Klart de ska ha marknadsmässiga påslag, de agerar ju "butik" när de står för inköpen.
 
tommib
stefancrs skrev:
Klart de ska ha marknadsmässiga påslag, de agerar ju "butik" när de står för inköpen.
Nej nej nej och åter nej. Elektrikern agerar inte butik. Elektrikern agerar mellanhand och installerar saker åt mig. Om elektrikern åker till sin grossist på tid som betalas av mig finns inget motiv överhuvudtaget att lägga på något på priset. Den kostnaden är redan betald av mig eftersom jag betalar för tiden. Elektrikern har inga omkostnader överhuvudtaget som motiverar några påslag.

Om elektrikern har ett eget lager så kan det vara motiverat med påslag, det kan jag hålla med om. T.ex. på småprylar som dosor, klammer, FK osv. Det påslaget bör motsvara lagerkostnaden för elektrikern samt kostnad för svinn.

Vad jag betalar för när jag anlitar en elektriker är en tjänst. Enda anledningen till att jag betalar för den är att jag måste.
 
  • Gilla
Tornhill 2 och 4 till
  • Laddar…
Vi kanske behöver ta in de nya materielföreskrifterna som började gälla 20 April i debatten här:
http://www.elsakerhetsverket.se/om-...publikationer1/nya-foreskrifter-om-produkter/

Där får elinstallatören rollen som distributör med i stort samma ansvar som tillverkaren. Hur långt det kommer att dras i praktiken återstår att se, men elinstallatören får ett visst ansvar för produkternas säkerhet under dess livstid. Det måste få lov att kosta liite.
De vill nog också ha en stor och känd tillverkare eller importör i ryggen för att inte själv belastas för mycket så som kan ske med noname-produkter. Och produkter med klara papper på en godkänd typprovning får nog också lov att kosta lite mer, men naturligtvis inte oskäligt mycket mer.
 
tommib
Argh..... så dras snaran åt ytterligare för att endast stora företag ska få syssla med elinstallation.

Å andra sidan så kan, om jag tolkar det hela rätt, kunden ta på sig det ansvaret själv. Det kanske öppnar för att elektrikerna faktiskt inte vill stå för materielen? Det vore intressant.
 
elmont skrev:
Och varför skulle inte elfirmor göra som alla andra företag dvs ta så mycket betalt dom bara kan. Eller är det nått som bara vissa branscher som får?
För min del handlar det inte om "får", utan om hur marknadssituationen ser ut. Om jag kunde sälja nedsågade dasslock för 800.000 kr /st så skulle jag göra det.

Vad jag menar är att det verkar finnas en ledig nisch på marknaden för att sälja elmaterial direkt till konsumenter till lägre pris än vad både elektriker och internetbutikerna tar.

Tittar man på andra branscher så finns det ju sådana butiker. T.ex. har vi flera cykelbutiker på nätet som är baserade i Tyskland men riktar sig mot svenska konsumenter, och ofta ligger betydligt lägre i pris än svenska butiker (fysiska och internetbaserade).

Om jag har fel, så förklara gärna varför.

Och en fråga - vilka andra länder använder "samma" elmaterial som Sverige?
 
pelpet skrev:
Tittar man på andra branscher så finns det ju sådana butiker. T.ex. har vi flera cykelbutiker på nätet som är baserade i Tyskland men riktar sig mot svenska konsumenter, och ofta ligger betydligt lägre i pris än svenska butiker (fysiska och internetbaserade).

Om jag har fel, så förklara gärna varför.

Och en fråga - vilka andra länder använder "samma" elmaterial som Sverige?
Både England och Tyskland är att föredra för cyklar och cykeldelar. Oftast snabbare och billigare frakt än svenska firmor.
 
hempularen skrev:
Jo även en mindre elfirma betalar avsevärt mindre hos Ahlsell och liknande elgrossister än vad vi alla kan handla för på nätet. Men det gäller inta alla typer av artiklar.

Jag diskuterade det med en elektriker en gång. OM nu elbutik kan sälja en kabel för 20% av vad elektrikern påstår den kostar, varför köper då inte elektrikern åtminstone kabel och andra varor som går i stora mängder på nätet istället. Dvs, elfirman kan normalt inte vänta på leverans från nätbutiker, men gör man av med typ 5 km FK tråd i veckan så borde man kunna ta hem med lite framförhållning, om det ger ex. 50% lägre kostnad.

