Det tristaste med linoljefärgen är solklart torktiden. Vet inte om jag gör något fel men jag har oftast LÄNGRE än 48h i torktid på det jag målar och jag stryker tunt, tunt. Det har liksom en liten klibbighet även efter två dygn vilket gör att man inte gärna "går på" med ett lager till just då.
Hur som helst får jag väl stämma i bäcken att det är en fantastisk yta man får och att den via linoljefärgen är otroligt snygg. Man får ta sig tid. "Tid är pengar om man lejer bort jobbet", det är just därför man får göra det själv.

Det behöver väl inte vara sån hets jämt? Alla beter sig som treåringar som ska ha resultat och bekräftelse omgående. Jag säger inte att allt ska tusen år men ett väl utfört arbete med fantastiskt resultat som håller är ju en boost det med?

Jag hade en diskussion med en "färghandlare" ang att jag hade målat mitt badrum med linoljefärg. De var förskräckta och sa att "du måste ha specialfärg" till våtrum!!! Jag undrade varför och då blev det tyst men till slut kom det "man måste...". Jaja, så om jag målar mitt träbeklädda hus UTVÄNDIGT med linoljefärg så borde jag väl utan problem använda den inomhus ur ett fuktperspektiv? Jag målade pärlspontväggarna i hela badrummet med Ottossons vita linoljefärg och det blev kanon. Ev vatten rinner av direkt. Fet och fin yta. Färghandlaren nästan grät när jag berättade att jag hade satt pärlspont på väggarna i ett badrum, "där ska det ju vara KAAAAKEL!!".

Ang lukt så tycker jag väl inte linoljefärg luktar något direkt? Det är linolja och pigment. Billig är den också mot den odryga vattenfärg som säljs i butikerna. En liter linoljefärg räcker enastående länge. Tycker "modern" färg är dyr. Där betalar man för fabrikantens utvecklingskostnader för att färgen ska bli billig att tillverka och att hantverkarna ska kunna "springa över" ett projekt på 3 tim, helst 2. Det omvända verkar vara med linoljefärgen där man får betala för att det är komponenter som är av hög kvalitet och som görs i förhållandevis små volymer?

Är jag en linoljepuritan? Möjligen, men inte ut i fingerspetsarna trots allt.
Jag målar fönsterbrädor med lackfärg numera. Linoljefärgen kan bli lite mjuk i solljus, det problemet har inte lackfärgen som får en hård yta som passar det ändamålet bättre. Till sommaren ska jag dock börja renovera de gamla fönster som huset tittar med, då blir det linolja på bredfront. Kanske blir klar med alla fönster innan 2023 men, det får väl bli så. Sist de renoverades var för 40 år sen så förhoppningsvis klarar de sig ett tag till.
 
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Bra bump på 8 år gammal tråd (y)

Du adresserar ett par saker om linoljefärg vs. "modern färg", som jag tycker att man får sätta i perspektiv. Som du påpekar är det mycket billigare och enklare att tillverka linoljefärg. Har man som användare inte tid, kunskap, eller råd att anlita någon som har dessa, så vill man rimligtivs ha alternativ - och det är i sin tur vad som har drivit utvecklingen hos fabrikanterna, i samband med att de moderna färgtyperna initialt verkade ha fantastiska fördelar (fortfarande sant, i vissa fall).

"Där betalar man för fabrikantens utvecklingskostnader för att färgen ska bli billig att tillverka och att hantverkarna ska kunna "springa över" ett projekt på 3 tim, helst 2. Det omvända verkar vara med linoljefärgen där man får betala för att det är komponenter som är av hög kvalitet och som görs i förhållandevis små volymer?"

Du betalar delvis för utvecklingskostnad i och med att priset täcker lönen för kemister och allehanda labbrockar, och glöm inte att du i det fallet drar samma nytta som hantverkarna, men billigheten (för tillverkaren) kommer från att tillverka större volymer. Det omvända gäller inte för linoljefärg - i så fall skulle du betala för att de har utvecklat en färg som torkar långsamt, men linoljefärgen var ju "färdig" för typ 100 år sedan.

Angående våtrum - du får göra precis som du vill, men det är inte rätt. En panel målad med linoljefärg är inte ett tätskikt, men så länge du inte har gjort det i duschhörnan så är det rätt lugnt.
 
Japp, suveränt att göra lite goa bumps ibland i intressanta ämnen ;)
Har ingen dusch annat än till badkaret och bakom träpanelen är det kakelmatta så det är nog lugnt men det är ju kul att se folks reaktioner när man visar eller säger att man har trä i badrum :D
 
Något konstigt måste det vara med hur du målar, jag har aldrig så lång torktid. På rent trä är det alltid torrt på 12 timmar och andra strykningen tar kanske 24 timmar och sen sista ibland 2 dygn.

När den är torr är den sträv, inte klibbig.

Vi har sedan 6 år tillbaka pärlspont målad med linoljefärg i vårt badrum samt golvlist i trä som står på golvet. Inga som helst problem med det. Som du säger rinner fukten av. Vi har dock kakel i duschen,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.