D
hempularen skrev:
Hantverkaren förmedlar material, eller rättare sagt han köper in material för min räkning. Om ex. inköparen hos ICA skulle börja göra sig själv till mellanhand och köpa in mjölken för 2 kr litern, och sedan sälja den vidare till ICA för 25 kr/l så skulle han både få sparken och bli åtalad.
Tycker den jämförelsen haltar lite. Tycker mer att VVS och elbranchen kan liknas med omnhemtjänsten hjälper till att handla på ICA och sedan lägger på 250% på ICAs priser.

Det stora problemet med el och VVS är att de myglar med enorma rabatter och listpriser som ingen betalar utan enbart är till för att kunna visa slutkunden och fakturera efter.

Elmont kan ju visa mig vilken annan branch som arbetar efter samma principer.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
D
oceanis skrev:
Det haltar ju lite i ditt resonemang för dina inköp av instrument gör du till ett annat företag vilket innebär helt andra regler och krav vad avser garanti etc än mot en konsument.

Att du enbart säger att hantverkaren är förmedlare stämmer väl inte för det materiel som denne levererar har han/hon också ett leverantörsansvar för på samma sätt som en butik.
Såom hemtjänsten blir skickad till ICA för att köpa saker så påtar sig alltså hemtjänsten garantiansvar för sakerna som köps?

Det är väl sjävklart att det skulle gå att lösa avtalsvis att hantverkaren bara är hantlangare vid inköp och inte avtalspart.
 
DIY_freak skrev:
Såom hemtjänsten blir skickad till ICA för att köpa saker så påtar sig alltså hemtjänsten garantiansvar för sakerna som köps?

Det är väl sjävklart att det skulle gå att lösa avtalsvis att hantverkaren bara är hantlangare vid inköp och inte avtalspart.
Nu har vi i tråden lärt oss att det finns något som heter ALEM09 och då har elektrikern möjlighet att bolla ansvaret vidare till leverantören men kunden ska ändå äska sina krav mot elektrikern på samma sätt som när du handlar något i en butik .
Men om inte materielförsörjaren tillämpar detta avtal, vilket jag betvivlar att tex Elbutik.se, JULA eller Biltema gör, så kommer elektrikern att få stå för tex reklamationer i 3 år enligt gällande konsumentlagar.

Rätta mig gärna om jag har fel !!
 
Anders_Nilsson skrev:
Hade branschen varit mer seriös hade man utvecklat ett webbaserat bokningssystem som garanterade full beläggning för elektrikerna. Då hade elektrikerns servicebil haft GPS och automatdebiterad för framkörning och arbetad tid och så hade elektrikern kunnat reduceras till den montör han är. Du hade då fått ett SMS när han lämnar föregående ställe och då haft en stund på dig att inställa dig hemma. Hade lönat sig att ta semester en dag med detta system.

Ge elektrikern 500kr + moms i timmen och full beläggning så borde det vara gott nog och så får han helt enkelt montera den materiel du tillhandahåller. Ungefär som Uber är för taxibranschenMen detta kommer inte att ske för då kan inte en måttligt utbildad 30-åring leva gott.
Oj. Med den logiken du har undrar man varför du inte blir elektriker och lever ett liv i lyx. Det är ju bara måttlig utbildning och fantastisk förtjänst på det vi gör, vem säger nej till det?
 
Du svarar inte på frågan. Sedan sa jag att systemet skulle ge elektrikerna bättre beläggning dvs de som är med lever helt ok.

Och är man 52 år är det liksom lite sent att byta bransch.
 
Anders_Nilsson skrev:
Du svarar inte på frågan. Sedan sa jag att systemet skulle ge elektrikerna bättre beläggning dvs de som är med lever helt ok.

Och är man 52 år är det liksom lite sent att byta bransch.
Vilken fråga skulle jag svara på?
Jag har full beläggning, tar 575 kr/h ink. moms och ca: 30% påslag beroende på hur mycket material jag får sälja.
Min månadslön är 30 000 kr före skatt och firman går bra men tror du verkligen jag lever ett liv i lyx med 30% påslag på mina inköp?

Har du koll på vad en firmabil, lokal, företagsförsäkring, sjukförsäkring, pensionspar, skatter på både vinst och lön, verktyg, löpande utbildningar, revisor m.m. kostar? Uppenbarligen inte.
 
