Hei, jeg var på sommerhuset på Øsel. Været var perfekt for behandling av tårnet. Jeg brukte 60 liter med jærnvitriol, vi var 3 personer og jobben tok 2 timer. Vi brukte sprøyter og det fungerte perfekt, det kan jeg anbefale! Vi hadde to 5 liters og en 2 liters sprøyter. Nå er det bare å vente på at fargen utvikler seg og blir grå. Det gikk fort (noen minutter) til treverket ble litt grønnaktigt. Jeg laster opp flere bilder senere. Her er et par bilder dagen etter behandlingen.
 
  • IMG_6888.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6882.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Ursäkta mig om jag frågar redan något som är skrivet men jag har läst hela tråden och inte hittat svaret på det.

Tänkte bygga nytt hus och måla med järnvitrol, som jag förtåt det är det bäst att måla eller doppa fasaden innan den sätts upp men hur mycket sämre är det att måla när det är uppsatt? Är den en stor kostnad eller tidsödande om byggfirman skulle måla fasaden innan den sätts upp och är det i så fall värt det?

Mycket intressant och givande tråd i övrigt, tackar
 
Det som är sämre att måla efter att man satt upp är att det är mer tidsödande, det är också större risk för att du får skador på andra byggnadsdelar om man inte täckt ordentligt och håller det täckt ett tag efter att man målat. .

Dels tar det längre tid att måla en bräda än att doppa den i ett bad, dels så behöver du täcka allt som inte ska få järnvitrol på sig såsom fönsterbleck och stenläggning mm.

Se till att du får virket levererat några veckor tidigare än det behövs på bygget så fixar du och en medhjälpare att bada allt virke på en dag.
 
mexitegel skrev:
Det som är sämre att måla efter att man satt upp är att det är mer tidsödande, det är också större risk för att du får skador på andra byggnadsdelar om man inte täckt ordentligt och håller det täckt ett tag efter att man målat. .

Dels tar det längre tid att måla en bräda än att doppa den i ett bad, dels så behöver du täcka allt som inte ska få järnvitrol på sig såsom fönsterbleck och stenläggning mm.

Se till att du får virket levererat några veckor tidigare än det behövs på bygget så fixar du och en medhjälpare att bada allt virke på en dag.
Tackar!!

Då får jag be byggaren att hjälpa mig med det om jag inte gör det själv för att spara pengar.
 
Trond Neergaard skrev:
Hei, jeg var på sommerhuset på Øsel. Været var perfekt for behandling av tårnet. Jeg brukte 60 liter med jærnvitriol, vi var 3 personer og jobben tok 2 timer. Vi brukte sprøyter og det fungerte perfekt, det kan jeg anbefale! Vi hadde to 5 liters og en 2 liters sprøyter. Nå er det bare å vente på at fargen utvikler seg og blir grå. Det gikk fort (noen minutter) til treverket ble litt grønnaktigt. Jeg laster opp flere bilder senere. Her er et par bilder dagen etter behandlingen.
Etter tre måneder har tårnet blitt jevnt grått. Lysere grått der det er mest utsatt for sol og vind. Undersiden av dekket er ennå mørkt grønt, men det vil nok bli grått etter hvert. Betongfundamentet har blitt rustrødt fra jærnvitriolen som har rent ned. Vanskelig å unngå med denne konstruksjonen. For å unngå dette på hus er det nok best å behandle trevirket før man monterer det.

En observasjon er at måkedritt nøytraliserer jærnvitriolen og gir trevirket sin opprinnelige gule farge, regner med at det blir vasket bort av regn og at trevirket blir grått.

Veldig fornøyd med resultatet!
 
  • 2016-06-12 12.53.09.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2016-06-12 12.52.53.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2016-06-12 12.52.44.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2016-06-12 12.52.24 HDR.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2016-06-12 09.21.17.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu behandlat hela huset och carporten med JV efter att ha väntat 5 månader efter byggnationen. Det blev en riktigt fin nyans av brungrått direkt! Är riktigt nöjd efter mycket velande om vi skulle köra JV eller inte.

Nu undrar jag hur länge plast och tejp måste sitta uppe på fönsterbleck, sockel etc? Tacksam för svar av er som har egna erfarenheter.

En snabb bild. Postar fler senare.
Nyligen behandlat trähus och carport i brungrå nyans med skyddstejp på fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Murkenlurk och 4 till
  • Laddar…
Jag vet inte, men vi målade i början av Juni förra året och trallen på balkongen blev missfärgad under vintern. Plåtdetaljerna (aluzink) täckte jag aldrig och de har klarat sig fint. Nu har vi i och för sig stort takutsprång vilket säkert har betydelse.
 
  • Gilla
patfred
  • Laddar…
Jag tror det kan ha att göra med både tid och hur mkt nederbörd som kommer på fasaden under den tiden. Vi hade täckt ett par månader men det räcker säkert med kortare. Man kanske kan vattna med slang på för att få bort överflödig vitriol?
 
Ekalf skrev:
Har nu behandlat hela huset och carporten med JV efter att ha väntat 5 månader efter byggnationen. Det blev en riktigt fin nyans av brungrått direkt! Är riktigt nöjd efter mycket velande om vi skulle köra JV eller inte.

Nu undrar jag hur länge plast och tejp måste sitta uppe på fönsterbleck, sockel etc? Tacksam för svar av er som har egna erfarenheter.

En snabb bild. Postar fler senare.
[bild]
Hej, ser riktigt fint ut och blev bara mer övertygad om att använda järnvitrol nu. Vad är det för virke ni använt till fasaden? Jag har hört att lärk skall vara bra men dyrt och att man knappt behöver behandla lärk och därför onödigt att måla järnvitrol på, någon som har synpunkter på detta?
 
Järnvitrolbehandlingen har ingen funktionell betydelse, det är enbart av estetiska skäl man gör den. Järnvitrol ger alltså inget som helst skydd likt en färg ger.

Men det är är helt riktigt att lärk i sin natur är mer rötbeständigt än t.ex. gran men det är stor skillnad på lärk och lärk.
 
Ok så då hade det inte varit helt tokigt att använda lärk som är målad med järnvitrol?
 
Nej, absolut inte. Vi har det på vårt hus :)

Tänk bara på att det är sibirisk lärk du vill ha. Den har god rötbeständighet. Se också till att köpa virke som är certifierat.
 
Redigerat:
Ang fönsterbleck m.m i aluzink så har flera (inkl mig) inte sett några problem med avfärgningar av JV (förkortning). Däremot har jag sett att det blivit fult på grålackerade bleck. Lite som det ser ut som då JV rinner på cement/puts.
Drar ingen slutsats om detta, kan vara så att man exponerat plåtarbeterna för tidigt.

Har ingen erfarenhet av JV på lärk alls. Har bara sett trall med lärk, men trall grånar ju snabbt oavsett virke.
 
Jaså, finfint ju. Ok certifierat alltså bra skall jag tänka på, har läst lite på nätet om sibirisk lärk så det var ju bra att du nämnde det med. Gällande missfärgningar på fönsterbleck m.m. från VT så har jag hört att det inte är några problem så slänge JV torkat innan. Smäller man upp färdiglagad fasad som redan är förmålad med JV skall det inte vara några problem men der är bara vad jag hört
 
Hej Arvtagaren. Nej det färgar ändå i början. Vi doppade vår panel och den torkade ett par veckor men färgade ändå så vi fick täcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.