Jag tror att elektrikern i praktiken får betala ungefär samma pris hos Ahlsell som vem som helst får på elbutik.se. Det finns ju flera butiker på nätet som säljer elmaterial så deras marginaler är nog rätt låga. Jag ser inte hur Ahlsell skulle kunna ta lägre pris. De lär ju inte ha så olika inpriser från tillverkarna.
 
  • Gilla
Robbery
  • Laddar…
Jo även en mindre elfirma betalar avsevärt mindre hos Ahlsell och liknande elgrossister än vad vi alla kan handla för på nätet. Men det gäller inta alla typer av artiklar.

Jag diskuterade det med en elektriker en gång. OM nu elbutik kan sälja en kabel för 20% av vad elektrikern påstår den kostar, varför köper då inte elektrikern åtminstone kabel och andra varor som går i stora mängder på nätet istället. Dvs, elfirman kan normalt inte vänta på leverans från nätbutiker, men gör man av med typ 5 km FK tråd i veckan så borde man kunna ta hem med lite framförhållning, om det ger ex. 50% lägre kostnad.

Svaret: Elbutik.se är alldeles för dyra, vi betalar mycket mindre hos våra grossister...
 
Det borde innebära att det finns för mycket marginal även hos näthandeln :(
 
Ingen näthandlare (eller annan företagare) är väl dummare än att dom lägger sig så nära dom kan för att folk ska handla, ingen som säljer saker gör det för att konsumenterna ska få det billigt utan för att tjäna så mycket som möjligt.
Så "rätt" pris är vad kunden är villig att betala.
 
  • Gilla
kanonkula och 3 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Det borde innebära att det finns för mycket marginal även hos näthandeln :(
Det är nog bara näthandeln för konsumentelektronik som har extremt låga marginaler, där är volymerna enorma och konkurrensen stenhård. Dessutom är det enkelt att hitta lägsta priset direkt på prisjämförelsesajter.

Jämförelsevis är det bara ett fåtal nätbutiker som säljer elmateriel och volymerna är inte jättestora till privatpersoner.
 
S
pelpet skrev:
Det borde innebära att det finns för mycket marginal även hos näthandeln :(
Hur kan det finnas för mycket marginal, dom säljer ju uppenbart material då butiken verkar gå runt. Skulle marginalerna vara för höga skulle ingen handla och då konkar dom.
Bara en idiot tror att butiker lägger på precis så mycket marginal så att de har råd med sina omkostnader, alla vill göra så mkt vinst som möjligt. Finns inget som heter för mycket marginal så länge varorna säljer.
 
Det är ju väldigt olika på olika produkter förstås men en ganska normal regel är att konsument betalar det dubbla jämfört med grossistpris inkl. moms. Grossisten har ju sen en marginal mot leverantör eller generalagent som kan vara på allt mellan 10-100% beroende på vad det gäller.
 
Problemet med priser på material finns i hela byggbranschen.
De s.k ordinariepriserna finns det ingen som betalar.
"Alla" har 50-70% rabatt och sedan fakturerar man Ahlsells "ordinariepris + moms" till konsumenten.
Tror man att grossisternas priser är billiga med rabatt så är man ute och cyklar.
Som exempel fick jag via en kompis handla hos en grossist. Med hans rabatter som var deras inköp + 5% +moms så hamnade jag på samma som Byggmax. Nu var det förvisso högre kvalitet på dessa produkter men ändå.
Det säger en del om grossisternas priser och marginaler.
Fredrik
 
SueCia skrev:
Hur kan det finnas för mycket marginal, dom säljer ju uppenbart material då butiken verkar gå runt. Skulle marginalerna vara för höga skulle ingen handla och då konkar dom.
Bara en idiot tror att butiker lägger på precis så mycket marginal så att de har råd med sina omkostnader, alla vill göra så mkt vinst som möjligt. Finns inget som heter för mycket marginal så länge varorna säljer.
För dålig konkurrens möjliggör höga priser.

Elektrikerna utnyttjar sitt kunskapsövertag till att sätta höga priser på material.

De butiker som finns håller ungefär liknande prisnivå istället för att på allvar priskonkurrera med varandra. Min slutsats är att det helt enkelt finns för få elmaterial-butiker, då de verkar vara nöjda med att konkurrera med elektrikerna och inte med varandra. Jag trodde inte att det var så, men tydligen är det så.