  • Gilla
Eddsson och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Müssli skrev:
Vilken fråga skulle jag svara på?
Jag har full beläggning, tar 575 kr/h ink. moms och ca: 30% påslag beroende på hur mycket material jag får sälja.
Min månadslön är 30 000 kr före skatt och firman går bra men tror du verkligen jag lever ett liv i lyx med 30% påslag på mina inköp?
Wow, full beläggning? Det borde gå ruskigt bra för dig.
Full beläggning, 1800 timmar/år.
Men säg 1700tim/år, lite tid för kurser och annat sidoarbete måste vi ju räkna in.
575:- inkl moms = 460:- exkl moms gånger 1700 tim = 782' per år.
Sen gissar jag på en materialomsättning på 300' och i det är det 30% påslag, vilket ger materialvinst på 69'

Sen månadslön på 30', vilket med semesterlön och sociala avgifter blir 486'

Om sen omkostnader på företaget är såpass höga som 100' så blir totala vinsten:
782' + 69' - 100' - 486' = 256'
Och på vinsten skattas bolagsskatt på 20% = 212' i beskattad vinst.
Tar du ut denna vinst i aktieutdelning så skattas den ytterligare (minst) 20%, så kvar i handen blir 170.000:- i färdigskattad aktieutdelning, förutom månadslönen på 30', att åka på thailandsresor och köpa sportbil för.

Men lite kapital brukar man dock som regel binda i bolaget för varje år som går, inte bränna ut varenda öre i aktieutdelning. Då finns det buffert för sämre år och/eller orka växa.



Har du koll på vad en firmabil, lokal, företagsförsäkring, sjukförsäkring, pensionspar, skatter på både vinst och lön, verktyg, löpande utbildningar, revisor m.m. kostar? Uppenbarligen inte.
Fakturerar du inte bilkostnad? eller ligger den verkligen inbakad i timpenningen?

Lokal, den kan väl kosta allt mellan en miljon om året till ingenting.
Många enmansskuttar har bilen och någon hylla i garaget som lager och ett skrivbord inne i huset som kontor. Då är det inte så höga kostnader. Men måste man ha en 100kvm lokal med underjordiskt garage på stureplan så koster det självklart multum.

Företagsförsäkringen är tyvärr rätt dyr för hantverkare, då f-bolagen har upptäckt att hantverksföretagen är dåliga försäkringskunder med många och dyra skador. Där springer det nog iväg minst 10 papp om året (som jag räknade in i de där 100').

Sjukförsäkring och pension ingår ju arbetsgivaravgifterna som jag redan räknat med. Sen kan man ju ha frivilliga extra försäkringar. En del löntagare har arbetsgivare som står för sånt (många ggr i kollektivavtalet), andra får inte en krona av sådana förmåner.

Skatter har jag redan räknat med.

Verktygsparken går loss på ca 40', sen kostar den väl ca 4-6' i förnyelse varje år. Inräknat i omkostnader.

Löpande utbildningar ... Tja, en del elektriker går typ inga som helst utbildningar under sitt yrkesliv. De flesta måste nog gå elsäkerhetskursen och några andra lite då och då för att få vara på de arbetsplatser där sånt krävs.
En del går å andra sidan ganska mycket utbildningar, men ibland betyder det också specialkompetens som sen går att ta högre timpenning för.
Men visst, en 20' om året kan man säkert räkna in i omkostnaderna för utbildning.

Vad tjackar man till revisorn? En enmansfirma behöver ingen revisor, men lägger man själv ner tiden på bokföring ska man givetvis ha betalt för denna, så det blir inte "gratis" för det.
Men lejer man bort skiten till en bokföringsbyrå hamnar det väl på 8-20'


Ungefär så.
Ge och ta, säkert fel med flera tusenlappar både hit och dit, säkert både räknat för högt, likväl som för lågt.
Men inse att det är nästan bara beläggningsgraden och timpenningen som verkligen styr resultatet. Alla andra kostnader och inkomster är peanuts.
 
