Med smart belysning blir altanen mysig även när kvällarna är lite mörkare. Planera i förväg, för många moment är lättare att göra samtidigt som du lägger trallen.

Du kan läsa artikeln här: Belysning vid altanen
 
G
Bara för att man kan och har råd behöver man inte göra.
Resultatet av den ständiga propagandan för mer utomhusbelysning är att det blir för mycket, för okänsligt placerat, för bländande och för stickigt ljus.
Det är orgier i ljus som man mest undrar över hur tankarna gick när det planerades (eller inte).
Det har en parallell i vurmen för trädäck och altaner där ett rådande ideal är att det inte kan bli för stort. Förutom att det ser obalanserat ut från början så börjar det se sjaskigt ut när klimatet och tidens tand gjort sitt, en känsla av förfall sprider sig över både hus och däck. Hemskt.
 
  • Gilla
Fågelvägen och 2 till
  • Laddar…
Inte en stavelse om vad som händer när ljuset far iväg i 300000 Km/Sekund.
Hoppas inga grannar har fönster mot skapelsen.
 
Tom12 skrev:
Inte en stavelse om vad som händer när ljuset far iväg i 300000 Km/Sekund.
Hoppas inga grannar har fönster mot skapelsen.
Utveckla gärna, vad händer med ljuset när det far iväg?
Och vad händer om man har altanen mot grannens tomt?
 
Laggeman skrev:
Utveckla gärna, vad händer med ljuset när det far iväg?
Och vad händer om man har altanen mot grannens tomt?
Utveckla? Det beror väl på om planläggaren av anläggningen är angelägen om att vinnlägga sig om vetskapen att han gjort allt för att hålla sitt ljus för sig själv ty ljuset i sig själv saknar kunskap om var tomtägarens gräns går när det far ut i evigheten och om det dessutom saknas brytpunkt så kan färden landa i en avlägsen betraktares öga föga uppskattat.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Laggeman skrev:
Utveckla gärna, vad händer med ljuset när det far iväg?
Och vad händer om man har altanen mot grannens tomt?
Det som händer är att ljuset landar någonstans.

Det händer ju titt som tätt att nån tycker det är en bra idé att lysa upp ett område, med följden att någon annans fönster / sovrumstak / etc får en oönskad upplysning. Jag är för upplysning, men inte när en obetänksam granne sprider ljus de inte ens fattar att de sprider.
 
  • Gilla
Fågelvägen och 4 till
  • Laddar…
C
Hej,

Jag undrar om någon kan svara på vilka lampor som Joey har använt i sina trappor. Jag skulle vilja få tag i likadana.

Med vänlig hälsning
Claude
 
T
Claude Houdet skrev:
Hej,

Jag undrar om någon kan svara på vilka lampor som Joey har använt i sina trappor. Jag skulle vilja få tag i likadana.

Med vänlig hälsning
Claude
Kollat i forumstråden som är länkad i texten?
 
E Enolf skrev:
Det som händer är att ljuset landar någonstans.

Det händer ju titt som tätt att nån tycker det är en bra idé att lysa upp ett område, med följden att någon annans fönster / sovrumstak / etc får en oönskad upplysning. Jag är för upplysning, men inte när en obetänksam granne sprider ljus de inte ens fattar att de sprider.
Håller med. Därför är det nästan alltid bättre med indirekt ljus dolt bakom en list eller liknande. Hos mig så placerades ljuset under takfoten på huset ovanför altanen. Samma i trappan ute i trädgården mm
 
Claude Houdet skrev:
Hej,

Jag undrar om någon kan svara på vilka lampor som Joey har använt i sina trappor. Jag skulle vilja få tag i likadana.

Med vänlig hälsning
Claude
Jag tycker det ser ut som Aries från Lightson.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.