Svaret: Elbutik.se är alldeles för dyra, vi betalar mycket mindre hos våra grossister...
Det är inte alltid korrekt. Vissa saker jag har kollat pris på hos grossisten (ca 55% rabatt) så blir det samma pris pris som elbutik. Speciellt brytare är typ samma pris. Men min central var 1000kr billigare hos grossisten än hos elbutik.
 
O
Hur många trådar finns det på forumet som handlar om hantverkarens materialpriser?
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
tommib
Hur många hantverkare finns det som är oärliga med materialpriserna?
 
  • Gilla
brumbjorn och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Och en fråga - vilka andra länder använder "samma" elmaterial som Sverige?
Tyskland har i princip samma elstandard som Sverige så det mesta av deras material borde gå att använda här. Dock är det av tradition så att enskilda länder gärna använder inhemska märken och modeller så en hel del av materialet kommer kännas främmande.
 
Jag kollade på Schneiders Electrics tyska hemsida men hittade bara dosor för inmurning. Var hittar med flexrör med ledare, dosor och liknande utomlands?
 
Jag har kollat en del på ebay men det är svårt att hitta schneider utomlands. Hager kan man beställa en del av från Tyskland.

Men hela denna tråden gäller ju hela hantverkarbranchen. Jag har fått faktura på Rörläggarprylar som ligger 100-300% över deras inköpspris. Fördelen för TS är ju att han kan säga nej. Det är tråkigare när fakturan ramlar in och den är helt orimlig
 
Och vad är oärliga priser?? Och gäller det oavsett bransch eller gäller det specifikt för byggbranschen och speciellt elföretag?
 
tommib
Oärliga priser är t.ex att hantverkaren (ja, alla hantverkare) säger att de ska vara bussiga och låta kunden ta del av deras rabatter, för att sedan fakturera GNP - delar av rabatten.

Ärliga priser är att hantverkaren faktiskt redovisar vad sakerna kostade i inköp. Ett eventuellt påslag beror på om materielen handlas på arbetstid betald av mig. Om så finns ingen anledning till påslag då hantverkarens kostnad är noll och intet (eller ok, hen ligger ute med pengar tills jag har betalat, om hen handlade kontant. I det fallet kan ett litet påslag vara motiverat).
 
Ramnemark skrev:
Jag har kollat en del på ebay men det är svårt att hitta schneider utomlands. Hager kan man beställa en del av från Tyskland.

Men hela denna tråden gäller ju hela hantverkarbranchen. Jag har fått faktura på Rörläggarprylar som ligger 100-300% över deras inköpspris. Fördelen för TS är ju att han kan säga nej. Det är tråkigare när fakturan ramlar in och den är helt orimlig
Det gäller inte hela branschen, utan specifikt så är detta i huvudsak ett problem i VVS och El branschen. Jag har anlitat snickare, där han var öppen med att redovisa fakturor etc, och på det lade han ett i förväg överenskommet påslag på 10%. Det är tänkbart att han dessutom hade ngn. form av årsbonus, vet att det är vanligt, men de rabatter han redovisade via fakturorna ser helt OK ut, slutpris efter hans påslag var i paritet med vad det kostar på byggmax. Ibland lite mer ibland lite mindre. men principen är att jag hade inte kunnat köpa till ett totalt lägre materialpris själv.

Jag har anlitat målare där jag blivit fakturerad för material som prismässigt låg i klass med priserna för skräpfärg hos Rusta, men det gällde kända märken på all material. I det fallet såg jag dock aldrig ngt. underlag, men när priserna var så uppseendeväckande låga, verkade det onödigt att fråga efter kvitton på deras inköp.

Jag har anlitat elektriker som gav 30% "rabatt", priset låg ändå 250% över elbutik.se. Där var jag fullt medveten om att jag fick betala ett överpris, jag hade köpt det mesta själv (han tog därmed 50kr extra per timme), det jag köpte via elektrikern var en liten mängd material som jag var osäker på vad han ville jobba med.

Jag har handlat en rörkoppling som jag då trodde var special (övergång 16 - 15mm) hos lokala VVS firman. De tog 400% mer än Bauhaus (300 kr istället för ca 60 kr). Där haltar jämförelsen något eftersom Bauhaus inte säljer samma kvalitetsmärke, men Rinkabyrör och numera Hornbach ligger på liknande låga priser, för kända märken.

Det verkar som just VVS och el ser sig själva som återförsäljare, med fri prissättning, meden de flesta snickare och målare och troligen fler grupper, ser sig som hantverkare som förmedlar material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.