Redigerat:
  • Gilla
UffeH
  • Laddar…
Mikael_L
Müssli skrev:
men tror du verkligen jag lever ett liv i lyx med 30% påslag på mina inköp?
Nej, jag tror inte du lever ett liv i lyx, i alla fall inte om du ska jämföra dig med börsbolagsVDs, europaparlamentariker, eller ens mellanchefer i stora bolag.
Men inte har du det dåligt direkt heller. :)

Läkare och advokater och bilmekaniker lever väl inte heller lyxliv, trots att deras tjänster kostar ohemult mycket per timme.
 
Jag har två gånger anlitat en medelstor elfirma några mil från där jag bor.

Första gången för att byta ut hela elcentralen mot en ny och större. Den nya är en med 36 grupper, två jordfelsbrytare samt tidsrelä för utomhusbelysningen. Allt av fabrikat Hager och levererat av elfirman. Detta tog honom ca en halv dag och jag betalade inklusive allt ca 8.000:- inkl moms.

Andra gången var det för att fixa ett extern eluttag på terassen samt för att koppla in del el-styrda markisen. Tog ca 2 timmar och räkningen hamnade på ca 1.500:- inkl moms.

Kan inte klaga på de priserna, men jag kanske har haft tur?
 
tommib
MRK skrev:
Jag har två gånger anlitat en medelstor elfirma några mil från där jag bor.

Första gången för att byta ut hela elcentralen mot en ny och större. Den nya är en med 36 grupper, två jordfelsbrytare samt tidsrelä för utomhusbelysningen. Allt av fabrikat Hager och levererat av elfirman. Detta tog honom ca en halv dag och jag betalade inklusive allt ca 8.000:- inkl moms.

Andra gången var det för att fixa ett extern eluttag på terassen samt för att koppla in del el-styrda markisen. Tog ca 2 timmar och räkningen hamnade på ca 1.500:- inkl moms.

Kan inte klaga på de priserna, men jag kanske har haft tur?
Då skulle jag säga att du har haft extrem tur. Bara den elcentralen borde kosta minst 5 tusen, utan påslag.
 
För att återgå till ts fråga så handlar det om att elektrikern inte vill använda skit från biltema utan som alla andra vill jobba med riktigt material...
 
MRK skrev:
Jag har två gånger anlitat en medelstor elfirma några mil från där jag bor.

Första gången för att byta ut hela elcentralen mot en ny och större. Den nya är en med 36 grupper, två jordfelsbrytare samt tidsrelä för utomhusbelysningen. Allt av fabrikat Hager och levererat av elfirman. Detta tog honom ca en halv dag och jag betalade inklusive allt ca 8.000:- inkl moms.

Andra gången var det för att fixa ett extern eluttag på terassen samt för att koppla in del el-styrda markisen. Tog ca 2 timmar och räkningen hamnade på ca 1.500:- inkl moms.

Kan inte klaga på de priserna, men jag kanske har haft tur?

Min central direkt från grossisten kostade 7000kr ink moms. så jag tycker det är ett bra pris 👍
 
SueCia skrev:
Har i mitt yrkesverksamma liv ALDRIG stött på en elektriker som över huvud taget baserar sin fakturering på listpriser, det är alltid inköpspris plus 20% eller liknande.
Jag jobbar med ekonomi åt ett flertal kunder och både hos dom och hos hantverkare jag anlitat genom året är det åtminstone där jag bor väldigt vanlig att man debiterar listpriser.
 
Andreas_kalmar skrev:
För att återgå till ts fråga så handlar det om att elektrikern inte vill använda skit från biltema utan som alla andra vill jobba med riktigt material...
Håller med. Dessutom måste elektrikern enligt lag byta ut trasiga grejer inom garantitiden. Köper han in grejer där hans grossist står för ny pryl + arbetskostnad så behöver han inte drabbas av kostnader om tillverkaren t ex skulle få nåt produktionsfel på en serie produkter under en tid. Köper elektrikern in lågprisgrejer får han bara prylen utbytt av grossisten men måste själv stå för arbetskostnaden, för den får han inte ta ut av kunden om det är en konsument (privatperson).
 
D
Müssli skrev:
Har du koll på vad en firmabil
Ibland undrar man hur ofta hantverkarna skall ta betalt för sina firmabilar... Inte npg med att man skall betala dem med milersättning, framkörningsavgift osv... Nu vill du även motivera höga materialpåslag med att firmabilarna kostar.... Verkar gå att skylla allt på bilarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.