Det verkar alltså som att det finns en marknadsnisch här: Lågpriskonkurrens mot elbutik.se.

Var tillverkar Schneider Electric sina grejor? Kina? Måste gå att köpa samma saker därifrån och dropshippa det till kunder med god planeringshorisont. Eftersom majoriteten av allt elmaterial är flexrör, dosor, uttag och strömbrytare räcker det nog med att ha 20 olika produkter i en lågprisbutik.
 
Mikael_L
pelpet skrev:
Det verkar alltså som att det finns en marknadsnisch här: Lågpriskonkurrens mot elbutik.se.

Var tillverkar Schneider Electric sina grejor? Kina? Måste gå att köpa samma saker därifrån och dropshippa det till kunder med god planeringshorisont. Eftersom majoriteten av allt elmaterial är flexrör, dosor, uttag och strömbrytare räcker det nog med att ha 20 olika produkter i en lågprisbutik.
Du får börja med att tipsa Biltema om konceptet. :rolleyes:
 
O
Man ska inte stirra sig blind på en hantverkares rabatter på Ahlsell t.ex eftersom det verkar vara mer regel än undantag att man får rabatt. Även små kunder. Det ser kanske illa ut om man får se en faktura från ahlsell med tanke på rabatterna men oftast innebär rabatten bara att priset kommer ner i normal nivå. Så bara för att det står 70% rabatt så innebär det som sagt snarare att priset trillar ner i rimlig nivå.
Dock är det fult om man fakturerar efter ordinarie pris eftersom ingen hantverkare betalar fullt pris
 
O
pelpet skrev:
För dålig konkurrens möjliggör höga priser.

Elektrikerna utnyttjar sitt kunskapsövertag till att sätta höga priser på material.

De butiker som finns håller ungefär liknande prisnivå istället för att på allvar priskonkurrera med varandra. Min slutsats är att det helt enkelt finns för få elmaterial-butiker, då de verkar vara nöjda med att konkurrera med elektrikerna och inte med varandra. Jag trodde inte att det var så, men tydligen är det så.

Det verkar alltså som att det finns en marknadsnisch här: Lågpriskonkurrens mot elbutik.se.

Var tillverkar Schneider Electric sina grejor? Kina? Måste gå att köpa samma saker därifrån och dropshippa det till kunder med god planeringshorisont. Eftersom majoriteten av allt elmaterial är flexrör, dosor, uttag och strömbrytare räcker det nog med att ha 20 olika produkter i en lågprisbutik.
Så enkelt är det inte...
 
pelrik skrev:
Jag vill gärna anlita honom då han är en granne, men inte om det är så som ni säger att priserna är så "salta".
Men om vi vänder på det, är det rimligt att tro någon annan elektriker skulle göra det billigare?
Jag har ingen insatt åsikt om priserna, men betänk hur du hanterar en eventuell, och rätt vanlig, konflikt mellan dig som kund och honom som hantverkare när han är din granne. Tråkigt om jobbet ska påverka grannsämjan negativt. Men det kan lika gärna bli något positivt, så klart, men jag hade aktat mig...
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
S
pelpet skrev:
För dålig konkurrens möjliggör höga priser.

Elektrikerna utnyttjar sitt kunskapsövertag till att sätta höga priser på material.

De butiker som finns håller ungefär liknande prisnivå istället för att på allvar priskonkurrera med varandra. Min slutsats är att det helt enkelt finns för få elmaterial-butiker, då de verkar vara nöjda med att konkurrera med elektrikerna och inte med varandra. Jag trodde inte att det var så, men tydligen är det så.

Det verkar alltså som att det finns en marknadsnisch här: Lågpriskonkurrens mot elbutik.se.

Var tillverkar Schneider Electric sina grejor? Kina? Måste gå att köpa samma saker därifrån och dropshippa det till kunder med god planeringshorisont. Eftersom majoriteten av allt elmaterial är flexrör, dosor, uttag och strömbrytare räcker det nog med att ha 20 olika produkter i en lågprisbutik.
Har i mitt yrkesverksamma liv ALDRIG stött på en elektriker som över huvud taget baserar sin fakturering på listpriser, det är alltid inköpspris plus 20% eller liknande.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Och varför skulle inte elfirmor göra som alla andra företag dvs ta så mycket betalt dom bara kan. Eller är det nått som bara vissa branscher som får?
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.