bli intressant att se vad länsstyrelsen säger. Förhoppningarna är att de inte lägger in några personliga värderingar utan enbart går på paragrafer och prejudikat.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Första delen av överklagandet gick med blixtens hastighet! Lämnade in det på kommunen på torsdagen och i går fick vi bekräftat från Länsstyrelsen att de tagit emot överklagan och registrerat den!

Hoppas det går med samma fart att de behandlar ärendet.

Under tiden har jag börjat packa ihop enklare saker och flyttar över dem till containern så huset blir presentabelt. Fy fasen vad frun har samlat på sig saker under åren!! ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Snart en månad senare...

Fick ett samtal från ordförande i samhällsbyggnadsförvaltningen och det var fortfarande en mycket trevlig ton. Vi talade igenom detaljerna och hon var ledsen över att det stupat på små detaljer som missats under resans gång. Summan blev iaf att vi reviderar balkongen så att det klart framgår att huset inte kommer att ha genomgång till garaget och förtydligar hur den framtida avstyckningen skall bli så var hon positiv till det hela. Det blir dock en ny ansökan och ny prövning i nämnden.

Så gårdagen ägnades vid datorn och modifieringar av ritningar och ny ansökan och nytt brev med förklaring. Denna gång har vi hänvisat till att balkongen är exakt 15m2 och den kommer att byggas senare så den är bara med för att visa helhetsintrycket. Kommunen skriver nämligen på sin hemsida att balkong om 15m2 inte är bygglovspliktig.

Tur att jag kan rita själv, känns som halva budgeten hade gått till arkitekter annars.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
I bland kommer uppdateringarna tätt!

Handläggaren på kommunen ringde idag och meddelade att vårt ärende kommer att tas upp i byggnadsnämnden 20/9. Verkligen skönt att veta att det inte blir först i slutet av oktober!

Vi gick igenom lite detaljer och det visade sig att vi får lov att skippa balkongen helt. Den ger 15m2 BY och då är risken att vi inte får bygglov denna gång heller. Det blir Fransk balkong i stället och ett tak över altanen och inglasning när allt är klart. Konstaterade att balkongen vi har inte har beträtts speciellt mycket mer än när jag bytte trallen och målade huset så jag tror vi kommer att klara oss bra utan balkong.

BY kontrollerades och efter diskussioner kom jag och handläggaren fram till samma sak, 164,5m2. :)

Talade även med Isotimber och vi har reviderat tidsplanen så troligen reser vi stommen i mitten av Januari. Går allt otroligt bra försöker vi resa den innan ju, då vinner vi en månads torkning över helgerna.
 
Tittade över ritningarna igen och såg att det skulle bli mycket bättre med dubbeldörrar nu när den på övervåningen måste vara innåtgående för den franska balkongen. Så det blir 120cm bredd på övervåningen och 150 på neder. Då borde det bli helt ok att gå ut om man öppnar bara en dörr. Uppe kommer de inte sticka ut mer än ca 20cm när de står öppna.

Får se om detta behöver bygglov eller om det räcker med en bygganmälan.
 
Idag ringde handläggaren från bygglovsavdelningen och vårt ärende hade blivit återremitterat till handläggaren för grannyttrande. Så har inte grannarna något emot vårt förslag så får vi bygglov!

Jag har talat med grannarna och visat dem ritningarna. Då var den ingen som hade något emot det och jag hoppas att ingen ändrat sig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Håller tummarna för att det går vägen denna gång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.